۰
plusresetminus
از امروز 3 روز باقی مانده تا طرفین بر سر اختلافات به رایزنی بپردازند. خبرگزاری فارس تا سوم آذرماه اخبار،‌ گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مواضع مقامات در خصوص این مذاکرات را در قالب یک بسته خبری منتشر می‌کند.
رویترز: ایران و آمریکا در حال کار بر روی ایده‌های تازه‌ هستند/ مشاوران اوباما:برداشته شدن یکجا تحریم‌ها غیرقابل مذاکره است/مسکو: توافق باید

به گزارش جهان بین نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، شهر وین از روز سه‌شنبه - (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود. 

روز گذشته مذاکرات درحالی ادامه یافت که روز پرکاری برای هیئت‌های مذاکره کننده پشت سر گذاشته شد، محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون دوبار پشت درهای بسته با یکدیگر مذاکره کردند.همچنین ظریف دیداری جداگانه با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برگزار کرد و پس از آن دیداری سه جانبه هم با حضور فلیپ هاموند و فابیوس برگزار کرد. کری، اشتون، هاموند و فابیوس هم روز گذشته دیداری چهار حانبه را برگزار کردند.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای خبر دادند که احتمالاً ظریف وین را برای انجام مشورت‌هایی به مقصد تهران ترک خواهد کرد اما ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد و خود ظریف هم در جمع خبرنگاران گفت: بحث های مهمی انجام شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبود که به تهران ببرم.با این حال هنوز مشخص نشده که ظریف آیا به تهران سفر خواهد کرد یا از وین با مقامات ارشد ایرانی از طریق تلفن مشورت خواهد کرد.از سوی دیگر جان کری هم که قرار بود به همراه فابیوس امشب راهی پاریس شود، سفرش را لغو کرد تا برای انجام مذاکرات بیشتر در وین بماند.

در این میان قرار است امروز شنبه اشتان مایر وزیر خارجه آلمان هم به وین بیاید تا در مذاکرات میان ایران و 5+1 حضور داشته باشد و همچنین هرچند منابع روس مشخص نکرده‌اند که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چه زمان به وین می‌آید اما امروز وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدارهای لاوروف با وزرای خارجه تانزانیا و بروندی که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، لغو شده است.

در عرصه رسانه‌ای نیز چندین پایگاه خبری از جمله، رویترز، ایتارتاس و وردویو از ارائه پیشنهاد جدیدی به ایران در مورد نحوه لغو تحریم‌ها خبر داده‌اند هرچند این خبر ساعتی پس از انتشار توسط مرضیه افخم تکذیب شد و وی تاکید کرد که پیشنهاد جدیدی به هیئت ایرانی ارائه نشده است.


وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که 60 تا 65 درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

 

 ***

 

06:39 نمایندگان رئیس جمهور آمریکا در جلسه استماع اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تاکید کردند که برداشته شدن یکجای تحریم‌ها علیه ایران غیرقابل مذاکره است.

06:28 روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با اشاره به اظهارات روز جمعه وزیر خارجه انگلیس و دیگر مقامات غربی نوشته است که 1+5 اعطای امتیاز به ایران در مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند.

06:04 یک پایگاه خبری گزارش داد که مقامات دولت آمریکا به اعضای دموکرات کنگره اطلاع داده‌اند که انتظار می‌رود مذاکرات هسته‌ای با ایران تمدید شود.

05:29 «دنیس راس» دستیار سابق رئیس‌جمهور آمریکا در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که بر خلاف انتظار «باراک اوباما»، توافق هسته‌ای تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ایجاد نمی‌کند.

04:59 یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است همچنان اختلافات واقعی پابرجاست، اما طرفین نمی‌خواهند پیش از موعد در مورد تمدید مذاکره کنند.

04:50  رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته تا یک دیپلمات ارشد را مامور مذاکره با کنگره برای جلب حمایت درباره توافق هسته‌ای با ایران کند. 

04:27 «کلسی دونپورت» مدیر بخش عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه شکست و توقف مذاکرات جزو گزینه‌ها نیست، گفت حتی در صورت عدم توافق، امکان تمدید مهلت مذاکرات وجود دارد.

02:56 یک دیپلمات ارشد غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته که ایران و 5+1 با توافق فاصله زیادی دارند.

01:53 یک مقام ایرانی به خبرنگار تلویزیون العربیه گفته است که تهران تنها خواستار توافق جامع است و به دنبال تمدید مذاکرات نیست.

01:16 خبرنگار العربیه در وین مدعی شد که وزیر امور خارجه عمان برای حضور در مذاکرات میان ایران و 5+1 وارد پایتخت اتریش شده است. 

01:15 خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که وزیران خارجه ایران و آمریکا در حال کار بر روی ایده‌های تازه‌ای هستند تا آن‌ها را به پایتخت‌های خود ارائه کنند.

00:28 نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای روز جمعه در واکنش به لغو سفر وزیر خارجه آمریکا به پاریس و ادامه رایزنی‌های وی با همتای ایرانی‌اش در وین، گفت همه می‌دانند که در مذاکرات هسته‌ای نباید حتی یک ساعت را از دست داد.

00:02 گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس؛ آل‌سعود و مذاکرات هسته‌ای وین، از رفتار غیرعاقلانه تا شیون‌های کودکانه

00:01 قدیری ابیانه: مذاکرات به نتیجه نرسید هیأت ایرانی را تخریب نکنیم/مردم نسبت به واقعیت قضیه آگاه شدند

23:58  سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: لندن خواهان رفع بخشی از تحریم های ایران است نه همه آنها.

23:29  سومین دور از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه موسوم به 1+5 پایان یافت.

22:45 مجلس عوام انگلیس با انتشار بیانیه‌ای، به خاطر آنچه سیاست فریبکارانه ایران در عرصه هسته‌ای خوانده شده، خواستار اعمال سیاست سختگیرانه‌تر علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

21:57  وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی گفت: بحث های مهمی انجام شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبود که به تهران ببرم

21:27  واشنگتن: شرایط مذاکرات 1+5 و ایران متغیر است/تمرکز ما بر روی 24 نوامبر است

20:57  سخنگوی وزارت خارجه روز جمعه گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع غربی در مورد ارائه پیشنهاد جدید به ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرده و آن را خبرسازی خواند

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۳۶:۰۰

26 Dec 2019