۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۳۱۲۸۵
عواقب تنبيه در تربيت فرزند

تنبيه بدني ممنوع

در واقع تنبيه به تنهايي نمي تواند نتايج دلخواه را فراهم کند. زيرا به طور کلي روشي منفي است. اين روش به کودک مي آموزد که چه کاري را نبايد انجام دهد. اما نمي آموزد که چگونه بايد رفتار کند
تنبيه بدني ممنوع
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  مشکات برين همه ي والدين در مورد تنبيه، عقايد شخصي مخصوصي دارند. چه آن هايي که آن را مي پذيرند و يا رد مي کنند. از تنبيه به عنواي يک روش آموزشي مناسب براي کودکانشان استفاده مي کنند. در واقع تنبيه به تنهايي نمي تواند نتايج دلخواه را فراهم کند. زيرا به طور کلي روشي منفي است. اين روش به کودک مي آموزد که چه کاري را نبايد انجام دهد. اما نمي آموزد که چگونه بايد رفتار کند. وقتي تنبيه را بدون تقويت رفتار شايسته به کار مي بريم، کودک نمي داند رفتار ناپسندش را با چه رفتاري جايگزين کند. به علاوه تنبيه وقتي موثر است که موقتي باشد چون وقتي از يک تنبيه به دفعات زياد استفاده شود، تاثيرش را از دست مي دهد. هر اقدامي اگر هم موثر ياشد شامل ممنوع کردن تماشاي تلويزيون، تنبيه هاي بدني و غيره با استفاده بيش از حد تضعيف مي شود و اثر مورد نظر شما را ايجاد نخواهد کرد. اگر کودکتان را به خاطر دويدن به سمت خيابان تنبيه کرديد، سپس بايد روش عبور از خيابان را به او آموزش دهيد. و در نهايت به خاطر منتظر ماندن در کنار خيابان يا عبور محتاطانه از خيابان، او را تحسين کنيد . با اين روش تاثير تنبيه بيشتر خواهد شد.
به هيچ عنوان از تنبيه بدني استفاده نکنيد .
تنبيه بدني آثار منفي در کودک دارد و به همين دليل نبايد از آن استفاده کرد. برخي از آثار منفي تنبيه بدني عبارتند از:

پايين آمدن اعتماد به نفس :
 من بچه هستم , من کسي نيستم ,من لياقت ندارم . مفاهيمي است که با رشد روند تفکري در ذهن طفل ايجاد شده و خود را پايين تر از ديگران خواهد پنداشت زير مکررا در حين کتک خوردن اين جملات را از دهان والدين خود شنيده است
معناي انتقام  به جاي آگاهي و عبرت در ذهن وي شکل مي گيرد و باعث مي گردد بر منفي کاري خود بيافزايد. براي مثال طفلي را کتک مي زنند که برادر و خواهر شيرخوار کوچک خود را اذيت نکند در اينصورت مسلم بدانيد که او اين موجود را که باعث کتک خوردنش شده است زير زيرکي و بيشتر از سابق اذيت خواهد کرد.

کودک از شما فاصله مي‌گيرد
تنبيه بدني به هر شکلي که باشد قطعا بين شما و فرزندتان ديوار و حائل ايجاد مي‌کند. خود ما از کساني که به نوعي سعي مي‌کنند به ما آسيب برسانند نفرت داريم. به هر حال اين طبيعت انسان است و پدر و مادر بايد بدانند تاثير انضباطي تنبيه بدني، سطحي و موقتي است! براي ايجاد يک پيوند دائمي با فرزندتان بايد در کنار آموزش نظم و انضباط، به او احترام هم بگذاريد. تنبيه بدني مولد احساس ترس است و براي هميشه بين والدين و فرزندان فاصله مي‌اندازد. بسياري از والدين اغلب به ياد نمي‌آورند که خودشان در دوران کودکي تا چه اندازه از تنبيه شدن متنفر بوده‌اند. شيوه‌هاي مثبت و متعددي براي نزديک شدن به کودک و يادآوري اشتباهاتي که مرتکب شده وجود دارد. از کتک زدن کودک هيچ چيز عايدتان نمي‌شود.
Image result for ‫تنبيه بدني‬‎


کودک ممکن است آسيب ببيند
تنبيه بدني از بسياري جهات مي‌تواند خطرناک باشد، مثلا اگر در اثر خشم به صورت او سيلي بزنيد ممکن است برخورد انگشتان شما موجب آسيب‌ديدگي يا خونريزي در صورت او شود. ضربه زدن به نقاط ظريفي از صورت مانند چشم و گوش خيلي خطرناک است. بعضي از کودکان در اثر تنبيه بدني دچار آسيب ديدگي اعصاب شده، فلج مي‌شوند يا جان خود را از دست مي‌دهند.

تنبيه بدني به بهبود رفتار کودک کمکي نمي‌کند.
اعمال خشونتي رفتار کودک را بد‌تر مي‌کند نه بهتر. لازمه داشتن يک رفتار خوب را فراموش نکنيد؛ براي داشتن رفتاري خوب، بايد حسي خوب داشت. کودکي که تنبيه فيزيکي مي‌شود حس بدي پيدا مي‌کند و در نتيجه رفتاري بد از خود بروز مي‌دهد. اين رفتار بد دوباره منجر به تنبيه مي‌شود که در نتيجه آن دوباره کودک حس بدي پيدا مي‌کند و اين چرخه به همين شکل ادامه پيدا مي‌کند. اگر پدر يا مادر به جاي استفاده از خشونت با فرزند خود صحبت کند و او را از عمل ناپسند خود و عواقب آن آگاه کند، تاثير آن به مراتب بيشتر و ماندگار‌تر خواهد بود. گزينه‌هاي جايگزين تنبيه بدني در اکثر موارد در تربيت صحيح فرزند موثر‌تر هستند و بيشتر کودک را به فکر کردن وا مي‌دارند. کافيست پدر يا مادر زمان و انرژي بيشتري صرف کنند تا نتيجه آن را در رفتار فرزند خود مشاهده کنند.

پدر و مادر بايد در ايجاد انضباط درکودک به نحو يکسان حرکت کنند. هنگاميکه کودک عملي ناهنجار انجام مي دهد بايد هر دو يک جور قيافه بگيرند و گرنه اگر کودک مثلا شي را پرت کرده يکي عصبانيت نشان داده و ديگري لبخند بزند مسلما عمل خطا تکرار خواهد شد
علاوه بر موارده گفته شده درباره اثرات تنبيه بدني به اين موارد هم ميتوان اشاره کرد
1⃣ تنبيه بدني باعث باعث ايجاد احساس خصومت و سرکشي در کودک مي شود.
2⃣ تنبيه بدني باعث مي شود که کودک به اين نتيجه برسد که وقتي از دست کسي ناراحت مي شود، مي تواند او را کتک بزند. بنابراين اگر فرزندتان را کتک مي زنيد و ديديد که او هم گاهي برادر يا خواهر کوچکترش را مي زند، نبايد او را بازخواست کنيد. چون او اين رفتار را از شما ياد گرفته است.
3⃣ داشتن تصوير ضعيف و مبهم از شخصيت خودشان
4⃣ ناتواني در اطمينان يا محبت و عشق به ديگران
5⃣ بي تفاوتي ، بي ارادگي و كناره گيري
6⃣ ترس از آغاز روابط جديد يا فعاليتهاي تازه
7⃣ايجاد مشكل در مدرسه يا عدم موفقيت
8⃣ديدن كابوس و بازگشت به گذشته
9⃣ احساس ناراحتي يا ديگر نشانه هاي افسردگي
10 نگراني و ترس
سعي کنيد به جاي تنبيه بدني از روش هاي ديگر مثل محروم کردن موقت، در خانه ماندن، عذرخواهي کردن انجام کارهاي بيشتر، گرفتن برخي امتيازات و غيره استفاده کنيد.
در پايان: اگر قصد ما از تنبيه بدني تربيت فرزندمان است، بايد به گونه‌اي ديگر اين کار را انجام دهيم کودک بايد به تفاوت خوب و بد آگاه شود اما در عين حال ارزش انساني‌اش حفظ شود. قبح اعمال زشت هر چه قدر هم که زياد باشد، باز هم دليلي براي تحقير کودک محسوب نمي‌شود.

زهره فلاح پور/ کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي


انتهاي پيام1022ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۲۲:۰۳

1 Jan 2020