۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۳۱۳۰۱

11ماه است عرق کارگران شهرداری گندمان خشکیده، دریغ از یک ریال حقوق!!

کارگران مشغول به کار در یکی از شرکت های خدمات شهری شهرداری گندمان 11 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و از عدم دریافت حقوق شاکی هستند.
11ماه است عرق کارگران شهرداری گندمان خشکیده، دریغ از یک ریال حقوق!!
به گزارش جهانبین نیوز؛ کارگر در دیدگاه اسلام بسیار محترم و ارزشمند است، به طوری که رسول گرامی اسلام (ص) و امیر المومنین (ع) و سایر امامان معصوم (ع) از کار و کارگر تجلیل کرده و خود نیز کار می کردند و خود را کارگر می دانستند، و در تاریخ منقول است که حضرت علی (ع) باغ های دیگران را آبیاری می کرد و از آن ها دستمزد می گرفت.

همچنین در معارف و احکام اسلامی، حقوقی برای کارگران معین شده و نسبت به اجرای دقیق آن ها تاکید بسیار شده است، تا جایی که امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود می فرماید:

«حق زیردستان بر تو آن است که بدانی ضعف آن ها و قدرت تو (از نظر مالی، بدنی و فکری) دلیل تسلط تو بر آنها شده است. پس باید با آنها به عدالت رفتار کنی و مانند پدری مهربان برای آنها باشی، از نادانی وجهل و اشتباه آنها درگذری و در عقوبت آنان تعجیل نکنی و بر این کارفرمایی که خدا به تو داده است سپاسگزار باشی.»

و در سخنی دیگر، از اذیت و آزار کردن نسبت به کارگران نهی فرموده است و صریحا دستور مراعات حق آن ها را صادر کرده، می فرماید:

«حق کسی که کارهای (خانه، مغازه، کارگاه ، کارخانه) تو را انجام می دهد، آن است که بدانی او را خدا خلق کرده و در حقیقت از پدر و مادر تو است (آدم و حوا). تو مالک و خالق او نیستی و رزق او نیز در دست تو نیست. پس به او نیکی کن و آزارش مده.»

پیامبر اکرم (ص) فرمود: «خداوند تبارک و تعالی از هر گناهی می گذرد (با توبه) جز این که کسی مهریه زنی را منکر شود و یا حقوق کارگری را غصب کند و ادا ننماید»

کار کردن در اسلام عبادت است و اگر با انگیزه کسب درآمد حلال به جهت اداره آبرومندانه زندگی همراه باشد اجر و ثواب جهاد در راه خدا را در پی دارد و لذا نقل شده است که پیامبر دست کارگر را می بوسید چون دست مجاهد فی سبیل الله بود.

شهرداری یکی از نهادی است که عمران و آبادانی شهر برعهده آن بوده و برای این کار از تعداد کثیری کارگر زحمت کش استفاده می کند.

نیروهای مشغول به کار در شهرداری شامل؛ نیروهای خدمات شهری، فضای سبز و پرسنل اداری هستند و اکثر نیروهای خدمات شهری و فضای سبز درقالب نیروهای شرکتی بوده و شهردار برای به کارگیری آن ها با شرکتی معتبر قرارداد بسته حقوق، مزایا و بیمه کارگران برعهده پیمانکار است و پیمانکار موظف است در مواقع مقرر حقوق این پرسنل را پرداخت کند.

در این میان برخی از شرکت‌ها تخلف کرده و پایبند به قرارداد و وعده خود نبوده و بعضا دیده و شنیده می‌شود که حقوق کارگران به موقع پرداخت نشده و اعتراض آنان و خانواده‌هایشان را درپی دارد.


بعد از گذشت 11 ماه هنوز هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم

یکی از کارگران شهرداری گندمان که از تاخیر در پرداخت حقوق خود در ۱۱ ماه گذشته شکایت دارد در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ۹ ماه برای این شرکت کار کردیم که به ازای آن دو چک از کارفرما دریافت کرده که متاسفانه دو ماه است پاس نشده و اگر این دوماه را هم به آن اضافه کنیم درحال حاضر ۱۱ ماه حقوق دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: در این ۱۱ ماه واقعا در مخارج خود مانده‌ایم و دیگر نمی‌دانیم مخارج خود و خانواده‌ را از کجا تامین کنیم.

وی با بیان اینکه مدت قرارداد این شرکت با شهرداری تمام شده اما هنوز مطالبات ما پرداخت نشده افزود: شهرداری هم برای احقاق حقوق از دست رفته ما هیچ اقدامی نکرده و ما برای دریافت حقوق خود سردرگم هستیم.

تلاش می کنیم حقوق از دست رفته کارگران را به آن ها باز گردانیم

عظیمی شهردار گندمان در گفت و گو با جهانبین نیوز با اشاره به اینکه کارگران نظافتی شهرداری ۶۸۰ میلیون ریال از پیمانکار این شرکت طلبکار هستند و ما سعی کردیم برخی از چک‌های کارگران را پاس کنیم اما هنوز بدهی کارگران به‌طور کامل پرداخت نشده است افزود: همه تلاش خود را برای پرداخت حقوق کارگران می کنیم.

وی با بیان اینکه ما با پیمانکار شرکت‌های نظافتی قرارداد می‌بندیم و طرف حساب ما پیمانکار است و اگر کارگران به پرداخت حقوق خود اعتراض دارند باید از پیمانکار شکایت کنند اضافه کرد: شهرداری هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حقوق کارگرانی که با پیمانکار قرارداد بسته اند ندارد و اینکه پیمانکار با چه مبلغی قرارداد بسته است به شهرداری مربوط نیست.

تنها دو ماه از حقوق کارگران پرداخت نشده است

مدیرعامل این شرکت خدمات شهری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با اینکه دیگر با شهرداری همکاری نداریم اما هنوز یکسری طلب و معوقات از شهرداری باقی مانده که موفق به دریافت آن نشدیم.

وی با بیان اینکه کارگران دو ماه از حقوق خود را طلبکار هستند افزود: بقیه بدهی مربوط به شرکتی است که درحال حاضر با شهرداری قرارداد، دارد.

ملک محمد محمودیان مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: این مشکل ارتباطی به دفتر امور روستایی استانداری ندارد و باید از طریق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه دفتر امور روستایی استانداری چهارمحال و بختیاری این موضوع را پیگیری می‌کند تا از این به بعد مشکلات این چنین پیش نیاید و شهرداری از این به بعد با شرکت‌های معتبر قرارداد ببندد افزود: رسیدگی به این موضوع باید از طریق اداره کار صورت گیرد.

کارگران برای احقاق حقوق خود به اداره کار بروجن شکایت کنند

عباس جزایری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ از تاخیر در پرداخت حقوق کارگران اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: اگر مشکلات این چنینی را کارگران به ما اطلاع دهند ما پیگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم در پرداخت حقوق کارگران تاخیر شود.

وی افزود: کارگران باید به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجن مراجعه کنند و مشکل خود را به این اداره اعلام تا موضوع پیگیری شود.

گزارش از مرضیه نظری زاده

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۴۹:۳۰

28 Dec 2019