۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۹۶۸۵

يلدا امسال جلوه اي دگرگونه داشت

يلداي امسال مصادف بود با سالروز رحلت پيامبراکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع)
يلدا امسال جلوه اي دگرگونه داشت
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شب يلدا يا همان شب چله بلندترين شب سال در نيم‌کره شمالي زمين است. اين شب به زمان بين غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرين روز پائيز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دي (نخستين روز زمستان) اطلاق مي‌شود.

ايرانيان و بسياري از ديگر اقوام شب يلدا را جشن مي‌گيرند. اين شب در نيم‌کره شمالي با انقلاب زمستاني مصادف است و به همين دليل از آن زمان به بعد طول روز بيش‌تر و طول شب کوتاه‌تر مي‌شود. مراسم شب يلدا (شب چله) از طريق ايران به قلمرو روميان نيز راه يافته است.

روز پس از شب يلدا (يکم دي ماه) را خورروز (روز خورشيد) و دي گان؛ مي‌خواندند و به استراحت مي‌پرداختند و تعطيل عمومي بود..

در ايران چله بزرگ زمستان از آغاز زمستان که برابر است با آغاز دي ماه شروع مي شود و مدت آن چهل روز است و چله کوچک زمستان از شب دهم بهمن ماه تا پايان بهمن ماه که مدت آن بيست روز است.

يلدا امسال جلوه اي دگرگونه داشت، در اين شب صداي ناله زني در کنج خانه محقري را مي شنوم که در سوگ پدر و پسرش، زانوي غم در بغل گرفته.

مردم شهرستان فارسان نيز همچون مردمان ديگر شهرهاي ميهن اسلامي حرمت اين روز را که مصادف با سالروز رحلت پيامبراکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) بود نگه داشتند.

در حالي که مغازه ها پر از ميوه هاي رنگا رنگ و آجيل هاي متنوع بود ولي انگار کسي استقبالي از اين شب را نداشت.

شب يلداي امسال که همزمان شد با رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت کريم اهل بيت امام حسن مجتبي(ع) از آن جا که مردم را بر قبل از پرداختن به هر مراسم قديمي به دليل عشق نسبت به اهل بيت (ع) اين عشق و محبت را بر هر برنامۀ ديگري ترجيح دادند .

در اين شب ضمن برگزاري مراسمات مختلف در اين زمينه و حضور در مراسمات متعدد شهرستان از ساحت مقدس ربوبيت به واسطه رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبي (ع)مسألت مي نمايم که ان شالله بزم امام زمان را نزديک و نايب آقا امام زمان (عج) را حفظ و روزي را شاهد باشم که در اين کشور ولايي روز به روز عطش و عشق همۀ عزيزان نسبت به علي و اولاد علي(ع) و فاطمه زهرا (س)افزون تر گردد .


انتهاي پيام1020ج / ۵۹۰ پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۳۷:۵۵

19 Jan 2020