۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۲۵۸۰۴

اقتصاد مقاومتی در سایه بی‌مهری مسئولان

ساختن اقتصادی که به بیگانگان وابسته نباشد و به توان داخلی متکی باشد می‌تواند برای کشور و برون‌رفت از مشکلات اقتصادی بسیار کارگشا باشد اما رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی حمایت جدی دولت را می‌طلبد و باید بکوشیم تا اقتصاد مقاومتی را از قالب شعار خارج سازیم و راه را برای فعالان در این عرصه باز کنیم.
اقتصاد مقاومتی در سایه بی‌مهری مسئولان
به گزارش جهانبین نیوز رهبر انقلاب اسلامی ایران دغدغه زیادی در خصوص استقلال اقتصاد کشور دارند و پیشنهاد اقتصاد مقاومتی هم یکی از دلایل وجود چنین دغدغه‌ای است.

ایشان در ابتدای سال ۹۳ و در جوار حرم امام رضا (ع) در این خصوص فرمودند: « ما در بسیاری از مسائل دیگر هم در عین تحریم توانستیم به نقطه‌های بسیار برجسته و بالا دست پیدا کنیم، یک مثال آن " تولید علم " است، یک مثال صنعت و فناوری است. در این‌ها ما تحریم بودیم اما الان هم تحریم هستیم. در مورد علم دانش‌های پیشرفته و روز، درهای مراکز مهم علمی دنیا به روی دانشجوی ایرانی بسته است اما در عین حال در نانو، سلول‌های بنیادی، در صنایع دفاعی و در صنایع پهپاد و موشکی به کوری چشم دشمنان پیشرفت کردیم. چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم؟ اگر در این عرصه هم عزم‌مان را جزم کرده و دست به دست هم دهیم می‌توانیم اقتصاد را شکوفا کنیم، چشممان به دست دشمن نباشد که کی تحریم را بر‌می‌دارد. به درک!! نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می‌توانیم انجام دهیم.»

تا به امروز جوانا زیادی پا به این عرصه گذاشته‌اند و این درحالی بود که از سوی دولت هیچ حمایتی از آنان صورت نگرفته است.

طرح‌هایی در غالب اقتصاد مقاومتی راه افتادند و به همت بسیج سازندگی طرح‌هایی هم که در این غالب نبودند و راه را تا نیمه رفته بودند با دریافت تسهیلات به این راه پیوستند.

ساختن اقتصادی که به بیگانگان وابسته نباشد و به توان داخلی متکی باشد می‌تواند برای کشور و برون‌رفت از مشکلات اقتصادی بسیار کارگشا باشد اما رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی حمایت جدی دولت را می‌طلبد و باید بکوشیم تا اقتصاد مقاومتی را از قالب شعار خارج سازیم و راه را برای فعالان در این عرصه باز کنیم.

در این خصوص گفت‌وگویی با برخی از فعالان اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است که درادامه مصاحبه آمده است:

اشتغال پنج نفر در کارگاه تولیدی انواع مربا و شربت مایع

زهرا جان‌نثار ۴۲ ساله و با تحصیلات سیکل یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در چهارمحال و بختیاری است که حرفه خانوادگی خود یعنی تولید و عرضه انواع مرباحات و شربت مایع را ادامه داده و موفق به احداث کارگاه در این راستا شده است.

این فعال اقتصاد مقاومتی در مصاحبه اختصاصی با جهانبین نیوز اظهار کرد: کارگاهی که احداث کردم بسیار کوچک است و برای کارم و تولید شربت نیازمند کارگاه بزرگی هستم.

وی با بیان اینکه دو سال است که وارد این عرصه شده است گفت: از کارم رضایت دارم و زمینه اشتغال‌ پنج نفر را مهیا کرده‌ام.

محصولات تولیدی کارگاه‌مان به سایر استان‌ها صادر می‌شود

جان‌نثار تاکید کرد: تولید و عرضه این شربت را خودمان برعهده داریم و محصولاتمان را بصورت عمده به فروش می‌رسانیم و همچنین تولیدات خود را به استان‌های دیگری چون خوزستان و فارس صادر می‌کنیم.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه در حال دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی است بیان داشت: تسهیلات را برای تجهیز کارگاه و نقل انتقال به کارگاه برزگ‌تر صرف خواهم کرد.

دریافت ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی

جان‌نثار با بیان اینکه مبلغ این تسهیلات ۳۰۰ میلیون ریال است افزود: سود ۲۴ درصد و ارائه سه ضامن برای وام‌های این‌چنینی بسیار بالا است که اگر این میزان سود را پایین آورند و بازپارداخت آن را هم طولانی‌تر کنند کمی از مشکلات رفع خواهد شد.

وی مشکلات برسر راه واردشوندگان به این عرصه را زیاد عنوان و خاطرنشان کرد: دریافت مجوزبسیار زمان‌بر است و و اگر دریافت مجوزهای غذا و دارو، بهداشت و دریافت برند و آرم راحت تر صورت بگیرد مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان هم کمتر خواهد شد.

جان‌نثار تاکید کرد: اگر مشکلات پیش‌روی فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی هموار نشود ممکن است کنار گذاشته شود و باید برای رفع این مشکلات اقدامی صورت گیرد.

گفت‌وگو با فعال دیگر اقتصادی:

۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی دریافت کردم

فخرالدین حسینی پرورش‌دهنده شترمرغ در چهارمحال و بختیاری در مصاحبه اختصاصی با جهانبین نیوز اظهار کرد: ۳۴ سال سن دارم و در کاردانی صنایع جوشکاری دارم.
وی با بیان اینکه کارم را از عید امسال آغاز کردم و دو سال در آموزش دیدم و از امسال کار خود را آغاز کرده و در جمع ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی خودم و برادرم دریافت کردیم.
این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: برداشت ما از یک ماه دیگر آغاز می‌شود و در این کار زمینه اشتغال سه نفر فراهم شده است.

اختصاص یارانه از سوی دولت به آذوقه بسیاری از مشکلاتمان را رفع می‌کند

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی برای شروع کار وجود داشت و این موضوع که طرح برای این استان توجیه اقتصادی ندارد مشکلات زیدی برای ما داشت ولی با تلاش و کوشش توانستم توجیه‌پذیری آن را اثبات کرده و کارم را شروع کردم و ادامه داد: مشکلاتی که درحال‌حاضر با آن روبه‌رو هستم تهیه آذوقه بصورت آزاد است و اگر دولت به آذوقه شترمرغ یارانه بدهد مشکلات ما کم‌تر می‌شود.

وی با اشاره به بازار فروش شترمرغ بیان داشت: تاکنون جهاد نصر فروش آن را تضمین کرده است اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده و هنوز فروشی نداشته‌ام.

حسینی بیان داشت: با این وجود خودم هم اقدام به بازاریابی کرده و در نظر دارم برای فروش خودم اقدام نمایم.

وی با اشاره به اینکه پوست شترمرغ برای کیف و کفش استفاده می‌شود و از ناخن شترمرغ به عنوان نگین زینتی استفاده می‌شود تاکید کرد: از پوست تخم شترمرغ هم برای ساخت ظروف تزئینی استفاده می‌شود و برای این ظرفیت‌ها باید به دنبال بازاری در خارج از استان و به طبع خارج از کشور باشیم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در انتها گفت: اگر مبلغ وام بیشتر باشد می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و باید در زمینه تولید فرهنگ‌سازی شود چون با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر فرادنبه ظرفیت خوبی برای پرورش شترمرغ دارد.

گفت‌وگو با پرورش‌دهنده بلدرچین:

امین خلیل فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: کارم را از سال ۹۴ آغاز کرده و درواقع می‌توان گفت استارت کارنم از بهمن سال ۹۳ زده شد.

وی با بیان اینکه کار در حال حاضر به تولید رسیده است افزود: در این کار توانستم جوجه‌ای را که بطور طبیعی ۱۹۰ تا ۲۱۰ گرم وزن دارد به وزن ۲۷۰ گرم برسانم که اقدامی قابل توجه است.

خلیلی با اشاره به ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی ادامه داد: برای این کار ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کردم که برای انجام کار بسیار راهگشا بود چون کارم را با دریافت همین وام شروع کردم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی بیان داشت: بازار فروش مناسبی برای ما وجود ندارد و هنوز فکری برای کشتارگاه و یخچال نگهداری از بلدرچین وجود ندارد که ارگ فراهم شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی زیاد مشکل نیست و تنها یک عزم و همت جهادی را می‌طلبد تا به یک اقتصاد مستقل برسیم نه آن‌که دست به دامان اقتصادی شویم که شکننده است و تنها با نابودی تولیدکنندگان داخلی و وابستگی به بیگانگان بوجود می‌آید.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۰۷:۳۰

27 Dec 2019