۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۳۹۰۶

جایگاه و مفهوم جهاد در مدیریت جهادی

در فرمان جهادی باید دشمن را شناخت اهداف و ابزار آن را شناخت و در مقابل آن با تمام توان آماده و مهیا شد و به مقابله برخواست، و این مقابله می تواند نظامی باشد اقتصادی باشد و یا فرهنگی.
جایگاه و مفهوم جهاد در مدیریت جهادی
به گزارش جهانبین نیوز، نفس جهاد یک امر مقدس است و از نگاه قرآنی بهترین جهاد، جهاد در راه خداست که نتیجه آن به شهادت ختم می شود اما از نظر مفهومی جهاد یعنی جهد و کوشش با نیت الهی به روشهای مختلف اعم از جان و مال و حتی عمر می باشد و به تعبیر دیگر مایه گذاشتن و هزینه پرداخت کردن از خود برای خداست.

حال اگر امر جهادی از سوی صاحبان امر که از طرف خدا اختیاراتی به آنها واگذار شده ابلاغ شود آنگاه به عموم مسلمانان فرض است که اطاعت نموده و بعد از پذیرش قلبی اقدام عملی نمایند و فقط صرف اطاعت کافی نیست و یا اینکه قبول داشتن امر ولی بخشی از کار است و مابقی آن اجراست.

ابلاغ امر جهادی توسط ولی فقیه در هر امری به منزله حکمی است که مخاطب موظف می کند جهت اجرایی شدن آن تمام توان خود را به کار بندد و هیچ استثنایی وجود ندارد و همه مکلف هستند بنا بر وسع خود اقدام نمایند.

مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال ماموریت کلی را در قالب پیامی اعلام می فرمایند این پیام ها به منزله حکم ابلاغ است برای همه مردم و خصوصاً مسئولین و چراغ راهی است که همه توجه ها بایستی به این سمت حرکت کنند و نگاهها به سمت شاخص باشد.

هر چند معظم له در بیان ابلاغ خود می فرمایند: موضوع شعار امسال این است، اما لفظ کلمه شعار که از لسان مبارک ایشان بیان می شود احترامی است که به مردم می گذارند ولی برای ما مخاطبین یک ابلاغ است نه شعار و باید برای تحقق و عینیت بخشی به آن با جان و دل عمل کرد و حتی در بیان عین عبارت نباید اظهار داشت شعار سال آقا در رابطه با فلان موضوع چنین است و صرف تبریک پیام سال به همدیگر و یا نوشتن آن دردی را دوا نخواهد کرد زیرا که انتظار اجرای اوامر است به نحوی که در سطح جامعه نمود داشته باشد.

حال اگر این پیام و ابلاغ با عناوین مقدسی همچون جهاد و مقاومت همراه شود مسئولیت را سنگین تر خواهد کرد و اتمام حجتی است برای همگان و در این مقطع دیگر جای تردید و سکوت و تعلل نیست و باید اقدامی جهادی کرد و وارد صحنه شد.

در فرمان جهادی باید دشمن را شناخت اهداف و ابزار آن را شناخت و در مقابل آن با تمام توان آماده و مهیا شد و به مقابله برخواست، و این مقابله می تواند نظامی باشد اقتصادی باشد و یا فرهنگی.

برای هر نوع تهدید دشمن بایستی مقابله به مثل کرد چون این نبرد نبرد مقدسی است همه باید تلاش کنند و آرام و قرار معنا و مفهومی در امر جهادی ندارد.

در خصوص اینکه مقام معظم رهبری لفظ مدیریت جهادی را در ابلاغ پیام خود مطرح کردند باید گفت: در مدیریت جهادی تعریف مدیریت معنای متفاوتی به خود می گیرد و با مدیریت کلاسیک و یا مدیریت هرمی متفاوت است، در مدیریت جهادی هر فرد خود مدیر است و بایستی در اجرای فرامین رهبری به اندازه توان و وسع خود مدیریت نماید.

در مسائل اقتصادی مدیریت فردی و اجتماعی و تشکیلاتی داشته باشد و فرد مسئول است جهت تحقق بخشیدن به پیام رهبری یک برنامه ریزی هدفمند و موثر داشته باشد.

مقام معظم رهبری در تاکید مدیریت جهادی کلمه عزم ملی را هم اضافه کردند و بهانه ها و اما و اگر ها را از همه گرفتند و دیگر جای هیچ گونه اغماضی نیست و همه را در این امر مورد خطاب قرار دادند.

عنوان مدیریت جهادی و عزم ملی یعنی دستور « به پیش» صادر شده و همه و همه باید حرکت کنند و از حالت کنونی خارج شوند و به سمت آرمانهای تعریف شده حرکت کنند و همچنان که در صحبت های خود داشتند با نگاه آرمانگرایی واقع بینانه جهت رسیدن به آرمانهای اصلی انقلاب که همان کمال انسانیت است در حرکت باشیم.

به امید اینکه همه خود را مخاطب این پیام قرار دهند و بدون هیچ اما و اگری در پاسخ امر ولی خود و جهت تحقق بخشیدن به آن با جان و دل لبیک گفته و با یک یا علی به علی زمان خود دست مردانگی بدهند و در عمل ثابت کنند که به دنبال تحقق اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اند.

موسی انصاری- کارشناس ارشد علوم سیاسی
مرجع : بام ایران خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۱۲:۲۹

18 Feb 2020