۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۰۵۵۵
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

تاکنون هیچ مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری دیده نشده است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری دیده نشده و اقدامات لازم جهت پیشگری وکنترل این بیماری صورت گرفته است.
تاکنون هیچ مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری دیده نشده است
به گزارش جهانبین نیوز، بیماری آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن پرنده آلوده به ویروس این بیماری منتقل می شود بنابراین مهمترین اقدام برای پیشگیری از این بیماری خودداری از دست زدن به بدن پرنده آلوده به این بیماری است.

بیماری آنفلوانزای پرندگان انواع مختلفی دارد که اکثر آنها فقط در میان پرندگان قابل انتقال است فقط نوع فوق حاد آنفلوانزای پرندگان با عنوان آنفلوانزایH۵N۱ بین انسان و پرندگان مشترک است و امکان انتقال این بیماری از پرندگان به انسان وجود دارد.


ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن پرنده آلوده به ویروس این بیماری ممکن است به انسان منتقل شودبه همین علت پزشکان توصیه می کنند در صورتی که با جسد یک پرنده مرده مواجه شدید به هیچ‌وجه به آن دست نزنید چون ممکن است علت مرگ آن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد و لمس آن موجب انتقال این بیماری می شود.

بیماری آنفلوانزای پرندگان به علت ماهیت آن بیشتر یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و بیشتر شکارچیان و افرادی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند در معرض خطر این بیماری قرار دارند، این افراد باید حتما آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از این بیماری ببینند، حتما باید هنگام لمس پرندگان دستکش به دست داشته باشند و دهان و بینی خود را بپوشانند.

مهمترین توصیه پزشکان به مردم عادی به خصوص کودکان برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان این است که به هیچ‌وجه به پرندگان مرده دست نزنند و در صورت لمس هر پرنده‌ای بلافاصله دست‌های خود را آب و صابون بشویند.


 سید عباس فاتحی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استان مجاور و در شهرهای نجف‌آباد و فلاورجان مشاهده شد، تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری به شدت در معرض خطر قرار دارد اما خوشبختانه تاکنون هیچ موردی گزارش نشده است.

معاون سلامت دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد:  درحال‌حاضر چهارمحال و بختیاری در وضعیت خوبی به‌ سر می‌برد و موردی نیز گزارش نشده است، همچنین تمهیدات لازم نیز در حال اجرا است.

وی به مهاجرت پرندگان به این استان اشاره و خاطرنشان کرد:  تاکنون موردی از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد در پرندگان مهاجر تالاب‌های چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است و وضعیت پرندگان در دو تالاب بین‌المللی چغاخور و گندمان با همکاری محیط زیست استان در حال رصد و کنترل است.

فاتحی از استقرار پست‌های قرنطینه‌ای در برخی نقاط استان خبر داد و گفت: اقدامات لازم جهت جلوگیری و پیشگیری از ابتلا و شیوع، صورت گرفته و راه‌های ارتباطی به شهرستان‌های مجاور در حال بررسی است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم مرغداری‌های صنعتی و هم سنتی در معرض خطر هستند، خاطرنشان کرد: راه‌های عبور فراوانی به‌سمت استان است.

فاتحی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه ما دراین‌باره به مردم این است اگر پرنده خانگی را در حال تلف شدن مشاهده کردند به‌سرعت با مرکز دامپزشکی تماس بگیرند، مردم و خصوصاً کودکان و نوجوانان از نزدیک شدن به پرندگان تلف‌شده و یا در حال تلف شدن به‌شدت اجتناب کنند و به‌هیچ‌عنوان پرندگان را در دست نگیرند.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۳:۳۸

1 Jan 2020