۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۳۴۸۱۳
بررسی عملکرد دولت یازدهم در حوزه زنان

وقتی دولت در حوزه زنان فقط شعار داد

با بررسی مختصری از عملکرد دولت یازدهم در حوزه زنان استان براحتی می‌توان دریافت که نه‌تنها برای تحقق هیچکدام از موارد در حوزه زنان هیچ تلاشی نشده است بلکه این جایگاه بستری برای فعالیت‌های جناحی و بعضا دعوت از افراد مسئله‌دار شده است.
وقتی دولت در حوزه زنان فقط شعار داد
به گزارش جهانبین نیوز؛ امروز گفتمان زنان گفتمانی غالب در سطح جوامع است و از آنجا که نیمی از هر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، و براساس آمارهای ارائه شده نیز ۱۱ تا ۲۰ درصد بازار کار ایران نیز در اختیار این قشر قرار دارد مسائل مربوط به آنان حائز اهمیت است. بانوان به عنوان بخش مهم و گسترده از جامعه، تاثیر زیادی در پیشبرد اهداف کشور دارند و نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند آنان برای تسریع روند تغییر و تحقق هدف‌های توسعه پایدار، می‌توانند مسئولیت بسیار جدی و مهمی را برعهده گیرند.

از نقطه نظر رهبر معظم انقلاب در درجه اول، این زنان هستند که باید برای حل مشکلات قشر خودشان اقدام کنند. جامعه زنان باید کار فرهنگی را در اولویت خود قرار دهند و دادن شناخت و آگاهی به قشر زنان، آنها را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقاوم می‌سازد. این زن‌ها هستند که باید نگاه غلطی را که نسبت به زنان و مسائل مربوط به جنسیت وجود دارد، تصحیح کنند ایشان در این باره می فرمایند؛ «خانم‌های باسواد و تحصیلکرده، خانم‌های اهل معرفت که باید وارد یک میدان مبارزه صحیح برای مساله زن بشوند، به نظر من کوتاهی می‌کنند. کار را دست عامی، بی‌اطلاع و احیانا کسانی که دلشان می‌خواهد فقط حرف بزنند رها می‌کنند. این درست نیست»

در حال حاضر آسیب‌‍‌های جدی و بسیاری جامعه زنان و دختران کشور را تهدید می‌کند، آسیب‌هایی همچون طلاق، فرار از خانه، اعتیاد، خشونت جسمی و جنسی، افسردگی، اعتیاد همسر، تجاوز، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات، از دست دادن والدین و یا همسر، تولد نوزادان با مشکلات جسمی و رشدی، پرداختن به چندین وظیفه حساس در یک زمان محدود و هزاران آسیب و تهدید دیگر.

پرداختن به این امور نیروی کارشناسی و متخصص و همچنین بودجه قابل توجهی را طلب می‌کند و از آنجا که بهداشت روحی و جسمی زنان تاثیر مستقیم در بهداشت و صلاح کل جامعه دارد، حوزه زنان یکی از حوزه‌های بسیار جدی است که باید مورد توجه دولت‌مردان قرار بگیرد. در این راستا دولت یازدهم پس از آغاز فعالیت خود، مرکز امور زنان را به سطح معاونت ریاست جمهوری ارتقاء داد، تا مسائل و مشکلات زنان و دختران ایران زمین در کانون توجه بیشتر قرار گرفته و قدرت اجرایی بیشتری برای بررسی و حل مسائل این قشر تاثیرگذار در اختیار تصمیم‌گیران قرار گیرد.

در استان ما نیز به دلیل وجود محرومیت‌ها و کمبودها، مسئله زنان و خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است متاسفانه به دلیل عدم پیشرفت و نگاه ناصواب مسئولین امر و حتی نادیده گرفتن مسائل زنان امروز در استان با معضلاتی اساسی در حیطه خانواده روبه‌رو هستیم که بررسی آن مجال دیگری می‌طلبد اما اکنون آنچه جای بررسی و مطالبه دارد عملکرد کسانی است که در این حیطه مسئولیت مستقیم دارد.

یکی از جایگاه‌هایی که در استان مسئولیت مستقیم در امور زنان و خانواده دارد، امور بانوان و خانواده استانداری استان است در شرح وظايف مديركل امور بانوان و خانواده استانداري آمده است که این معاونت باید در انجام تمهيدات لازم در جهت برپايي گردهمائي‌ها و جلسات مطلوب با هدف ارتقاء سطح دانش و آگاهي‌هاي عمومي نسبت به حقوق زنان، برنامه‌ريزي به منظور استفاده از رسانه‌هاي گروهي، به منظور زدودن باورهاي غلط ناشي از سنت‌هاي عشيره‌اي و قومي و ايجاد تغيير نگرش نسبت به جايگاه و نقش زنان، فراهم آوردن تمهيدات مناسب به منظور اشاعه و گسترش فعاليت‌هاي اجتماعي بانوان استان در جهت جلب مشاركت فعال آنان با همكاري سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهاي استان و حمايت از زنان مشاركت‌جو در عرصه‌هاي مختلف، شناسائي بانوان موفق در سطح استان و معرفي و حمايت از آنان با هدف ايجاد انگيزه و خودباوري در بانوان استان، بررسي راهكارهاي مربوط به ارتقاء منزلت اجتماعي زنان براساس نيازهاي جامعه شهري و روستائي از مهم‌ترین وظایف مسئول امور بانوان و خانواده استانداری می‌توان نام برد.

حال آنکه با بررسی مختصری از عملکرد دولت یازدهم در حوزه زنان استان براحتی می‌توان دریافت که نه‌تنها برای تحقق هیچکدام از موارد مطروحه بالا هیچ تلاشی نشده است بلکه این جایگاه بستری برای فعالیت‌های جناحی و بعضا دعوت از افراد مسئله‌دار شده است.

در این سال‌ها دعوت از بعضی صاحب‌نظران با تفکرات فمنیستی و حتی برخی افراد مسئله‌دار و زاویه‌دار با نظام را می‌توان تنها دستاورد این معاونت دانست که اگر روشنگری و برخورد جدی جریان انقلابی با این حرکات نه‌چندان شایسته نبود چه بسا اکنون استان شاهد حرکات بیشتری از این دست بود.

آنچه واضح است این است که پای نگاه جناحی و سیاست‌بازی در انتصابات استانداری به حیطه امور بانوان و خانواده استانداری هم کشیده شده است یعنی کار به جایی رسیده است که امور بانوان و خانواده استانداری به جای پرداختن به معضلات جدی خانواده‌ها و امور زنان فضا را به سمت مسائل رادیکالی پیش می‌برد. جای تاسف دارد که عدم دلسوزی و بی‌توجهی یک زن در مسند مهم‌ترین جایگاه اعتلا و پیشرفت مسئله زنان و خانواده استان چنین فرصتی را براحتی هدر داده و صرف کم اهمیت‌ترین مسائل می‌کند.

دولت برنامه‌هایی همچون لایحه بیمه زنان خانه‌دار، کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ارائه نقشه راه پیشنهادی درباره كودكان درگیر در اعتیاد و طرح‌هایی از این دست را در دستور کار قرار داد، همچنان کارشناسان امر بر این اعتقادند که دولت یازدهم در این حوزه کم‌کاری کرده است، برخی معتقدند که روحانی در شعارهای تبلیغاتی و نطق‌های انتخاباتی خود از فرصت‌های برابر برای زنان صحبت می‌کرد اما نتوانست به این شعار و انتظارات جامه عمل بپوشاند.

در این میان حتی معاونت امور زنان نیز نتوانسته به خوبی وظایف خود را در مدیریت مسائل زنان در عرصه اجرایی و اعمال نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه آن به اجرا بگذارد و در واقع از امکانات عظیمی که در این زمینه در خصوص استعدادهای انسانی و توانمندی‌های فعلیت یافته زنان وجود دارد، استفاده نشد و متاسفانه در دستگاه اجرایی که ریاست آن قول انجام چنین وعده‌ای را داده بود کمتر شاهد تحقق یافتن آن جز در برخی موارد معدود و محدود بودیم.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۲:۰۲

31 Jan 2020