۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۷۷۴۰
استاد دانشگاه آزاد شهرکرد:

ضرورت اجراي اقتصاد مقاومتي با روحيه جهادي/ دولت به مسائل اقتصادي نگاه فرهنگي ندارد

توجه به شيوه هاي جهادي و تولید ملی، اعتماد به توانمندی‌های داخلی، پرهيز از لقمه حرام و شبهناک و همچنين توجه به معنويت ديني از راهکارها و ضرورت هاي دولت براي تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید در بسته خروج از رکود به آن توجه شود.
ضرورت اجراي اقتصاد مقاومتي با روحيه جهادي/ دولت به مسائل اقتصادي نگاه فرهنگي ندارد
به گزارش جهانبین‌نیوز، قاسم ميراحمدي، استاد دانشگاه آزاد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار اســاتيد بـرتـر با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينکه" کشور امروز در يک پيچ تاريخي قرار گرفته است" گفت: در  اين پيچ تاريخي تمامي قوا بايد با اتحاد و همدلي مشکلات پيش رو را از راه اقتصاد و فرهنگ کشور برداشته، تا ضمن دارا بودن اقتصادي پويا و متحرک، موجبات استقلال و امنيت اقتصادي کشور فراهم شود.
 
وي با تعريف اقتصاد مقاومتي، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتي اقتصادي فعال و پويا مبتني بر دانش و سرمايه بومي و فرهنگ ديني و اسلامي است. اقتصاد مقاومتي به معناي مقاوم کردن اقتصاد در مقابل تهاجم و فشارهاي خارجي است اما رياضت اقتصادي يعني فشار بر مردم، لذا تاکيد رهبري بر اين است که بين اين دو، تميز قايل شوند. اگر اين دو با هم خلط شود، ديدگاه‌ها و عملکردها هم متفاوت خواهد شد و نتيجه معکوس  مي‌دهد.
 
ميراحمدي افزود: اقتصاد ايران همزمان به دو بيماري و عارضه به نام هاي تورم و رکود مبتلاست در اين وضعيت تجويز نسخه براي اين بيماري باعث رشد وخامت ديگري خواهد شد، چنانچه اگردولت تورم را در جامعه پايين بياورد رکود روز به روز افزايش پيدا مي‌کند و برعکس، لذا دولت يازدهم در تلاش است که وضعيت را از رکود خارج کند به اين سبب به مولفه هاي اقتصاد مقاومتي توجهي ندارد.
 
این استاد دانشگاه گفت: يکي از معضلاتي که گريبان‌گير دولت‌هاي ما بوده و مخصوصا در اين دولت نمود عيني بيشتري داشته است، نبود راهبردي ملي براي تحقق اقتصاد مردمي با استفاده از اصل 44 قانون اساسي است که اين اصل تنها خواسته رهبر انقلاب در زمينه هاي اقتصادي بوده است.

وي ادامه داد: قانون اساسي در اصل 44 آمده است :"ما بايد اقتصاد کشورمان را مردمي کنيم و تاکيد مقام معظم رهبري بر اين اصل بوده است و با نگاهي اجمالي به دولت هاي قبل اعم از سازندگي، اصلاحات، اصولگرايي و تدبير و اميد، هيچ کدام توجهي به اين اصل قانون و مردمي کردن اقتصاد نداشتند.

قاسم مير احمدي با بیان اينکه مقام معظم رهبري بارها دولت ها را توجه مي داده اند به  اين نکته که از تکيه به نفت خارج شويم، بيان داشت: دشمن از اواخر سال 90 بر روي تکيه گاه ايران که همان نفت است دست گذاشته است. مقام عظماي ولايت بارها به دولت آقاي روحاني هم تاکيد کردند که تکيه بر نفت را رها کرده و به منابع ديگر توجه کنند اما متاسفانه اين دولت توجه لازم را به این موضوع نداشته است.

اين کارشناس مسائل کشور ابراز داشت: نکته ديگر که از دورانديشي‌هاي مقام معظم رهبري است، باور کردن شرايط فوق العاده کشور است،  اعتقاد بر اين است که نه دولتمردان  و نه مردم ما اين شرايط را هنوز باور نکرده اند، در مجامع عمومي ما مردم بر اين باور بوده اند که نسخه شفابخش رهبري، نسخه رياضت اقتصادي است، اين در حالي است که اين رياضت اقتصادي با اقتصاد مقاومتي متفاوت است.
 
وي ادامه داد: در اين ميان، دولت از اين منظر براي خروج غيرتورمي اقتصاد کشور، برنامه هايي دارد. دولت اخيرا بسته پيشنهادي خروج از رکود را با چهار عامل در نظر گرفته است، اما نمي توان گفت که اين چهارعامل، کافي باشند، زيرا دولت بايد ضرورت هاي اين بسته را بيشتر در نظر بگيرد، عامل اول دولت براي خروج از رکود را ايجاد نيروهاي پيش‌ران خواند و گفت: اين نيروها عواملي هستند که مدنظر رهبري مبني بر فرهنگ بومي و برگرفته از فرهنگ اسلامي شکل گرفته و در نظر گرفته مي‌شوند اما نبايد نگاهشان به اقتصاد ليبراليستي باشد.

ميراحمدي ادامه داد: مساله دوم سازکارهاي انتشار است که عبارت است از بررسي عواملي  که سازوکار رشد ايجاد شده در يک بخش را به بخش هاي اقتصادي انتقال مي دهد و اين بدان معناست که توجه به فرهنگ بومي کشور در آن لحاظ شود.

وي در تشريح عامل سوم بيان داشت: محرک هاي جانبي به عوامل زمينه اي يا عوامل تشديد کننده اي که مي تواند به افزايش رشد اقتصادي  منجر شود را از بين برد.

استاد دانشگاه شهرکرد افزود: نکته چهارم عواملي که رشد ايجاد شده را که در طول زمان کاسته و منتقل خواهد کرد بايد جلوشان را گرفت.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی، با طرح اين سوال که چگونه ملت ما در هشت سال جنگ تحميلي تمامي مسائل جنگي را ديده‌باني و رصد مي کرد، گفت: امروز هم بايد اقتصاد کشورمان را ديده‌باني و رصد کنيم، فعاليت در اقتصاد مقاومتي نياز به رصد و ديده‌باني فضاي داخلي و بين‌المللي دارد و اين امر خطير تنها از مدیریت مقام معظم رهبري (مدظله العالي) برآمده است .

وي تاکيد کرد: مسولان کشور بايد توجه داشته باشند که تمامي راهکارها و تصميمات را به شخص رهبر انقلاب واگذار نمايند تا تصميم نهايي اتخاذ شود.

قاسم ميراحمدي، با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري از سه سال پيش تا امروز بارها به دولت‌ها و قواي سه گانه در امر مقاوم کردن اقتصاد تاکيد داشته اند، گفت: توجه به ضرورت شيوه هاي جهادي، اعتماد به نفس ملي، پرهيز از لقمه حرام و شبهناک توسط دولت و دست اندرکاران و همچنين معنويت ديني از راهکارها و ضرورت هاي دولت براي تحقق جهاد اقتصادي است.

انتهاي خبر/ح/
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۱۳:۴۹

30 Dec 2019