۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۳۶۱۵۳

مقصر تراژدى چما كيست؟

ضرورت ايجاد زيرساخت هاي تفريحي و رفاهي در سطح شهرستان نيازی اساسي است، اجراي پروژه هاي گردشگري همانند ايجاد مجتمع رفاهي و تفريحي، خدمات بين راهي و بازارچه سنتي در ورودي شهر چلگرد، در کنار ايجاد شهرک صنعتي مي تواند زمينه ساز ماندگاري و رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال شود.
مقصر تراژدى چما كيست؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، اگر در يک روز تابستاني از گرماي شديد به ستوه آمديد و روياي ديدن برف و سريدن و لغزيدن بر يخ به مخيله یتان راه يافت نزديک به يکي دو ساعت بعد مي توانيد در کمال ناباوري با گام گذاشتن در غار يخي به آرزوي خود دست يابيد، البته مشروط به آنکه آنقدر خوش شناس باشيد که يا در استان چهارمحال و بختياري يا در يکي از چند استان مجاور آن زندگي کنيد و آنگاه پروردگار را براي لذت برخورداري از اين "شاهکار خداوندي" هزاران بار سپاس گوييد.
 
براي رسيدن به اين غار يخي که از نادرترين غارهاي ايران ولي نمونه هاي مشابه و گاه محيرالعقول تر از آن در روسيه و ايسلند هم وجود دارد، راهي جز آن نداريد که از تنها راه منتهي به اين پديده اعجاب برانگيزِ طبيعي يعني از کوهرنگ به چلگرد برويد و سپس مسافت 25 کيلومتري آن از چلگرد تا غار يخي را از راه آسفالت رو، و با پشت سرگذراندن روستا و آبشار خروشان و زيباي شيخ عليخان با شور و شوق در پيش بگيريد (البته حدود 10 کيلومتر آن چون 15 هنوز آسفالت نيست).

همه آنچه در بالا گفته شد واقعيت دارد اما همه اين زيبايي ها نه‌تنها هميشه خوشحالي و شادماني و لذت بردن را در بر ندارد گاهي از دست دادن عزيزان و غم و اندوه هم جاي آن را پر مي کند، هيچ اطميناني نیست که شما با آن عزيزاني که رفتيد باز هم با هم برگرديد زيرا در غار يخي به علت نبود تابلوهاي هشدار، عدم آنتن دهي تلفن همرا و نبود نيروهاي امدادي تا شعاع 30 کيلومتري هر ساله عزيزان زيادي از هموطنان‌مان را از دست مي دهيم.

متاسفانه سهم کوهرنگ از صنعت گردشگري تنها زباله و پسماند است و براي بهره مندي بيشتر بايد زيرساخت هاي لازم فراهم شود.
 
ترکيب جمعيت شهري و روستايي در کوهرنگ به ترتيب 70 به 30 درصد است که نشان از اين دارد که زندگي روستايي در اين شهرستان به زندگي شهري غالب است.
 
رتبه صنعت گردشگري ايران از نظر بزرگي در سال 2014 از ميان 184 کشور جهان 40 و از نظر سهم اين صنعت در توليد ناخالص داخلي 137 اعلام کرده است.
 
 
اعلم محمدحسيني از همشهريان کوهرنگي در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: خانواده شيرازى بعد از طى مسافتى طولانى به چما مى رسند تا از آخرين فرصت تعطيلات تابستانى استفاده كنند.
از ماشين پياده مى شوند و نگاهى به ماشين هايشان مى اندازند كه در اثر طى طريق در جاده معيوب، آسيب ديده و خاك اندود است، اما زيبايى طبيعت خستگى را از تنشان بيرون مى كند، وسايل خود را از ماشين ها در مى آورند تا بساط شان را براى گذران يك روز خاطره انگيز پهن كنند، همگى دورهم شاد و خوشحال هستند.

از طبيعت لذت مى برند و براى نبود امكانات منطقه حسرت! پدر خانواده گوشى تلفن را از جيبش در مى آورد و سعى مى كند تا با دوست خود در شيراز تماس بگيرد و از تجربه سفر بگويد اما دريغ از آنتن دهى!

از شدت تاسف سرى تكان مى دهد و گوشى را كنار مى گذارد، ناهار را خورده و نخورده اعضاى خانواده ترغيب مى شوند تا به نزديكى غار بروند، به دم غار كه مى رسند به گمان اينكه يخ ها خيال آب شدن ندارند و با توجه اينكه هيچگونه تابلوى هشدارى براى عدم ورود به غار نديده اند تصميم مى گيرند وارد غار شوند.

اما كاش وارد نمى شدند، كاش گرفتار قهر طبيعت نمى شدند تا شهرستان كوهرنگ را شرمنده كنند!

يخ ها ذوب مى شوند و پدر شيرازى به همراه دو پسر جوانش در زير انبوهي از مرگ مدفون مي شوند، مردم به امداد مى آيند و آنها را بیرون مى آورند، يكى از ميان مردم فرياد مى زند زنگ بزنيد اورژانس، اما دريغ از آنتن گوشی موبایل! يكى با اشك داد مى زند چرا كسى هشدار نداده بود نبايد وارد غار شد؟ اما دريغ از يك خط نوشته! يكى با لحن نااميد مى گويد خودمان دست به كار شويم و حادثه ديدگان را به بيمارستان برسانيم؟ يك نفر به آرامى و زير لب مى گويد اينجا كه پزشك و پرستارى نيست، با اين وضعيت جاده تا دو ساعت ديگر هم به بيمارستان نمى رسيم.

اما راهى مى شوند، با اینکه همه مى دانند كه دارند جنازه تشييع مى كنند و خانواده غمگين شيرازى هم به دنبال‌شان...
 
مقصر تراژدى چما كيست؟

بدون هيچ ترديدى نبود امكانات و زيرساخت‌هاى گردشگرى
 
از دست هاى پشت پرده عزيز تقاضامنديم اگر تمايل نداريد كسى وارد شهرستان كوهرنگ شود، در شهرستان را از چهار طرف قفل كنيد!
 

کمي با مردم منطقه چما مهربان باشيم

داريوش مولايي از همشهريان کوهرنگي که در شيخ عليخان زندگي مي کند در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: همگي بر اين اعتقاد داريم که يکي از قابليت هاي اصلي شهرستان کوهرنگ جاذبه گردشگري مناطق متعدد شهرستان مي باشد ازجمله منطقه ديدني و گردشگري غار يخي چما در 20 کيلومتري مرکز شهرستان واقع شده است، که هرساله بالغ‌بر 35 هزار نفر از اين جاذبه گردشگري ديدن مي کنند و غار يخي چما در بين مرکز شهرستان و بخش موگويي قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جمعيت عشايري منطقه غار يخي چما بالغ‌بر 500 خانوار عشايري مي باشد که 6 ماه از سال در اين منطقه اسکان دارند، در حال حاضر کمتر مکانی در ايران وجود دارد که فاقد آنتن موبايل يا وسيله نقليه باشد. 

مولایی اضافه کرد: اگر جاذبه گردشگري را فاکتور بگيريم آيا به نظر نمي رسد که مسئولين محترم در خصوص آنتن دهي سرويس موبايل و آسفالت جاده  غار يخي چما کمي نامهرباني کرداند چرا در اين منطقه با اين اوصاف بايد حادثه اي رخ دهد تا دو هم وطن عزيز بدليل نبود آنتن دهي موبايل و نامناسب بودن جاده دسترسي جان خود را از دست بدهند.

آيا هنوز وقت آن نرسيده است که دستگاه هاي ذي‌ربط فکر چاره اي کنند؟

سياستگذاري ويژه اي براي ارائه خدمات رفاهي به گردشگران غار يخي در نظر گرفته نشده است

نفيسه واعظ، استاديار گروه روابط بين الملل دانشگاه آزاد شهرضا در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: واقعيت آن است که تقريبا سياستگذاري ويژه اي براي ارائه خدمات رفاهي به گردشگران غار يخي در نظر گرفته نشده و در روز حضور ما تنها يکي دو چادر در آن جا استقرار يافته بود که به فروش محصولات عشايري مي پرداختند و متاسفانه اطراف آن بسيار کثيف و پر از زباله بود.

وی اضافه کرد: يک سرويس بهداشتي حتي از نوع ابتدايي و صحرايي گونه آن در چند کيلومتري اطراف غار وجود نداشت، شايد با توجه با جايگاه والاي مهمان در فرهنگ بختياري ها و روحيه غريب نوازي عشاير بختياري ضرورت چنداني براي تشکيل کمپين موقتي گردشگري هم در مرغزار روبروي غار نديده اند.

واعظ خاطرنشان کرد: همچنين هيچگونه تدبير امنيتي مانند استقرار گروه امدادي از سوي هلال احمر در نظر گرفته نشده بود و در صورت وقوع حادثه براي دسترسي به اولين مرکز اورژانس در کوهرنگ و بيمارستان نسبتا مجهز فارسان و تا شهرکرد، مرکز استان 90 کيلومتر فاصله وجوددارد.

وی در ادامه گفت: بنا به ملاحظه هاي فوق و مطالعاتي که در سال هاي اخير در حوزه گردشگري داشته ام به نظر مي آيد پيشنهادهاي زيرقابل طرح و عملي باشد:
 
1. ايجاد يک کمپ گردشگري مجهز به کاتولوگ درباره غاريخي و ارائه اطلاعات درباره بالغ بر ده‌ها هتل و اماکن اقامتي و تفريحي نزديک به غار مانند آبشار شيخ عليخان و ديگر ديدني هاي شهرستان عشايري چلگرد.

2. نصب يک تابلو در محل که دربرگيرنده اطلاعات و ويژگيها و اهميت غار يخي باشد و درج هشدار و اخطارهاي لازم به بازديدکنندگان مانند پوشيدن کفش مناسب براي احتراز از سُرخوردن.

3. در نظرگرفتن چند سرويس سيار بهداشتي در محوطه روبرويي غار يخي و يک چادر عشايري براي استراحت افراد کهنسال يا بيمار يا باردار که نمي توانند اعضاي خانواده خود را در رفتن به غار همراهي نمايند.

4. ايجاديک دهکده توريستي در نزديکي غار در روستاي شيخ عليخان و ايجاد اشتغال براي اهالي روستا و فروش سوغاتي چون گليم، خرسک، کلاه نمدي، چوغا ، گيوه، قاليچه، و فرآورده هاي طبيعي چون عسل وگياهان داروئي و طراحي آتليه اي در طبيعت براي عکس گرفتن خانمها وآقايان با لباس هاي خوشرنگ بختياري.

از تجربه شخصي من يکي هم اين که سالها قبل به لطف يکي از مهرورزان سخاوتمند بختياري يک دست لباس گران بها و زيباي بختياري هديه گرفتم و عکس هاي در خاطر ماندني با آن دارم که ديدن آن هر بار مرا به ياد صفا و صميميت اين مردم بلندنظر و زيبايي خيره کننده چشمه سارها وکوههاي «بام ايران» مي اندازد.

5. غارنوردي همواره با يک حس عجيب ماجراجويي در هم تنيده مي شود، بنابراين استقرار نيروهاي امدادي به خصوص در روزهاي تعطيل و شلوغ در محل غار يخي و ارائه کمک به حادثه ديدگان ضروري خواهد بود.
در سالهاي اخيرکه ايران وارد دهه خشکسالي و کم بارشي شده از ضخامت برفهاي يخ زده غار يخي هم کاسته شده و حتي در قسمت هاي حفره بزرگي ايجاد شده که کف رود از فراز آن پيداست. قطر برخي از قسمت هاي غار يخي نازک و شکننده شده و احتياط در هنگام راه رفتن از روي آن شرط ضروري و عقلاني است.

6.سرمايه گذاري براي توسعه و جذب گردشگر داخلي و خارجي به خصوص از کشورهاي عربي که هيجان و جذابيت ورود به غار يخي در گرماگرم تابستان را فراموش نخواهند کرد يا حتي براي توريست هاي کشورهاي برف کمترديده اي چون مالزي که با هزينه هاي هنگفت به ساخت "خانه برفي"در محلي موسوم به «گيتينگ هايلند» در چند کيلومتري کوالالامپور و شبيه سازي يک محيط مصنوعي از برف در کشور خود اقدام کرده اند، بسيار جذاب خواهد بود.

يکي از متصديان کنوانسيون انجمن جهاني گردشگري که قرار است در سال 2017 در تهران برگزار شود اظهار اميدواري کرده که ايران بتواند تا20 ميليون گردشگر را تا سال2025 به خود جذب کند و به نظر مي آيد استان چهارمحال بختياري ظرفيت آن را خواهد داشت که درصدي از گردشگران را به خود جلب کند.

گزارش از همت بدري فرد
 
انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۵۰:۴۱

28 Dec 2019