۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۳۸۵۹۳
حجت‌الاسلام محمّد مُکاري:

حضرت فاطمه زهرا (س)، بانويي بي‌بديل و بي‌نظير در عالم هستي از «شجره طيبه» تا «ريحانه هستي»

حجت‌الاسلام محمّد مُکاري، در مراسم شب اول عزاداري شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌عليها)گفت: حضرت فاطمه (س) داراي عصمت، طهارت و شفاعت کامل هستند و هر چه کمال است، در شأن و منقبت اين بانوي بزرگوار مي‌توان بيان کرد.
حضرت فاطمه زهرا (س)، بانويي بي‌بديل و بي‌نظير در عالم هستي از «شجره طيبه» تا «ريحانه هستي»
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  سلام لردگان، حجت‌الاسلام محمّد مُکاري، از اساتيد حوزه، در ويژه برنامه شب اوّل حضرت فاطمه (س) در جمع عزاداران لردگاني به داستان خلقت حضرت آدم و توبه آدم و شجره طيبه اشاره کرد و گفت: سوم جمادي‌الثاني برابر با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، دخت گرامي نبي‌اکرم (ص) است. اسناد تاريخ اسلام خطبه «فدکيه» ايشان در دفاع از غصب «فدک» و خلافت امام علي (ع) را به ثبت رسانده است.

وي افزود: حضرت فاطمه (س) دخت گرامي پيامبر اسلام و خديجه کبري (س)، همسر امام علي (ع) و يکي از پنج تن آل‌عبا (اصحاب کساء) است. ايشان نزد شيعيان دوازده امامي يکي از چهارده معصوم است و امام دوم و سوم شيعيان از فرزندان ايشان هستند. حضرت فاطمه، تنها زن همراه پيامبر (ص) در روز «مباهله» با نصاراي «نجران» بود.

حجت الاسلام مکاري بيان داشت: اين بانوي گرانقدر اسلام  در جريان غصب فدک و دفاع از خلافت امام علي (ع)خطبه‌اي خواند که به «فدکيه» معروف است. حضرت فاطمه (س) اندکي پس از رحلت پيامبر (ص)، در روز سوم جمادي الثاني سال ۱۱هجري قمري در مدينه به شهادت رسيد و شبانه و مخفيانه به خاک سپرده شد.

وي در ادامه به آيه 30 سوره بقره اشاره داشت و گفت:  وَإِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَتَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَيَسْفِكُ الدِّماءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ. و زماني كه خداوند به فرشتگان گفت: «من در زمين جانشينى خواهم گماشت»، فرشتگان‏ گفتند: «آيا در آن كسى را مي‏گمارى كه در آن فساد مي‌‌‌انگيزد، و خون‌ها مي‌ريزد؟ در حالي كه ما با ستايش تو را، تنزيه مى‏ كنيم و به تقديست مى‏ پردازيم؟» فرمود: «من چيزى مى‏ دانم كه شما نمى‏دانيد.


پذيرش توبه حضرت آدم، به واسطه خمسه طيبه

حجت‌الاسلام مُکاري با اشاره به آيه فَتَلَقَّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کلِماتٍ فَتابَ عَلَيهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ فَتَلَقَّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کلِماتٍ فَتابَ عَلَيهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ گفت: آيه فوق، که از يک سو گوشه اي از داستان حضرت آدم عليه السلام را بيان مي کند، و از سوي ديگر دليل مهمّي بر مشروعيت توسّل مي باشد، و از سوي سوم سخن از توبه و بازگشت به سوي خدا دارد، از آيات فضايل خمسه طيبه عليهم السلام محسوب مي شود.

وي به پيام ها و تفسير آيه فوق پرداخت و افزود:
1- همچنان که توفيق توبه از خداست، بايد چگونگي و راه توبه را نيز از خداوند دريافت کنيم. مِنْ رَبِّهِ کلِماتٍ
2- قبول توبه و ارائه راه آن، از شئون تربيت و ربوبيت خداست. مِنْ رَبِّهِ
3-اين همه لطف و قبول توبه، تنها کار خداست. هُوَ
4-اگر توبه واقعي باشد، خداوند آن را مي پذيرد هُوَ التَّوَّاب
5-اگر توبه را شکستيم، باز هم خداوند توبه را مي پذيرد. هُوَ التَّوَّابُ
6-عذر پذيري خدا همراه با رحمت است، نه عتاب و سرزنش. التَّوَّابُ الرَّحيمُ

وي گفت: ابن مغازلي از ابن عبّاس چنين نقل مي کند: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم عَنِ الْکلِماتِ الَّتي تَلَقَّاها آدَمَ، قال: سَأَلَهُ آدَمُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِي وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَينِ الّا ما تُبْتَ عَلَيهِ فَتابَ عَلَيهِ از پيامبر اکرم  (صلي الله عليه و آله و سلم) سؤال شد: که منظور از کلماتي که آدم آن ها را از سوي خداوند دريافت کرد و به آن ها توسّل جست و توبه کردچه بوده است؟ حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: آدم از خداوند خواست که به حقّ محمّد، علي، فاطمه، حسن و حسين توبه او را بپذيرد و خداوند توبه اش را پذيرفت.


سبقت زماني خلقت ائمه معصومين (عليهم السّلام)

حجت‌الاسلام محمّد مُکاري اشاره داشت: مسئله مورد توجه در احاديث مربوط به خلقت نوري، زمان خلق شدن نور وجود مقدس حضرت رسول اکرم محمد مصطفي (صلي الله عليه و آله) و حضرت اميرالمومنين علي بن ابي طالب (عليه السّلام) است که طبق همه احاديث قبل از خلقت حضرت آدم (عليه السّلام) و حتي طبق برخي احاديث قبل از خلقت فرشتگان، آسمانها، زمين، عرش و لوح بوده است. مدت زمان خلقت نوري حضرت رسول الله (صلي الله عليه و آله) و حضرت اميرالمومنين (عليه السّلام) چهل هزار سال و چهارده هزار سال قبل از خلقت حضرت آدم (عليه السّلام) نقل شده است و نيز خلقت نوري اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه و آله) هفت هزار سال قبل از خلقت دنيا و دو هزار سال قبل از خلقت آدم ياد شده است.


تعريف شجره طيبه يا درخت طوبي

وي در ادامه سخنان خود بيان داشت: از کلماتي که در تعريف امامان معصوم عليه السلام در قرآن نازل شده کلمه شجره طيبه است. درختي که به تمامي زمين ها ريشه دوانيده، و از تمام آسمان ها سر بر کشيده است. آن چنان ميوه هايش نقد و آماده است که هر کس در سايه آن درخت بنشيند، بدون زحمت از ميوه هايش استفاده مي کند. امام صادق عليه السلام فرمودند آن شجره طيبه يا درخت طوبي، شجره ولايت رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام است .

مکاري اشاره داشت: معناي اين فراز که شجره طيبه به زمين ها ريشه دوانيده، اين است که محبت آنها در دل تمام بندگان خدا تمرکز يافته است. هر زن و مرد خوبي ناخودآگاه شجره رسالت و امامت را دوست دارد. هم بندگان خوب خدا آنها را دوست دارند، و هم کافران و گنهکاران. همچنين معناي اين فراز که شاخه هاي شجره طيبه از آسمان ها سرکشيده است، علوم آنها مي باشد.

معناي اين عبارت که هر کس خود را به سايه آن شجره بکشاند، بدون زحمت از ميوه هاي آن استفاده مي کند، اين است که هر کس وابسته به شجره نبوت و ولايت شود، به محض اين وابستگي، نور ايمان در دلش روشن مي شود، و در او شوق و نشاط بوجود مي آيد. عقل و معرفتش بالا مي رود، و چنان وضعي پيدا مي کند که آينده ها را مثل گذشته ها، و باطن عالم را مثل ظاهر آن، مي بيند و مي شناسد. پس در قرآن کريم شجره طيبه و يا درخت طوبي، ولايت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و ائمه اطهار عليهم السلام است.

حجت‌الاسلام مُکاري در تصريح کرد: هر کس به نبوت رسيده است از چشمه کوثر که همان علم حضرت زهرا سلام الله عليها مي باشد، استفاده کرده است، و هر کس هم به امامت رسيده است، او نيز از اين چشمه بهره برداري کرده است. گاهي خداوند تعالي از آن حضرت تعبير به آسمان مي کند، و از امامان و پيغمبران تعبير به ماه و خورشيد و ستارگاني مي کند که در اين آسمان ولايت خلق شده اند.
به عنوان نمونه، خداوند در آياتي از قرآن به آسماني قسم مي خورد که خورشيد و ماه دارد. البته در قرآن کريم آيات ديگري نيز موجود است که از مقام حضرت زهرا سلام الله عليها و ولايت او، تعبير به آسمان مي کند. آسماني پر از ستاره هاي درخشان، همچون پيغمبران و اولياء خدا.     

انتهاي پيام/630 ل
مرجع : پایگاه خبری سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۲:۴۳

29 Dec 2019