۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۵۱۲۸
در چهارمحال و بختیاری:

عید سعید فطر از پخت نان کاکولی تا طبخ آش محلی

هم زمان با عید سعید فطر در چهارمحال و بختیاری مراسماتی چون پخت نان کاکولی, طبخ آش های محلی, خواندن ذکر تسبیحات حضرت فاطمه (س) بر روی نخود و... انجام می شود.
عید سعید فطر از پخت نان کاکولی تا طبخ آش محلی
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ایران خبر؛ عيد فطر يکي از دو عيد بزرگ اسلامي است که در روز اول ماه شوال برگزار مي‌شود.

مسلمانان پس از يک ماه روزه و عبادت پروردگار، چشم به راه اين روز بزرگ مي‌باشند و اين‌ روز را جشن مي‌گيرند.

عيد فطر بدرقه‌اي است بر ماه رمضان

در اين روز، روزه حرام است و گويي پس از يک ماه اطاعت از پروردگار، همگان در ضيافتي که از سوي رب‌العالمين تدارک ديده‌مي‌شود شرکت مي‌کنند

در لغت به‌معني شکستن روزه و روزه‌گشودن آمده‌است و عيد فطر را عيد روزه‌گشادن نيز مي‌‌گويند.
در صبح عيد فطر در همه‌ي شهرها و روستاهاي سرزمين‌هاي اسلامي نماز عيد فطر با تشريفات خاصي برگزار مي‌شود.

گرچه نماز عيد فطر واجب نيست؛ اما تمام مسلمانان علي‌الخصوص آنان که موفق به روزه گرفتن شده‌اند، شرکت در نماز عيد فطر را مستحب مي‌دانند.

برپايي نماز عيد فطر و ديگر مراسم مخصوص اين‌روز در نقاط مختلف بسيار ديدني و شنيدني است که به‌شرح يکايک اين آداب و مراسم مي‌پردازيم

گذری به آداب و رسوم عید فطر در چهار محال و بختیاری

در گوشه و کنار ایران اسلامی، آیین‌ها و آداب و رسوم متفاوتی برای مناسبت‌های مختلف مانند ماه مبارک رمضان وجود دارد که برخاسته از فرهنگ عامه و اعتقادات مردمان هر منطقه است.

آداب و رسوم عید سعید فطر در کنار آیین های مذهبی و اعمال و مستحبات ذکر شده نظیر نماز عید فطر و...، بخشی از جذابیت های فرهنگی و اعتقادی مردم استان چهارمحال و بختیاری است

عیدی بردن برای تازه عروس ها

در استان چهارمحال و بختیاری اکثر اعیاد و مناسبت ها برای تازه عروس و دامادها هدیه و عیدانه می برند که این رسم از قدیم تا کنون در بین مردم این استان رواج داشته است که همین امر در شهرها و روستا ها به صورت گوناگون اتفاق می افتد برخی ها تنها طلا برای عروس می برند و برخی دیگر با پختن آش ، بردن شیرینی ، میوه و هدیه به دیدن عروس و یا داماد می روند که این رسم در روزعید سعید فطر نیز اتفاق می افتد.


طبخ آش دوغ و یا آش کشک

از دیگر سنت‌های قدیمی نیکو و پسندیده این است که در شب اعیادی مانند عید قربان، غدیر، نوروز و... و بویژه عید سعید فطر، بزرگان فامیل و بویژه پدران و برادران، غذای معروف به «آش عیدی» را همراه با میوه و شیرینی و کادو (هدیه) برای دختران و خواهران خود می‌برند و عید را به آن‌ها تبریک می‌گویند. بعضاً هم مواد مورد نیاز برای پخت غذا از جمله برنج، گوشت، میوه، روغن و ... را به همراه می‌برند.


مراسم عید اموات در عید سعید فطر
برپایی مراسم عید برای اموات و درگذشتگان یک سال گذشته (ماه مبارک رمضان سال گذشته تا کنون) از سنتهای مرسوم در استان چهارمحال و بختیاری است که در روز عید سعید فطر انجام می‌شود. در این آیین، بعد از نماز عید سعید فطر، مراسمی در مسجد محل برگزار و پس از قرائت قرآن، با حضور در منزل مرحوم مورد نظر، به صرف ناهار پذیرایی انجام می‌شود. البته این مراسم در یکی از اعیاد قربان، غدیر و نوروز هم انجام می‌شود.

همچنین در این ایام و اعیاد، با حضور در قبرستان مؤمنین و گلزارهای شهداء ضمن غبارروبی و عطرافشانی قبور و توزیع شیرینی، برای اموات و شهداء قرائت قرآن و فاتحه صورت می‌گیرد.

صله رحم، دیدار دوستان و عیادت بیماران در عید سعید فطر

از جمله سنت‌های نیکو و سفارش شده در اسلام؛ صله رحم، دیدار دوستان و عیادت از بیماران است که مردم استان چهارمحال و بختیاری در روز عید سعید فطر، به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی و خوشنود از توفیق یک ماه عبادت و بندگی خدای متعال، و روزه داری و حضور در میهمانی الهی، به آن می‌پردازند.

خواندن تسبیحات حضرت فاطمه بر روی نخود

یکی از مراسم ویژه و خاص که در اکثر نقاط این استان به آن پایبند هستند خواندن ذکر تسبیحات حضرت فاطمه (س) بر روی نخود است که از اول ماه مبارک رمضان به نیت ۱۴ معصوم و هر معصومی ۱۰۰ نخود جدا کرده و ذکر را روی آن می خوانند و روز عید سعید فطر این نخودها را با نخودهای بیشتر ترکیب کرده و آن را طبخ می کنند و در بین نمازگزاران پخش خواهند کرد.

پخت نان کاکولی در عید سعید فطر

از قدیم رسمی بسیار جالبی که بین مردم این استان به وضوح دیده می شود پخت نان کاکولی بوده که در ۲۷ ماه مبارک رمضان به این مضمون که خبر از پایان ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر را می دهد زنان این استان مشغول به پخت این نان شیرین می شوند.

انتهای پیام/۵۳۰ب

گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۷:۲۲

27 Dec 2019