۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۳۳۷۲۴
به گزارش پايگاه اطلاع رساني زنگ خبر:

آداب و رسوم زيباي مردم شهرستان «بن» در نوروز

حال با مرور آداب و رسوم مردم شهرستان بن کمي لحظاتتان را شيرين مي کنيم و سپس سفري به سال هاي گذشته را تجربه خواهيم کرد تا سنت هاي فراموش شده را به شما معرفي کنيم
آداب و رسوم زيباي مردم شهرستان «بن» در نوروز
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر ؛مقام معظم رهبري(مد ظله العالي): عيد نوروز يک عيد شرقي و حامل ارزشهاي برجسته و ممتازي است. در واقع عيد نوروز يک نماد است؛ نماد نوآوري و طراوت و جواني و نشاط، همچنين نماد مهرباني و محبت به يکديگر، سرکشیِ برادران از يکديگر، محبت خانواده‌هاي خويشاوند به يکديگر، محکم کردن روابط دوستي و مهرباني ميان دوستان، آشنايان و زدودن کينه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ي اين معاني در واقع در بهار وجود دارد.
و اين يک امتياز است براي ملتهاي ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاريخ قرار دادند؛ به خاطر اينکه حامل اين معاني برجسته است.


اين جشن يک جشن ملي است؛ جزو اعياد ديني نيست؛ لکن از سوي بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأييد قرار گرفته. ما روايات متعددي داريم که در آنها از نوروز تجليل شده و روز نوروز گرامي داشته شده.

 اين موجب شده است که نوروز وسيله‌اي بشود براي اظهار عبوديت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتي است براي اينکه انسان دل خود را با ياد خدا هم طراوت ببخشد.۱۳۸۹/۰۱/۰۷

نوروز، اين رسم ايراني که سال هاست با فرارسيدنش نويد يک سال تازه را مي دهد، با نزديک شدنش همه ي مردم را به تکاپو مي اندازد. از تعطيلات عيد و شيريني هايش که بگذريم بايد طي مراسم خاصي به استقبال کهن ترين جشن به جا مانده از ايران قديم رفت و آمدنش را گرامي داشت. همه ي ما کم و بيش با اين مراسم ها و آداب استقبال از نوروز آشنايي داريم اما بيشتر شکل امروزي آن را مي شناسيم.

 در اين ميان بهتر است به قديم تر ها هم سري بزنيم و ببينيم پدربزرگ ها و مادربزرگ هاي اين سرزمين در روزهاي پاياني سال چه مي کردند و چه اتفاقاتي را در کوچه و خيابان شاهد بودند.

حالا با مرور آداب و رسوم امروزي کمي لحظاتتان را شيرين مي کنيم و سپس سفري به سال هاي گذشته را تجربه خواهيم کرد تا سنت هاي فراموش شده را به شما معرفي کنيم.

مردم شهرستان «بن» هم  نيز همچون ديگر هموطنان به تأسي از نو شدن طبيعت، از چند هفته مانده به نوروز در صدد تحول در زندگي خود هستند ,  و فصل بهار را با بهاري شدن دلهايشان و صلحه ارحام آغاز ميکنند.

* پختن آش رشته در شب چهارشنبه‌سوري
يکي از آداب مردم شهر بن در شب چهارشنبه‌سوري، پختن آش رشته است ؛ بعد با حضور تمامي اعضاي خانواده و پس از آنکه آش آماده شد ، خانم خانه مشغول سرو آن براي اعضاي خانواده شد و لحظات شادي و خوبي را در کنار هم طي ميکنند.



*ديد و بازديد از بزرگ‏ترها در عيد نوروز
 در کنار همه اعياد و آداب و رسوم ، حفظ حرمت و احترام به بزرگترهاي فاميل و منطقه زندگي از ارزش و اهميت بالايي برخوردار است به گونهاي که اولين روز و اولين منزلي که مورد ديد و بازديد در اعياد به ويژه عيد نوروز قرار مي‏گيرد منزل و خانواده بزرگترين عضو خانواده بوده و پس از آن ديد و بازديدها بر حسب بزرگي و حرمت و در نهايت فاميل نزديک صورت ميگيرد

.

*مراسم «هديه‌بران» به تازه‏ عروس‏ها
 همزمان با عيد نوروز در شهر بن  مرسوم است که براي تازه عروس‏ها هدايايي به عنوان عيدي برده مي‏شود. مردم اين شهر در شب عيد با تهيه هداياي مختلف و قرار دادن در يک سيني به همراه آجيل، ميوه و سبزه و حنا به منزل تازه عروس ميروند.
 

دادن هديه به تازه عروس‏ها در همه مناطق ايران عزيز  مرسوم است و هر منطقه و روستايي آداب ويژه خود را در اين زمينه دارد.


 

*بايرام پايي
يکي از مهم‌ترين رسوم عيد در شهربن  که هم‌اکنون نيز در  اغلب  خانواده‌ها حفظ ‌شده است فرستادن غذا از خانه پدري به خانه دختران شوهر کرده است.
«بايرام پايي» به عبارتي تبريک عيد مادر به دختران شوهر کرده است که نه تنها در سال‌هاي نخست ازدواج دختر بلکه تا زماني که والدين در قيد حيات‌اند به‌جا آورده مي‌شود.
دريکي از شب‌ها و بخصوص شب عيد از طرف هر يک از خانواده‌هاي پدري دختر مانند عموها و دايي‌ها و برادران به‌ويژه خود خانواده پدري غذاهايي پخته و به خانه دختر فرستاده مي‌شود
و البته در خود خانواده ها نيز برادر بزرگتر به خواهرها و بردارهاي کوچکتر از خود و خواهران بزرگتر به خواهرهاي  کوچکتر نيز آش شب عيد ميدهند
مادران با پختن غذاهايي مانند پلو، مرغ، کوکو، قيمه گوشت و قرمه سبزي به‌تناسب تعداد اعضاي خانواده به همراه هدايايي مانند پارچه ،بايرام پايي را روانه خانه دختر مي‌کنند.



*آجيل هاي شب عيد
يک هفته مانده به عيد مادران در خانه آجل هاي عيد را آماده ميکردند گندم برشته ،که خود مادران آن را درست کرده و به همراه ميوه هاي تهيه شده از باغات خود مانند کشمش، بادام ،گردو ميوه هاي خشک شده که به صورت ساده و نمکي آماده ميشد در  سفره عيد که در ايام عيد نوروز در خانه ها باز ميشد وقرار ميدادند و سفره اي باز ميکردند تا هم نشانه برکت باشد و هم نشانه دور هم جمع شدن.



*زيارت اهل قبور
سنت زيارت قبور درگذشتگان در دهه پاياني سال، سنت ريشه‌دار ديگري است که تازه و مکرر مي‌شود و نمادين و رازآلود فرآيند نو شدن هستي را با رويکرد به پيشينه‌ها و در پيوند با روان خردورز و داناي گذشتگان به ديد نوجوانان و جوانان مي‌گذارد تا بدانند آيندگان و نيامدگان که از چه سرزميني برخاسته‌اند و پدرانشان با چه فرهنگي زيسته‌اند.
در اين سنت پرمعنا با حضور در گورستان و نذر احسان، به اين سنت ارجمندي مي‌بخشند و بدين‌سان نوروز را از يک جشن ساده به بلنداي يکي از بزرگ‌ترين و زيباترين سنت‌هاي ماندگار بشري مي‌رسانند، سنتي که همسو با رستاخيز هستي، افزون بر کودکان و نوجوانان و سالخوردگان، روان درگذشتگان نيز اکرام مي‌شوند
برخي‌ها نيز سال نو را در کنار قبور شهدا، شهداي گمنام و يا بر مزار عزيزان ازدست‌رفته خود تحويل مي‌کنند.


* پخت کوفته در روز سيزده بدر
در شهر بن بر خلاف ديگر شهرهاي استان که در شب عيد اقدام به طبخ کوفته مي‌کنند، رسم بر اين است که کوفته در روز سيزدهم عيد پخته شود، در اين روز مردم همچنين به جاي گره زدن سبزه به نيت بخت گشايي دختران معتقد هستند که بايد گره‌هاي بسته را باز کنند تا بدين طريق گشايش در کارهايشان ديده شود.


*
چيدن سفره هفت سين
تهيه سفره هفت سين از ديگر آداب عيد نوروز است، بزرگ‌ترين نماد آيين نوروز «هفت سين»، است. مردم اين شهر نيز همچون مردم ديگر نقاط کشور عزيز ايران معتقد هستند که عدد هفت برگزيده و مقدس است.
در سفره نوروزي انتخاب اين عدد بسيار قابل توجه است، برهمين اساس معتقد هستند که اگر موقع تحويل سال، هفت آيه از قرآن مجيد را که با حرف سين شروع ميشود بخوانند آنان را از آفات زميني و آسماني محفوظ مي‌دارند. هفت سين عبارت است از سماق، سير، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزي.


* خريد لباس نو و سبز کردن گندم
يکي ديگر از آداب عيد نوروز پوشيدن لباس نو و تميز است، نظافت و رعايت بهداشت و نيز پوشيدن لباس تميز و استفاده از عطر و بوي خوش در صورت امکان از وظايف اخلاقي و اجتماعي نوروز است، سبز کردن گندم و خريد لباس از ديگر آداب و رسوم عيد است.

در شهر بن يکي دو روز مانده به آغاز سال جديد (نوروز)، افراد خانواده براي خريد لباس عيدشان به بازار و فروشگاه‌ها ميروند و لباس‌هاي نو و پارچه‌هاي رنگين، خريداري مي‌کنند. در واقع افراد خانواده با خريد لباس نو و تغيير ظواهر زندگي نشاط خاصي را به زندگي خود مي‌بخشند.

سبز کردن گندم، عدس، تره تيزک، ده پانزده روز به عيد مانده در خانه‌هاي مردم بن صورت مي‌گيرد. براي اين کار از ظرفي استفاده مي‌کنند که از جنس مس يا روي باشد و بعد مقداري دانه ابتدا به سلامتي آقا امام زمان(عج) مي‌ريزند و به ترتيب بعد از آن نام اعضاي خانواده را مي‌آورند.

انتهاي پيام1022ج /520ز

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۲۶:۳۷

28 Dec 2019