۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۲۹۴۸۶
وقتی «بان» پا را از گلیمش درازتر کرد؛

اتهام زنی آقای «دبیر کل» به ایران/ اعتراض روسیه و آمریکا

مغایرت اقدام موشکی ایران با برجام و نقض قوانین بین الملل در ارسال سلاح به شبه نظامیان عراقی از جمله اتهاماتی بود که در گزارش دبیر کل سازمان ملل مطرح و با واکنش شدید روسیه و آمریکا مواجه شد.
اتهام زنی آقای «دبیر کل» به ایران/ اعتراض روسیه و آمریکا
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرگزاری مهر، نخستین گزارش دوسالانه «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره «برجام» و تداوم تحریم ها و محرومیت های باقی مانده علیه ایران درحالی به شورای امنیت ارائه شد که به ادعای وی اقدام تهران در آزمایش موشک های بالستیک مغایر روح توافق هسته ای است.

با این حال، بان کی مون از اینکه اقدامات موشکی ایران را ناقض قوانین بین المللی بنامد، اجتناب کرد.

این در حالیست که «جفری فلتمن» معاون وی در امور سیاسی با استناد به همین گزارش تهران را با ادعای ارسال سلاح به شبه نظامیان عراقی، به نقض قوانین بین المللی متهم کرد.

این بخش از گزارش بان کی مون به ضبط محموله تسلیحاتی اشاره دارد که نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان تصرف کرده و ادعا می شود که از سوی ایران بوده است.

در رابطه با آزمایش موشکی ایران، بان کی مون در گزارش خود می نویسد: اگرچه این بر عهده شورای امنیت است که قطعنامه های خود را تاویل و تفسیر کند، من بیم آن را دارم که مبادا این آزمایش های موشکی مغایر با روح سازنده برنامه جامع اقدام مشترک باشد.

اظهار نظر دبیر کل سازمان ملل متحد درباره زیر سوال بردن پایبندی ایران به برجام در حالی صورت گرفت که به نقل از دیگر رسانه های خبری از جمله «رویترز»، آمریکا و روسیه به شدت به آن واکنش نشان داده و وی را به تعدی از حدود خود در ارائه گزارشی متهم کردند که به اجرای قطعنامه شورای امنیت در حمایت از توافق هسته ای ایران مربوط است.

در همین راستا، «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل خطاب به شورای امنیت گفت: ایالات متحده به شدت با عناصر این گزارش مخالف است چرا که محتوای آن فراتر از دامنه تعیین شده است و ما درک می کنیم که ایران هم به نوبه خود با بخش هایی از این گزارش مخالف باشد.

وی ادامه داد: این گزارش باید به ایران فرصتی برای طرح دغدغه های خود درباره رفع تحریم ها مطابق با برجام بدهد.

در عین حال، «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز به وجود اشتباهات محض در گزارش بان کی مون اعتراض کرده و گفت: عناوین گزارش با محتوای آن سازگاری ندارد.

وی این گزارش را سیاسی خوانده و تصریح کرد: اجرای توافق هسته ای توسط ایران دارای پیشرفت بوده است و دبیرکل سازمان ملل از نقاط مهم آن غفلت کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۳۳:۳۹

29 Dec 2019