۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۸۶۴۰
فرماندار سابق شهرکرد:

لزوم مهجوريت‌زدايي از واجب در حال فراموشي/ نقش آموزش و پرورش و رسانه ملي در احیای امر به معروف سنگين است

آموزش و پرورش از آنجا که با دانش آموزان از ابتداي سنين رشد و تکامل در ارتباط است و همچنين رسانه ملي به عنوان رسانه اي گسترده و قابل دسترسي براي همگان بايد نقش خود را در احياي امر به معروف و نهي از منکر به خوبي ادا کنند.
لزوم مهجوريت‌زدايي از واجب در حال فراموشي/ نقش آموزش و پرورش و رسانه ملي در احیای امر به معروف سنگين است
به گزارش جهانبین‌نیوز مراد کاظمي فرماندار سابق شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار اساتيد برتر با اشاره به اين که امر به معروف و نهي از منکر، دو فريضه واجب در فروع دين ما هستند، اظهار کرد: متاسفانه بسياري از افراد جامعه به آن واقف نيستند بر اين اساس اين مهم در مهجوريتي نسبي فرومانده است، کساني که ادعاي مسلماني مي‌کنند، خواندن نماز و اداي روزه برايشان يک مساله جا افتاده است، اما برخي متدينين، امر به معروف و نهي از منکر را در جايگاه واجب شرعي نمي‌دانند.
 
کاظمي افزود: آيات و احاديث مختلفي در اين زمينه موجود است که از آن مي‌توان به حديث امام علي (ع) اشاره کرد که فرموده اند: "تمامي اعمال خير و نيکو در برابر انجام فريضه امر به معروف و نهي از منکر به منزله يک قطره در برابر دريا هستند". يا در آيه 251 سوره بقره مي فرمايد:" اگر خداوند برخي از مردم  را در برابر برخي ديگر دفع نمي کرد، زمين را فساد پر مي کرد."
 
وي در خصوص راه هاي احياي امر به معروف و نهي از منکر گفت: آحاد مردم ما در جامعه اسلامي، بايد فعاليت هاي بسياري در زمينه امر به معروف و نهي از منکر انجام دهند، راه‌اندازي تشکيلات و ستادها و شوراهاي امر به معروف هر چقدر گسترده‌تر و بيشتر شوند تاثير اين فريضه را به وفور در جامعه هويدا مي کنند، در اينجا افرادي که در قبال اين امر احساس مسئوليت مي کنند، اگر سازماندهي شوند، به تاثيرمندي آن کمک کرده اند.
 
دبير حزب موتلفه اسلامي استان، وظيفه صدا و سيما و آموزش و پرورش را در خصوص اجراي امر به معروف و نهي از منکر را سنگين‌تر از ديگر نهاد ها دانست و تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش از آنجا که با دانش آموزان از ابتداي سنين رشد و تکامل در ارتباط است و همچنين رسانه ملي به صورت رسانه اي گسترده و قابل دسترسي براي همگان بايد نقش خود را در احياي امر به معروف و نهي از منکربه خوبي ادا کنند.
 
کاظمي ادامه داد: ادارات و نهادهاي کشور بايد در نشست ها و جلسات، اين موضوع را در دستور کار خود قرار دهند، به طور مثال مي توان به اقدام زيبا و پسنديده شهردار تهران مبني بر تفکيک جنسيتي کارمندان خود اشاره کرد که اقدامي خداپسندانه و متشرعانه محسوب مي شود . تفکيک محل کار و فعاليت خانم ها و آقايان بايد در همه ادارات به عنوان يک تکليف شرعي انجام شود و لزومي بر اختلاط زن و مرد در يک محل کاري نيست.
 
معاون سابق سياسي امنيتي استاندار چهارمحال و بختياري بيان داشت: در اين خصوص امر به معروف و نهي از منکر بايد ابتدا در نهادهاي ذي ربط انجام شود. دستگاه هاي اداري بايد در نشست ها و محافل خود مقيد به اين نکته شوند که ابتداي برنامه، نکته يا حديث يا سخنراني درباره يکي از مصاديق امر به معروف اختصاص دهند. همچنين روزنامه ها و نشريات هم از اين امر مستثني نيستند و بايد در اين زمينه هم خود به اين کار اقدام نموده و هم عموم را به اين امر دعوت کنند.

وي اضافه کرد: اهميت امر به معروف و نهي از منکر در جامعه اسلامي ما کمتر از نماز و روزه نيست چرا که ما بايستي اين واجب در حال فراموشي را با پخش تراکت، بنر، سخنراني ها و همايش هاي گوناگون و... ترويج دهيم و به آن سمت و سو ببخشيم.

کاظمي افزود: بزرگان و سالخوردگان هم همانگونه که در گذشته با تشکيل شوراهاي حل اختلاف به مسائل و مشکلات مردم رسيدگي مي کردند، امروز هم وظيفه سنگيني بر دوش دارند و بايد امر به معروف و نهي از منکر را اشاعه نمايند چرا که اهميت و احترام به سخن بزرگان براي همه افراد جامعه يک ضرورت انکار ناپذير است.
 
وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اين که، در امر به معروف زباني معجزه‌اي هست که در ديگر روش ها موجود نيست، گفت: اگر روش هاي گفتاري و کلامي يک امر به خير و يا نهي از ناهنجاري‌ها در جامعه ما نهادينه شود، ديگر روش هاي اجراي امر به معروف از اهميت کمتر و قابليت کاري کمتري برخوردار شده و هزينه هاي کمي براي جامعه به دنبال دارد.
 
کاظمي در خصوص ماجراي اسيدپاشي در اصفهان هم گفت: به گفته رئيس مجلس، ارجاع اين مساله به آمران به معروف و ناهيان از منکر، نامردي سياسي است اين در حالي است که افرادي که مسلمان هستند و قصد امر به معروف و منهي از منکر دارند افرادي رئوف، اهل مراعات و معقول هستند لذا هيچ گاه در لباس نهي از منکر حاضر نمي شوند که کوچکترين آسيبي به برادرا و خواهر ديني خود وارد شود.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۳:۲۶

1 Feb 2020