۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۳۶۲۵۳
پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی گفت:

چرا مردم از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي استفاده نمي‌کنند/شبکه ها اجتماعي خارجي با اهداف ملي ما سازگاري ندارد

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی گفت: آسيب شناسي اين مشکل به نقش عواملي مثل نبود زيرساختهاي خوب، نبود تبليغ برند، بي‌اعتمادي به امنيت اطلاعات، نداشتن جذابيت کافي شبکه‌ها و... اشاره کرد.
چرا مردم از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي استفاده نمي‌کنند/شبکه ها اجتماعي خارجي با اهداف ملي ما سازگاري ندارد
به گزارش جهانبین نیوز، مجتبي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار افزود: در حالي که اين روزها بحث بر روي شبکه‌هاي اجتماعي و فيلترينگشان داغ است، شبکه‌هاي اجتماعي داخلي گوناگوني وجود ولي مردم با آنها ارتباط برقرار نمي‌کنند. اما به راستي دليل اين رابطه برقرار نکردن مردم با شبکه‌هاي اجتماعي داخلي چيست؟

از سال‌ها قبل که شبکه‌هاي اجتماعي با اوج گرفتن اُرکات در ايران نيز رواج يافتند، متخصصان داخلي نيز روي ارائه‌ي اين شبکه‌ها تمرکز کرده‌اند و بعضا شبکه‌هايي نيز در يک بازه‌ي زماني در ايران رواج پيدا کردند. شبکه‌‌ي کلوب را مي‌توان يکي از شبکه‌هاي ايراني موفقي دانست که با گسترش شبکه‌هاي اجتماعي موبايلي ديگر حال و اوضاع چندان خوبي ندارد.

 اما دلايل عدم برقراري ارتباط بين ايرانيان و شبکه‌هاي اجتماعي ايراني چيست؟

معاونت فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفته است به شرکتها و افرادي که بخواهند شبکه اجتماعي داخلي توليد کنند وام تسهيلاتي ارائه ميدهد تا بتوانند کاربران را به اين شبکه‌ها سوق دهند.

با وجود اين سرمايه گذاري دولت، کاربران داخلي از شبکه هاي داخلي آنچنان استقبال نميکنند و کماکان شبکه‌هاي اجتماعي خارجي را ترجيح ميدهند و تعداد کاربران شبکه هاي داخلي در بهترين حالت به 5/2 ميليون نفر ميرسد. اما چرا کاربران ايراني تمايلي به استفاده از محصولات توليدي داخل ندارند  چه موانعي بر سر راه اين شبکه‌ها قرار دارد که نميتوانند کاربران زيادي را به خود جذب کنند.

بنده که در حوزه فناوري اطلاعات وارتباطات فعاليت دارم اين موضوع را بررسي کردم

آسيب شناسي اين مشکل به نقش عواملي مثل نبود زيرساختهاي خوب، نبود تبليغ برند، بي‌اعتمادي به امنيت اطلاعات، نداشتن جذابيت کافي شبکه‌ها و... اشاره کرد.

با وجود اينکه تعداد شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بسيار زياد است اما متأسفانه آنچنان شناخته شده نيستند بنابراين بايد با سرمايه گذاري هدفمند اين شبکه ها را به مردم معرفي کرد.

شبکه هاي اجتماعي بومي را با شبکه هاي خارجي مقايسه نکنيم

پروژه اقتصاد مقاومتي ۱۰ برابر کردن توليد محتواي داخلي در فضاي مجازي موفقيت را امري نسبي است نبايد شبکه هاي اجتماعي داخلي را با شبکه هاي خارجي مانند تلگرام و اينستاگرام مقايسه کرد. چرا که اين شبکه ها بازار مشابهي ندارند و اگر ميزان موفقيت آنها را در تعداد کاربرانشان بسنجيم، اصلا قابل مقايسه نيستند. به همين دليل نبايد انتظار داشت شبکه هاي بومي در حد شبکه هاي خارجي کاربر داشته باشند.

مهمترين علتي که جلوي راه موفقيت شبکه هاي اجتماعي بومي را مي گيرد، موضوع قوانين و مقررات است قوانين و مقرراتي که در کشور براي فعاليت هاي بومي وضع مي شود به هيچ عنوان براي شبکه هاي خارجي مصداق ندارد و حتي اگر شبکه هاي خارجي خلاف مقررات عمل کنند، کسب و کارشان تحت تاثير قوانين داخلي کشور قرار نمي گيرد. اين درحالي است که برخي قوانين در حوزه کسب و کارهاي ديجيتال سبب شده تا ريسک سرمايه گذاري از سوي بخش خصوصي کاهش يابد.

 جذب کاربر که در شبکه هاي مجازي بسيار داراي اهميت است،در صورتي که هر يک از اين شبکه ها به هر دليلي حتي ۱۰ دقيقه غيرفعال شوند، باعث ريزش کاربر مي شود و اين درحالي است که در کشور عملا شاهد آن هستيم که به دليل برخي قوانين، روزها و ساعتها کسب وکاري تعطيل مي شود و چنانچه مجدد باز شود مشخص است که ديگر مانند سابق نمي تواند پاسخگوي کاربر باشد.

تبليغ نکردن صدا وسيما براي اين شبکه‌ها

صداوسيما و برنامه‌هايش شبکه‌هاي اجتماعي داخلي را رواج نداده و مردم را به استفاده از آنها سوق نمي‌دهند؛ زيرا مي‌خواهند از تبليغ اين شبکه‌هاي داخلي، درآمدي عايد سازندگان اين برنامه‌ها شود.

سال‌هاست که مديران شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بارها اين موضوع را اعلام مي‌کنند؛ اما تا به حال مسئولين در اين رابطه به صراحت صحبت نکرده بودند

سرعت بسيار پايين ارتباط

سرعت شبکه‌هاي اجتماعي داخلي به خصوصي شبکه‌هايي که بر روي موبايل فعال هستند بسيار پايين‌تر از شبکه‌هاي اجتماعي جهاني مانند تلگرام است و کاربران براي تسريع در ارتباط و تلف نشدن وقتشان، شبکه‌هاي اجتماعي جهاني را ترجيح مي‌دهند.
 
 
امکانات کم

امکانات شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بسيار کم است و در برخي موارد حداقل امکانات شبکه‌هاي اجتماعي را نيز ندارند. به همين دليل کاربران ترجيح مي‌دهند به جاي سر و کله زدن با اين شبکه‌ها، از برنامه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي قوي‌تر خارجي استفاده نمايند.

شبکه هاي اجتماعي داخلي سرويس و خدمات جديدي عرضه نمي کنند با اين حساب مشخص است وقتي شبکه اجتماعي ديگري سرويس بهتر و جديدي ارائه کند قطعاً کاربران جذب آن شبکه مي شوند.

چرا لاين و وايبر در ايران افت کرد، چون اين دو شبکه نتوانستند سرويس جديدي به کاربران خود عرضه کنند، بنابراين بايد سرويسها تنوع داشته باشند و خلاقانه عمل کنند و سرويسي را در شبکه خود رونمايي کنند که ديگر شبکه ها ندارند.

استقبال کاربران ايراني به شبکه هاي اجتماعي خارجي

گرچه آمار دقيقي از فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي درايران موجود نيست اما بررسي ها حاکي از آن است که شبکه هاي اجتماعي مانند تبيان، کلوب، فيس نما، فارس توييتر، هم ميهن و افسران در رده هاي نخست پرطرفدارترين شبکه هاي بومي قرار دارند و هريک داراي چند ده هزار کاربر هستند؛ حتي يکي از اين شبکه ها مدعي شده که ۶ ميليون کاربر دارد. با اين وجود در حوزه پيام رسان‌هاي موبايلي شبکه بومي با کاربر قابل توجه ديده نمي شود.

اين درحالي است که شبکه هاي اجتماعي و پيام رسانهاي خارجي هر يک چندين ميليون کاربر در ايران دارند و با وجودي که بخش عمده اي از اهداف اين شبکه ها با اهداف ملي ما سازگاري ندارد اما کاربران ايراني اقبال زيادي به اين شبکه ها نشان مي دهند.

انتهاي پيام1022ج /590پ
مرجع : پایگاه خبری تحلیلی پیرغار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۹:۵۵

29 Dec 2019