۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۰۳۵۷

"عَلَم" بارزترین نشانه و هویت هیئت‌های عزاداری/فارسان یک دست سیاه‌پوش محرم

ماه محرم با مراسم و آداب و آيين‌هاي آن داراي جايگاه برجسته‌اي در زندگي مردم فارسان است که يادآوري آن در ماه خون و شهادت نشان از علاقه زياد مردم اين شهرستان به اهل‌البيت پيامبر (ص) دارد.
"عَلَم" بارزترین نشانه و هویت هیئت‌های عزاداری/فارسان یک دست سیاه‌پوش محرم
به گزارش جهانبین نیوز، آغاز ماه محرم جلوه‌هاي نمايان و مشخصي در شهرستان فارسان دارد، مسجدها و تکيه‌هاي سياه‌پوش مي‌شوند در بازارهاي مختلف شهرستان بيرق‌هاي عزا بر بالاي سردر مغازه‌ها نصب مي‌شود، بسياري از مردم لباس سياه به تن مي‌کنند، خلاصه آنکه همه شهرها و روستاها، کوچه و خيابان‌ها حال و هواي ماه محرم ماه عزا و ماتم به خود مي‌گيرد.

يکي از مراسم ماه محرم در فارسان روضه‌خواني است که در تمام شهرها و روستاهاي بزرگ و کوچک فارسان انجام مي‌شود، معمولاً محل روضه‌خواني مسجد هر محله است اما در بعضي خانه‌ها برحسب نذر و يا بنا بر وصيت و وقف نيز روضه خوانده مي‌شود.

بازاريان سراي بازارها را هم براي روضه‌خواني سياه‌پوش مي‌کنند، در روزهاي دهه اول ماه محرم موضوع روضه‌خواني هرروز تقريباً مشخص است به‌ويژه در روزهاي هفتم تا دهم که به مرثيه‌خواني براي حضرت علي‌اکبر، حضرت قاسم، حضرت عباس و امام حسين (ع) اختصاص دارد.




مراسم روضه‌خواني در فارسان معمولاً تا آخر ماه صفر ادامه دارد، خطيبان و مرثيه‌خوانان اين مجالس اغلب روحانيون و مداحان محلي هستند.

سينه‌زني، شام غريبان، گونه‌هاي مختلف دسته‌گرداني معمول در شهرستان فارسان است، رسم و روال حرکت دسته‌هاي عزاداري تابعي از روابط محله‌ها در شهرها و روستاهاي مختلف فارسان است که هرکدام مبدأ و مسيري معين دارند.

بارزترين نشانه و درواقع هويت هريک از دسته‌ها ˈعلمˈ محله است که بخصوص در روز عاشورا همراه مي‌گردانند و علم بستن يا طوق بندي و علم بستن و آماده کردن علم در آغاز مراسم محرم و باز کردن و جمع‌کردن آن در پايان مراسم از آيين‌هاي اصلي، مهم و پرشور ماه محرم است که در تمام شهرها و روستاهاي فارسان با تفاوت در زمان و آداب‌ورسوم آن انجام مي‌شود.

سينه‌زني، بارزترين و قديمي‌ترين شکل دسته‌گرداني در فارسان است که در تمام شهرها و روستاهاي شهرستان رواج دارد، طرز سينه‌زني، حالات و حرکات بدن و دست‌ها، شيوه حرکت دسته در دو صف و يا به‌صورت جمعي و در يک يا دو گروه، نحوه نوحه خواندن و دم گرفتن و انواع مناسبت و زمان نوحه‌هاي سينه‌زني در همه‌جا يکسان نيست.


دسته‌هاي سينه‌زني از جهت شرکت گروه‌هاي مختلف مردم نيز عمومي‌تر و جامع‌تر از انواع ديگر دسته‌گرداني‌ها است زيرا وسيله معيني لازم ندارد و هرکس به نسبت توان خود مي‌تواند با آن همراه شود، معمولان پيرمردان و ريش‌سفيدان در جلو دسته حرکت مي‌کنند و گروه زنان در حاشيه و به دنبال سينه‌زنان آن‌ها را همراهي مي‌کند.




زنجيرزني: دسته‌هاي زنجير زن امروزه در تمام شهرها و روستاهاي فارسان منسجم‌ترين دسته‌هاي عزاداري هستند.

زنجير زنان لباس سياه مي‌پوشند در دو صف مقابل هم حرکت مي‌کنند نوحه‌خوان در ميان دسته راه مي‌رود تا صدايش به همه برسد، زنجير زنان هم آهنگ با صداي سنج ترجيع‌بند نوحه را تکرار مي‌کنند.


تعزيه: مراسم سوگواري دهه اول ماه محرم با روضه‌خواني در مساجد آغاز و تا آخر ادامه پيدا مي کندو تعزيه‌خوان‌ها نيز در اين مدت در روستاها و شهرهاي مختلف کارشان را پي مي‌گيرند، ماه صفر نيز ازاين‌جهت درواقع دنباله ماه محرم است.



روز بيستم صفر اربعين عاشورا و روز بيست و هشتم در مساجد فارسان علاوه بر روضه‌خواني، سينه‌زني مي‌کنند و غذاي نذري مي‌پزند و شربت، حلوا، خرما و خوردني‌هاي ديگر خيرات مي‌کنند، در دو ماه محرم و صفر جشن عروسي برپا نمي‌شود و نوازندگان و گروه‌هاي نمايشي نيز کارشان را تعطيل مي‌کنند.

تعزيه از مهم‌ترين، پرشورترين و پرجاذبه‌ترين مراسم سنتي مذهبي و درعين‌حال کامل‌ترين گونه نمايش سنتي و مردمي‌اي شهرستان است.

انتهاي پيام/590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۳۱:۱۳

27 Dec 2019