۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۲۶۰۴۷
عضو هیأت رئیسه کنفدراسیون صادرات عنوان کرد

فرصت‌سوزی صادرات با بی‌توجهی مسئولان/ تعرفه صادرات ایران به روسیه ناعادلانه است

عضو هیأت رئیسه کنفدراسیون صادرات با اشاره به از دست رفتن فرصت‌های صادرات به روسیه بر اثر بی‌توجهی مسئولان گفت: تعرفه 30 درصدی صدور محصولات کشاورزی به روسیه در مقابل تعرفه 4 درصدی صادرات آنها به ایران یک معادله ناعادلانه است.
فرصت‌سوزی صادرات با بی‌توجهی مسئولان/ تعرفه صادرات ایران به روسیه ناعادلانه است
به گزارش جهانبین نیوز؛ سیدرضا نورانی عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد از اینکه دولت فرصت‌های طلایی صادرات را از دست می‌دهد، گفت: در مورد صادرات محصولات کشاورزی علیرغم گذشت چند سال هنوز نتوانسته‌ایم مسائل و مشکلات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه تعرفه صادرات محصولات کشاورزی (میوه و تره‌بار) به روسیه ۳۰ درصد است، افزود: در مقابل تعرفه بالای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه، تعرفه صادرات محصولات کشاورزی روسیه به ایران ۴ درصد است.

عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه مسئولان دولتی باید با رایزنی و حضور فیزیکی در روسیه مشکلات صادرات را با مسئولان دولت روسیه حل کنند، اظهار داشت: در سال ۸۶ پس از سرمازدگی باغات شمال کشور برخی کشورها از جمله ترکیه بلافاصله برای صادرات محصولات کشاورزی به ایران وارد عمل شدند و موضوع صادرات میوه و مرکبات را با مسئولان وقت ایران در میان گذاشتند و از این فرصت استفاده کردند.

نورانی با بیان اینکه با توجه به اقدامات کشورهای دیگر در مورد صادرات، ایران هم باید بلافاصله از فرصت‌ها استفاده کند، گفت: تحریم‌های روسیه و عراق علیه واردات محصولات کشاورزی ترکیه به کشورشان فرصت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به این دو کشور فراهم می‌کند که نباید اجازه دهیم، این فرصت‌ها از دست برود.

وی بیان داشت: نخست وزیر هند پس از تحریم روسیه علیه ترکیه بلافاصله با نخست وزیر روسیه برای توسعه تجارت و صادرات ملاقاتی داشت و برای افزایش صادرات از ۷ میلیارد دلار به ۹ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده‌اند.

نورانی تصریح کرد: علیرغم وجود سازمان توسعه تجارت متاسفانه این سازمان اقدام مؤثری برای صادرات انجام نداده و هنوز اتفاق خاصی در دیپلماسی اقتصادی ایجاد نشده است.

عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون صادرات گفت: تعرفه صادراتی که برای محصولات کشاورزی ایران به روسیه در نظر گرفته شده با توجه به تحریم‌ها و بهانه عضویت نداشتن ایران در WTO است که انتظار می‌رود، با همکاری مسئولان ایرانی این موضوع با توجه به رفع تحریم‌ها مرتفع شود.

وی بیان داشت: در مقابل تعرفه پایین صادرات محصولات روسیه به ایران باید تعرفه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه هم کاهش بیاید و اگر روسیه تمایلی به تأمین محصولات کشاورزی خود از طریق ایران را ندارد، نباید اجازه داد تعرفه صادرات محصولات روسیه به ایران همچنان پایین بماند.

نورانی افزود: تعرفه ۴ درصدی واردات محصولات کشاورزی روسیه به ایران در مقابل تعرفه ۳۰ درصد واردات محصولات کشاورزی ایران به روسیه یک معادله ناعادلانه دانست.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۲۵:۳۱

9 Jan 2020