۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۳۲۲۸۴
نیویورک‌تایمز:

نشست مسکو آمریکا را در مسئله سوریه منزوی کرد/نتیجه این نشست ابقای اسد بود

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به نشست مسکو نوشت که روسیه، ایران و ترکیه با یکدیگر درباره سوریه نشست برگزار کردند اما آمریکا را از حضور در آن محروم کردند.
نشست مسکو آمریکا را در مسئله سوریه منزوی کرد/نتیجه این نشست ابقای اسد بود
به گزارش جهانبین نیوز؛ روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی عنوان کرد که روسیه، ایران و ترکیه، آمریکا را از شرکت در نشست در مورد سوریه محروم کردند.

این گزارش سپس به نشست روز سه‌شنبه وزرای خارجه سه کشور ترکیه، ایران و روسیه درباره سوریه در مسکو اشاره کرد و نوشت که سه کشور با یکدیگر نشستی برای همکاری در زمینه یک توافق سیاسی برای پایان دادن به جنگ سوریه برگزار کردند و آمریکا را در حاشیه قرار دادند.

بنا بر این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به این نشست دعوت نشده و هیچ رایزنی‌ای هم نیز با سازمان ملل صورت نگرفته بود.

طبق این گزارش، با توجه به دستاوردهای مهم نیروهای ارتش سوریه در میدان نبرد و برگزاری نشست بدون حضور قدرت‌های غربی، این توافقنامه در واقع تضمین می‌کند که «بشار اسد» تحت هر توافق حاصله، همچنان به حکومت در سوریه ادامه خواهد داد. این در حالی است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا حدود پنج سال پیش گفت که اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید از قدرت حذف شود.

این گزارش ادامه داد، بی‌میلی اوباما به حمایت از این خواسته از طریق مداخله بیشتر در جنگ سوریه موجب شد که واشنگتن در حالیکه «دونالد ترامپ» آماده می‌شود، قدرت را برعهده بگیرد، اهرم کمتری در یک بحران ژئوپولتیکی داشته باشد.

«اندرو تبلر» یکی از اعضای مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن که درباره سوریه مطالعه می‌کند می‌گوید: «وقتی ترکیه، ایران و روسیه همگی بدون حضور آمریکا در خصوص یک فرایند موافق هستند، به این مفهوم است که مشکلی برای ما وجود دارد».

این گزارش ادامه داد، روس‌ها تلاشی برای مخفی کردن حس تحقیر تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا نمی‌کنند به طوری که هفته گذشته، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که به طور مستقیم با ترکیه در خصوص توافق تخلیه حلب همکاری می‌کند و آن را کارآمدتر از همکاری با آمریکا می‌داند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با لاوروف و وزیر خارجه ترکیه تماس تلفنی داشته است و در خصوص موفقیت تلاش‌های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه ابراز تردید کرده است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، آمریکا از طریق راه‌های غیرمستقیم در سوریه وارد شد و برنامه‌های مخفیانه‌ای را با همپیمانان خود برای دادن تسلیحات، پول و موشک‌های ضدتانک به گروه‌های معارض مسلح سوریه پیش برد.

نشانه‌های روابط حسنه روسیه و ترکیه روز سه‌شنبه علیرغم ترور سفیر مسکو در آنکارا توسط یک افسر پلیس ترکیه، به وضوح مشخص شد، زیرا در مسکو، لاوروف و همتای ترک وی یعنی مولود چاووش اوغلو دسته گل‌هایی را در نزدیکی تصویر «آندری کارلوف» سفیر ترور شده روسیه در ترکیه قرار دادند.

لاوروف نیز اعلام کرد که تراژدی ترور سفیر روسیه در ترکیه، همه را بر آن داشته است که به شیوه‌ای مصمم‌تر با تروریسم مبارزه کنند و «نشست امروز ما را بسیار ضروری‌تر کرد».

از طرف دیگر در نشست سه‌جانبه مسکو، ایران، روسیه و ترکیه در خصوص بیانیه مسکو برای پایان دادن به جنگ سوریه به توافق رسیدند و با آمریکا و «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه هیچ رایزنی نشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۱۵:۴۰

6 Jan 2020