۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۲۱۵۳۸
آخرین تحولات یمن؛

حمله مجدد عربستان به مناطق مسکونی/ هشدار عبدالملک به آل‌سعود/ صدور حکم جهاد علیه عربستان

رهبر جنبش انصارالله یمن درباره آخرین تحولات این کشور و حمله عربستان به یمن گفت که عربستان با حمله به یمن درصدد اجرای اراده آمریکا و خواست اسرائیل است و حمله کنندگان بهای گزافی خواهند پرداخت.
حمله مجدد عربستان به مناطق مسکونی/ هشدار عبدالملک به آل‌سعود/ صدور حکم جهاد علیه عربستان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جهان، "سید عبدالملک بدرالدین الحوثی" رهبر جنبش انصارالله درباره آخرین تحولات یمن و حملات عربستان به این کشور به سخنرانی پرداخت.

وی در سخنان خود گفت که سفیر عربستان از واشنگتن جنگ علیه ارتش یمن را اعلام کرد و ریاض با شعله‌ور کردن فتنه و جنگ، منطقه را هدف قرار داده است.

عبدالملک بدر الدین اضافه کرد: عربستان با این جنگ امنیت، ثبات و اقتصاد یمن را هدف قرار داده است و تجاوزگران خود را برای حمله و اشغال یمن آماده می‌کنند.

وی افزود: این نیروهای ظالم و در رأس آنها عربستان از طریق حمله به یمن درصدد اجرای اراده آمریکا و خواسته اسرائیل هستند.

بدر الدین گفت که عربستان و اسرائیل چه منافع مشترکی در یمن دارند که هر دو از جنگ علیه این کشور استقبال کرده‌اند. آنها زمانی که عواملشان در داخل یمن شکست خوردند چهره مجرمانه‌شان ظاهر گردید. حمله کنندگان درصدد تقسیم کشور به چندین ایالت بودند اما این تلاششان به شکست انجامید.

وی تأکید کرد که فرزندان جنوب کسانی بودند که در صدر رد کنندگان تقسیم کشور بودند. ملت یمن علیه تروریسم به پا خاست و در شمال و جنوب پیروزی‌هایی به دست آورد.

رهبر جنبش انصارالله اضافه کرد: حمله کنندگان زمانی که عواملشان در داخل شکست خوردند اقدام به این حماقت کردند اما یمن لقمه ساده‌ای نخواهد بود و حمله کنندگان بهای گزافی را برای این حملات پرداخت خواهند کرد.

بدر الدین گفت: آنها درصدد هستند که با ایجاد قحطی و حملات، بر ملت یمن چیره شده و پس از آن حمله زمینی را آغاز کنند اما از طریق این حماقت، روحیه آزادی و عزت در ملت یمن زنده شد.

وی تأکید کرد: ملت یمن امروز بر دفاع از آزادی و عزتش مصمم‌تر بوده و در یمن معمول نیست که در خانه‌ها بنشینیم بلکه به مبارزه خواهیم پرداخت و ملت عزیز یمن برای مقابله با این حمله کورکورانه به پا خواهد خاست.

رهبر جنبش انصارالله گفت: اگر عربستان در این حمله به آمریکا تکیه کرده، ملت یمن به خداوند تکیه دارد و اعتماد ملت ما به خدا برای حاصل شدن پیروزی زیاد است.

وی گفت: ملت یمن در برابر محاصره و قتل و گرسنه نگه داشتن ساکت نخواهد نشست و حمله کنندگان خواهند فهمید که با این حمله مرتکب چه اشتباه بزرگی شدند.

سید عبدالملک بدر الدین اضافه کرد: آیا برای نظام سعودی آن چیزی را که در گذشته علیه یمن آورده کافی نیست و همچنان به‌دنبال نابودی یمن است. ملت یمن قبول نخواهد کرد که بنده نظام سعودی باشد و ملت یمن را فرا می‌خوانم که برای مقابله با این حمله ظالمانه به پا خیزند.

رهبر جنبش انصارالله در این سخنرانی خواستار تشکیل جبهه داخلی برای مقابله با جنایتکاران و حفظ امنیت داخلی شد و از علما و فرهیختگان نیز خواست تا میان فرزندان ملت بسیج معنوی ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: امکان ندارد که شکست بخوریم چون این با روحیه ملت یمن در تضاد است و از تمام ملت‌های آزاد در جهان می‌خواهیم کا با ملت یمن ابراز همبستگی کنند.

بدر الدین گفت: به نظام آل‌سعود می‌گوییم که شما در موضع ضعف قرار دارید و ملت بزرگ یمن در موضع قدرت قرار دارد چون حق با مردم یمن است.

وی گفت: اگر ارتش‌های اشغالگر برای اشغال کشورمان وارد یمن شوند، آن‌گاه ملت ما ثابت خواهد کرد که یمن به گورستان آنها تبدیل خواهد شد.

رهبر جنبش انصارالله به عربستان هشدار داد که حملات را متوقف کند در غیر این‌صورت تمامی گزینه‌ها برای پاسخگویی به این حملات باز خواهد بود.

وی همچنین به دولت مصر توصیه کرد که ارتش این کشور را به اندک پولی نفروشد.

عبدالملک بدر الدین گفت: پیمان‌نامه‌های بین‌المللی کجاست که ببیند عربستان علیه یک کشور مستقل اعلام جنگ کرده است.

جنبش «انصار الله» خود را برای بستن تنگه «باب المندب» آماده می کند

منابع آگاه یمنی تاکید کردند: اطلاعاتی موکدی وجود دارد که نشان می دهد، تدارکات لازم برای بستن تنگه «باب المندب» از طریق استفاده از موشک های زمین به دریا درحال انجام است.

این منابع افزودند: این موشک های ساخت چین همان موشک هایی است که طی جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی جنوب لبنان توسط حزب الله علیه قایق های رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفت.

منابع مذکور خاطر نشان کردند: این موشک ها از سواحل یمن به سمت کشتی هایی که قرار است، از این تنگه عبور کنند، نشانه گرفته شده که بیانگر عزم صنعا برای بستن تنگه باب المندب است.

اسارت ۳۰ نظامی سعودی بدست جنبش «انصار الله» یمن

منابع آگاه یمنی در گفتگو با فارس در صنعا تاکید کردند که جنبش «انصار الله» یمن و کمیته های مردمی این کشور ۳۰ نظامی سعودی را به اسارت گرفتند.

این منابع تصریح کردند: در نتیجه درگیری های شدیدی که میان جنبش «انصار الله» یمن و کمیته های مردمی این کشور با نظامیان سعودی در منطقة «رازح» از توابع «الطویلة» رخ داد، ۳۰ نظامی سعودی به اسارت گرفته شدند.

عربستان سعی دارد تجاوز به یمن را تحت فصل هفت شورای امنیت ببرد

به گزارش شبکه الجزیره، شورای همکاری خلیج فارس، که بانی اصلی حمله هوایی به یمن است، سعی دارد تا حمله به این کشور را زیر فصل هفتم شورای امنیت ببرد.

این فصل در سازمان ملل، در مواقعی مطرح می‌شود که کشوری صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته باشد و شورای امنیت ذیل این فصل اقدامات قهری از جمله تحریم و در مرحله بعدی اقدام نظامی را تجویز می‌کند.

تایمز اسرائیل: تل‌آویو از پیشروی‌های انصارالله نگران است

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل روز پنج‌شنبه نوشت حضور جنبش انصارالله یمن در شهر عدن موجب نگرانی اسرائیل شده است. «عاوی ایساخاروف» نویسنده این مطلب با بیان اینکه اسرائیل از چند ماه قبل همزمان با آغاز پیشروی‌های انصارالله نسبت به این مسئله نگران بوده است، نوشته است که نگرانی تل‌آویو بی‌دلیل نیست چراکه این گروه در تمامی تظاهرات‌های خود، شعارهای انقلاب اسلامی ایران یعنی «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» را سر می‌دهد.

احتمال حمله به کشتی‌های اسرائیلی که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند، یکی از مواردی است که به نوشته تایمز اسرائیل، تل‌آویو را نگران کرده است.

سرکرده منافقین هم از عملیات عربستان در یمن حمایت کرد

همزمان با آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، سرکرده گروهک تروریستی منافقین هم از این اقدام حمایت کرده و خواستار گسترش آن شد.

سرکرده منافقین با استقبال از تصمیم پادشاه عربستان برای حمله به یمن، آن را «دفاع مشروع» در برابر ایران خوانده و خواستار ادامه حملات شده است.

عبدالباری عطوان: عربستان سعی دارد شکست خود در سوریه و عراق را در یمن جبران کند

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مطرح عربی، در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، حمله عربستان به مصر را نه به خاطر مردم یمن، بلکه به خاطر موقعیت استراتژیک یمن و تأثیری که بر روی عربستان دارد، دانست.

وی این سؤال را مطرح کرد که‌ آیا گمان می‌کنید عربستان به خاطر بازگرداندن مشروعیت به یمن در این کشور عملیات هوایی انجام داده است؟

وی اینگونه پاسخ می‌دهد که عربستان برای موقعیت استراتژیک یمن به این کشور حمله کرده و به خاطر شکست‌هایی که در سوریه و عراق بدان دچار شده این اقدام را انجام داده است.

الاهرام مدعی آغاز محاصره دریایی باب‌المندب توسط عربستان شد

روزنامه مصری «الاهرام» روز جمعه مدعی شد که عربستان و کشورهای همراه آن در عملیات نظامی در یمن، محاصره تنگه باب‌المندب را آغاز کرده‌اند.

این روزنامه ادعا کرده است که ناوگان غربی عربستان سعودی بنادر اصلی یمن را مسدود کرده است. باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند، از جمله نقاط راهبردی برای حمل و نقل دریایی در جهان به شمار می‌آید.

سخنگوی انصارالله:
تجاوز سعودی‌ها، با فرمان اسرائیل و آمریکا بوده است

«ضیف الله الشامی» سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: ما می‌دانیم که تجاوز و حمله هوایی سعودی‌ها با فرمان اسرائیل و آمریکا انجام گرفته است. وی ادامه داد: مردم یمن با وجود اختلافاتی که دارند، در مقابل تجاوز خواهند ایستاد و در حال حاضر اختلافات شخصی و طائفی از بین رفته و همگی برای مقابله با متجاوزان آماده هستند و هم اکنون مردم، ارتش و قبائل یمنی در یک خط واحد در مرزهای عربستان حضور دارند تا پاسخ هرگونه تجاوزی را با قدرت بدهند.

این مقام ارشد انصارالله یمن در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای مقابله با متجاوزین تاکنون انجام شده است؛ گفت: اقدامات و تحرکات مردم و نیروهای یمنی ان‌شاءالله در روزها و ساعات آینده با پاسخ قاطع به تجاوزات دشمن سعودی روشن خواهد شد.

فارین‌پالیسی: پرونده یمن بر عهده وزیر دفاع بی‌تجربه ریاض است

نشریه فارین پالیسی روز پنج‌شنبه در گزارشی در مورد یمن، نوشته است که اگر عربستان در نبرد یمن شکست بخورد، با شرمساری بزرگی مواجه خواهد بود.

سایمون هندرسون نویسنده این مطلب با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های کنونی عربستان حول محمد بن سلمان وزیر دفاع جدید این کشور که «جوانی بین ۲۷ تا ۳۵ ساله» و «بی‌تجربه» است، نوشته است که فرزند مورد علاقه پادشاه جدید، تنها از دو ماه قبل سابقه فعالیت نظامی دارد.

موافقت وزرای خارجه ۲۲ کشور عرب برای تشکیل ارتش متحد عربی

وزرای خارجه ۲۲ کشور عربی روز پنجشنبه در نشستی در شهر «شرم‌الشیخ» با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار تشکیل ارتش متحد عربی است موافقت کردند.

کشورهای عربی می‌گویند خواستار تشکیل این ارتش برای مقابله با چیزی هستند که «تهدیدهای امنیتی در منطقه» خوانده شده است اما موافقت با این اقدام در روزی صورت گرفت که جنگنده‌های کشورهای عربی به رهبری عربستان مناطقی در یمن را هدف حمله قرار دادند.

«نبیل العربی»، دبیر کل اتحادیه عرب پس از نشست شرم‌الشیخ در جمع خبرنگاران گفت: «وزرای خارجه کشورهای عربی با تصویب یکاصل مهم که تشکیل ارتش متحد عربی است، موافقت کردند.» نبیل عربی اهداف این ارتش را اینطور بیان می‌کند: «وظیفه این ارتش اقدام نظامی سریع برای مقابله با تهدیدهای امنیتی علیه کشورهای عرب خواهد بود.» سران کشورهای عرب در نشستی در روزهای ۲۸ و ۲۹ مارس در مصر درباره پیش‌نویس این قطعنامه رایزنی خواهند کرد.

هواپیماهای عربستان سعودی بار دیگر به مناطق مسکونی یمن حمله کردند

هواپیماهای عربستان سعودی ساعات نخست صبح امروز (جمعه) بار دیگر حمله به مناطق مسکونی یمن را از سر گرفتند و غیرنظامیان ساکن در صنعا پایتخت این کشور را هدف قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، در ساعات نخست صبح امروز صدای انفجارهای شدید از مناطق مختلف صنعا به گوش می رسید و ضد هوایی ها نیز برای مقابله با متجاوزان به سوی هواپیماها آتش گشودند.

منابع محلی یمنی اعلام کردند صدای انفجارهای شدیدی در منطقه نظامی ششم، اردوگاه الصباحه و اطراف ساختمان ریاست جمهوری به گوش رسید.

این منابع خاطر نشان کردند هواپیماهای مهاجم مقر نیروهای ویژه امنیتی را نیز هدف قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد هواپیماهای مهاجم بر فراز پایگاه نظامی الاستقبال واقع در غرب صنعا هم مشاهده شدند.

هواپیماهای متجاوز پایگاه هوایی العند واقع در نزدیکی عدن جایی که خبرگزاری عربستان روز پنجشنبه اعلام کرده بود این پایگاه از کنترل انقلابیون یمن خارج شده است، مورد حمله قرار دادند، اما پس از آتش بارهای ضدهوایی از منطقه دور شدند.

گزارش خبرگزاری ها حاکی است شب گذشته همچنین هواپیماهای جنگی خارجی در آسمان شهر «ابین» واقع در شرق عدن به پرواز در آمدند.

حمله هواپیماهای عربستان سعودی به بازاری در شمال یمن / کشته و زخمی شدن ۱۵ غیر نظامی

هواپیماهای جنگی عربستان سعودی و متحدانش روز جمعه با حمله به بازاری در استان صعده در شمال یمن، دستکم ۱۵ تن را کشته یا زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی به نقل از منابع قبایلی، در این تهاجم هوایی علاوه بر بازار کتاف البقع در شمال استان صعده، بخش شدا نیز هدف قرار گرفت که از تلفات و خسارت های این حمله اطلاع دقیقی در دست نیست.

همچنین ساکنان استان مارب در شمال شرقی صنعا پایتخت به رویترز گفتند که هواپیماهای جنگی در حمله روز جمعه به یک پایگاه هوایی در این استان نفت خیز، یک ایستگاه رادار را در فاصله ۵ کیلومتری حوزه نفتی صافر هدف قرار دادند.

این استان در حالی هدف اصلی تهاجم هوایی عربستان سعودی که وارد دومین روز شده، بوده است که نیروهای جنبش مردمی انصارالله در این استان حضور ندارند.

دست رد پاکستان به سینه عربستان

وزیر دفاع پاکستان با تاکید بر اینکه کشورش در هرگونه جنگ و درگیری که باعث اختلاف افکنی در امت اسلامی شود، مشارکت نخواهد کرد، گفت: هیچ تصمیمی برای مشارکت در جنگ علیه یمن نگرفته ایم.

خواجه آصف ساعتی پیش با حضور در مجلس ملی پاکستان، ضمن ارائه توضیحاتی در باره نقش و موضع پاکستان در تحولات یمن، گفت که پاکستان صرفا خود را متعهد به حفاظت از تمامیت ارضی عربستان سعودی می داند و تعهد دیگری ندارد.

وی تاکید کرد که پاکستان می کوشد نقش یک تسهیل کننده را برای کمک به حل مسایل و اختلافات در جهان اسلام ایفا کند.

خواجه آصف گفت: پاکستان در هرگونه تنش و درگیری که منجر به اختلاف در جهان اسلام شود، مشارکت نخواهد کرد و بجای وارد شدن به اینگونه مسایل، بهتر است برای حل این اختلافات و تقویت وحدت در جهان اسلام ایفای نقش کنیم. بنابر این پاکستان برای ایفای نقش در زمینه کمک به پایان دادن تنش ها و اختلافات در جهان اسلام آمادگی کامل دارد.

وی افزود: قرار بود امروز برای بررسی درخواست عربستان به ریاض سفر کنیم اما چند روزی صبر می کنیم و اگر نیاز باشد، به عربستان خواهیم رفت.

شب گذشته در جلسه عالی دولت و ارتش پاکستان با حضور نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان، تصمیم گرفته شد تا وزیر دفاع پاکستان امروز به ریاض سفر کند اما براساس اظهارات امروز خواجه آصف، این سفر فعلا منتفی شده است و این امر می تواند به مفهوم دست رد پاکستان به سینه عربستان سعودی تلقی شود.

معترضان یمنی در «تعز»: ارتش پاسخ قاطع به تجاوز عربستان دهد

خبرنگار شبکه المیادین در یمن از یک تجمع اعتراضی در «تعز» خبر داد و اعلام کرد که این گردهمایی در اعتراض به تجاوز عربستان سعودی به یمن صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این تجمع خواستار پاسخ و واکنش جدی ارتش یمن به این تجاوز شدند.

خطیبان نماز جمعه صنعا خواستار جهاد علیه تجاوز عربستان شدند

مردم صنعا روز گذشته در اعتراض به این تجاوز تظاهرات کردند و امروز نیز در «تعز»، مردم یمن خواستار پاسخ قاطع ارتش به این تجاوز شدند.

خطبای جمعه در صنعا، امروز این حمله را محکوم کردند و خواستار جهاد برای مقابله با این تجاوز شدند.

شورای اتحادیه علمای یمن برای مبارزه با تجاوز عربستان سعودی و ۹ کشور دیگر به یمن اعلام جهاد کرد.

«شیخ علی خالد الشمری» عضو ارشد شورای اتحاد علمای یمن نیز پنجشنبه (دیروز) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس اعلام کرد که بعد از تجاوز عربستان به خاک یمن که شهروندان بی‌گناه یمنی را هدف قرار داده این شورا فرمان جهاد مقدس برای دفاع از وطن و کشور را صادر کرد.

اعلام حمایت سازمان همکاری اسلامی از تجاوز نظامی عربستان به یمن

«سازمان همکاری اسلامی» از تجاوز نظامی ائتلاف کشورهای عرب به سرکردگی عربستان سعودی اعلام حمایت کرد.

«عیاد آمین مدنی»، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت حمله نظامی به یمن برای نجات این کشور ضروری بوده است.

وی با متهم کردن انقلابیون جنبش «انصارالله» به جنگ‌افروزی در یمن گفت سازمان همکاری اسلامی تحولات آن کشور را با نگرانی دنبال می‌کند.

مدنی، در حالی از تجاوز نظامی عربستان به یمن اعلام حمایت کرد که گفت سازمان همکاری اسلامی مخالف دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورها است.

نمی‌توان مقابل تغییر راهبردی در منطقه به نفع ایران سکوت کرد

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در واکنش به تجاوز اعضای شورای همکاری با فرماندهی عربستان به یمن اعلام کرد که این عملیات سرآغاز همکاری اعراب خواهد بود.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «۲۴» امارات، قرقاش در توئیتر خود نوشت: هدف از عملیات «طوفان قاطع» و مشارکت امارات در آن بازگرداندن امنیت به یمن و حمایت از امنیت خلیج (فارس) از طریق دروازه یمن است.

وی در ادامه گفت: نمی‌توان بر تغییر راهبردی در منطقه به نفع ایران که حوثی‌ها نماینده‌اش هستند، سکوت کرد؛ اقدامات حوثی‌ها تمام گزینه‌های سیاسی را کنار زده است.

قرقاش سپس اعلام کرد امارات تحولات یمن را به شدت زیر نظر دارد و ابعاد استراتژیک آن را به خوبی درک می‌کند و امنیت یمن را بخشی از امنیت خلیج فارس می‌داند. وی افزود که عملیات طوفان قاطع سرآغاز جدیدی از همکاری عربی برای امنیت خاورمیانه است.
حملات هوايي عربستان به يمن تاکنون ۳۹ کشته بر جا گذاشته است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، منابع یمنی اعلام کردند از آغاز حملات هوایی عربستان سعودی به یمن، ۳۹ نفر کشته شدند.



عربستان سعودی با همکاری آمریکا، مصر، بحرین، امارات، قطر و کویت به یمن حمله کرد. این عملیات که با پشتیبانی و چراغ سبز آمریکا روز پنج شنبه آغاز شده است "طوفان اراده" نامیده شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از همکاری پاکستان و ترکیه با ائتلاف به‌رهبری عربستان در حمله به یمن هستند.

بر اساس آخرین اخبار کشورهای سودان شمالی، اردن و مغرب نیز در تجاوز به خاک یمن شرکت کرده‌اند. شبکه خبری العربیه اعلام کرده است که عربستان سعودی وعده داده ۱۰۰ هواپیمای جنگی و ۱۵۰هزار نیروی نظامی‌ به یمن گسیل دارد.

پیشتر نیز روسیه با ابراز نگرانی شدید از تحولات در یمن خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این کشور و آغاز گفت‌وگوها شده است.

وزیر خارجه عراق نیز در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب گفت که حملات عربستان و هم‌پیمانانش به یمن غیر قابل قبول است.

همچنین وزارت خارجه سوریه طی بیانیه‌ای خواستار احترام به حق حاکمیت و استقلال یمن شد.

به گزارش تسنیم، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه نیز بر اهمیت توقف فوری درگیری‌ها در یمن تأکید کرد.

انتهای پیام/۱۰۲۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۵۲:۰۹

7 Jan 2020