۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۱۶۱۱۰

لباس، هویت و فرهنگ یک قوم و کشور را نشان می دهد

این خواسته دشمنان است که روابط بین محرم و نامحرم را عادی جلوه دهند و در آینده بنیاد خانواده را همانگونه که در بین خودشان متلاشی شده است در بین ما نیز سست و ویران سازند.
لباس، هویت و فرهنگ یک قوم و کشور را نشان می دهد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان، اگر در عاشورا با دید تامل بنگریم، می بینیم که امام حسین(ع) در عاشورا فرهنگ اسلامی (حیا و غیرت) را در عمل ترویج دادند.

سید بن طاووس (رحمه الله علیه) و دیگران فرموده اند که: حضرت سیدالشهداء (ع) فرمود: بیاورید برای من جامه یی که کسی در آن رغبت نکند که آن را در زیر جامه هایم بپوشم تا چون کشته شوم و جامه هایم را بیرون کنند آن جامه را کسی از تن من بیرون نکند. پس جامه یی برایش حاضر کردند، چون کوچک بود و بر بدن مبارکش تنگ می افتاد آن را نپوشید، فرمود: این جامه ی اهل ذلت است! جامه یی از این گشادتر بیاورید. پس جامه ی وسیع تر آوردند، آن گاه در پوشید . "عباس قمی ، ۱۳۸۷،ص ۵۳۲"

حال بیاییم و در نحوه لباس پوشیدن لباس فرزندان و جوانان شهرمان، کشور و حتی دورترین نقاط روستاها بنگریم ، لباس های تنگ و کوتاه و به قول خودشان و اهل تجارت اندامی که حتی بدن به راحتی نمی تواند در آن نفس بکشد. این همان ترویج بی حیایی است.

در روز عاشورا تا زمانی که حضرت زنده بود، بسیار مواظب خیمه ها و حرم بانوان بود تا کسی به حریم خانواده اش نزدیک نشود. و حتی بیان داشته اند بعد از شهادت تمام اصحاب و یاران، حضرت در عملیاتی به نهر فرات نزدیک شد و همین که به آب رسید، عمر سعد و شمر دستور حمله به خیمه را داد، چون می دانستند سیدالشهداء غیور است و غیرت دارد، بنابراین به سرعت از نوشیدن آب منصرف و به سوی خیمه ها برگشت. علاوه بر این حضرت مدام حضرت زینب را به خویشتنداری ، جلوگیری از گریه با صدای بلند دعوت می کردند.

رواج بدحجابی دربین بانوان، پوشش های تنگ و بدن نما در دو جنس ، تغییر جنس لباس های محلی زنانه؛ بدینصورت که هرروز این لباس ها نازک تر و تبدیل به تورهای نازک می شوند، از جهت دیگر لباس های که تا دیروز یک زن حیا می کرد در جمع بپوشد هر روز تنگ تر می شوند و با حرص و ولع اقدام به پوشش می کنند .

تبدیل چادرهای سنتی به چادرهای نازک و مدل دار که خود علاوه بر ترویج فساد هزینه سرسام آوری را متوجه خانواده ها می کند. همانطور که پیغمبر اکرم فرمودند: «وَیلٌ لِلنِساءِ مِنَ الَحمَریِنِ أَلذَّهَبِ وَ المُعَصفَر؛ وای بر زنان از دو چیز رنگین (سرخ فام ) و جذاب : یعنی طلا و لباس های نازک. "ردایی الاملی ،۱۳۸۶، ص۲۵۸"

این در حالی است که لباس هویت و ملیت و فرهنگ یک قوم و کشور را نشان می دهد و اینکه نشان می دهد با این لباس از چه ارزش های پیروی می کند. حتی آیین مقدس اسلام تقلید کورکورانه و پیروی بدون جهت از دیگران را نمی پذیرد. « وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ؛ و آنچه را که نسبت به آن علم و آگاهی نداری پیروی نکن.» "اسری،۳۶"

دکتر حداد عادل بیان می کنند: «لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست، پرچمی که او بر سر در خانه ی وجود خود نصب کرده است و با آن اعلام می کند که از کدام فرهنگ تبعیت می کند. هم چنان که هر ملتی با وفاداری و احترام به پرچم خود، اعتقاد خود را به هویت ملی و سیاسی خود ابراز می کند، هر انسان نیز مادام که به یک سلسله ارزش ها و بینش ها، معتقد و دلبسته باشد لباس متناسب با آن ارزش ها را از تن به در نخواهد کرد. "تقوی،۱۳۸۵، ص۳۶۸" در اصل لباس ظاهر فرد را نشان می دهد و این امر در مراحل بعد بر باطن و عمل وی نیز مؤثر می افتد.

محمد شریفی ریگی، مسئول و کارگروه فرهنگی و مربی شجره طیبه صالحین

انتهای پیام/
مرجع : سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۰:۴۳

2 Jan 2020