۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۲۳۶۶۲
صنایع دستی چهارمحال و بختیاری:

قالي بافي

قالي از وسايل لوکس زندگي عشاير محسوب مي شود و نشانگر منزلت و تفاخر آنهاست .
قالي بافي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتید برتر، استان چهارمحال و بختياري به علت شرايط جغرافيايي خاص خود و قرار گرفتن در منطقه اي کوهستاني و سردسير ، همواره از شرايط مساعدي براي توليد فرش دستباف برخوردار بوده است و توليد فرش نسبت به ساير صنايع دستي از اهميت بيشتري برخوردار است و قالي عمده ترين صنعت دستي استان چهارمحال و بختياري است که در درجه اول در روستاها ، بعد در بين عشاير اسکان يافته و دست آخر در شهرها رواج کامل دارد.

قالي از وسايل لوکس زندگي عشاير محسوب مي شود و نشانگر منزلت و تفاخر آنهاست .

مهمترين مناطق قاليبافي در استان چهارمحال و بختياري عبارتند از : چالشتر - سامان - اشگفتک - پيربلوط - ارجنگ - فارسان- وردنجان - فرخ شهر - بروجن - بلداجي - فرادبنه - هيرگان - باباحيدر - اردل و نواحي تابعه آن - شلمزار و همچنين گروه فرشهاي طايفه اولاد .

درحال حاضر کليه قالي هاي چهارمحال و بختياري را مطابق با مناطق بافت و بويژه بافندگان آنها مي توان به دو گروه عمده تقسيم نمود : ۱- قالي بختياري که حاصل دست بافندگان عشاير بختياري و يا ساکنيني است که منشأ نژادي آنها از طوايف لر بختياري هستند .

۲- قالي قشقايي که ماحصل دست عشاير ترک قشقايي مي باشد . - ساختار دستگاههاي قاليبافي منطقه ، غيرازدارهايي که به همت شرکت سهامي فرش ، جهاد سازندگي و سازمان صنايع دستي ايران در اختيار بافندگان قرار مي گيرد ، تماماً به صورت افقي است و روي آنها قالي هايي با رجشمار ۱۷ تا ۲۰ ( و درحال حاضر با رجشمار ۴۰ ) توليد مي شود . اين قاليها عمدتاً داراي گره ترکي و معمولاً دوپوده اند .

اما در منطقه شهرکرد ، مرکز چهارمحال ، توليداتي با کيفيت برتر ، از يک پود و گره فارسي برخوردارند .

قالي هاي بختياري داراي تار و پود پنبه اي و پرز پشمي هستند . البته قالي هاي بختياري بافت قديم داراي تار و پودي از جنس پشم بسيار مرغوب بوده اند . با وجود اين در پاره اي از قالي هاي بختياري که داراي ارزش چنداني نيستند ، اين تار و پود از پشمي ريسيده شده که از دباغي به دست آمده است مي باشد .

اين پشم ها اکثراً خشک اند و تارها از پشم هاي خاکستري رنگي هستند که به محض رنگ شدن ، رنگ تيره اي را به خود مي گيرند .

- طرحهاي رايج طرحها و نقوش بکار رفته در قالي هاي بختياري و ساير دستبافته هاي آنان ، بويژه در گذشته ، کاملاً ذهني بوده و در بافت آنها از نقشه استفاده نشده است .

کليه طرحهاي رايج و مرسوم در داخل استان را مي توان به اين ترتيب طبقه بندي نمود : * قالي هاي قشقايي ( يلمه ) : ۱- ترنجي ( يا يک حوض ) ۲- شکرلو ( يا دوحوض ) ۳- بندي الوان * قالي هاي بختياري : ۱- خشتي شامل : - خشتي جانوري - خشتي گل و گياه ۲- ترنجي ( لچک و ترنج ) ۳- سروکاج ۴- قابي سماوري ( حلقه اي ) ۵- گل مينا گل اشرفي ) ۶- گلداني ۷- شرابه ( گل پتو ، گلداني خمره اي ) ۸- گلداني و درختي


انتهای پیام1020ج / 550 الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۲۱:۳۳

27 Dec 2019