۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۲۸۶۹۳
شرحي بر مظلوميت استان چهارمحال و بختياري در زمينه آب

تشنه در سرچشمه

آب داریم اما تشنه‌ایم
همه از زيبايي، سرسبزي، کوه‌هاي سر به فلک کشيده، يخچال‌هاي دائمي و مردمان صبور و مهربانش مي‌گويند. تاريخ گواه رشادت جوانانش در 8 سال دفاع مقدس است اما بحث بر سر آب که وسط مي‌آيد به همه بدهکار است. همه از سرمايه‌اش حق دارند جز خودش. اينجا سرزمين مظلوم چهارمحال و بختياري است.
تشنه در سرچشمه
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کیار بیدار در قلب زاگرس است. زيباست و دوست‌داشتني. بلنداي طبع مردمانش و کوه‌هاي سر به فلک کشيده‌اش نام بام ايران را بر آن نهاده است نامي که شايسته و برازنده اين سرزمين زيباست.

چهارمحال و بختياري استاني است که به لطف الهي همه منابع طبيعي را يکجا در خود جاي داده است. آب فراوان، چشم‌انداز هاي زيبا، گياهان دارويي، حيوانات نادر و...، با وجود همه اين مواهب خدادادي اما...

چهارمحال و بختياري با تاريخي کهن و مردماني و غيور و اصيل اما هنوز صفت محروم را به دنبال نام خود يدک مي‌کشد. چهارمحال و بختياري با قرارگيري در مجاورت سه استان بزرگ و ثروتمند کشور، با برخورداري از مواهب خدادادي، با برخورداري از نيرويي جوان و آماده به کار، با دارا بودن زيرساخت‌هاي صنعت و کشاورزي، با برخوردري از طبيعت بکر و دست‌نخورده زاگرس اما هنوز محروم است و مردمان اين ديار علي‌رغم عشق و علاقه‌شان به سرزمين آبا و اجدادي‌شان اما فقط براي يک لقمه نان راه سفر به ديگر نقاط کشور را در پيش مي‌گيرند.

سال‌هاي سال است همه مسئولان از نماينده مجلس گرفته تا استاندار و وزير و رئيس جمهور، وعده بهتر شدن اوضاع، رفع محروميت‌ها و حل مشکلات این استان را مي‌دهند اما وقت عمل که مي‌آيد نه‌تنها مشکلي از استان حل نمي‌شود که با هر اقدام مشکلي بر انبوه مشکلات چهارمحال و بختياري افزوده مي‌شود.

در اين مقال قصد اضافه‌گويي نداريم و تلاش بر آن است که کوتاه و مفيد آنچه شايسته استان چهارمحال و بختياري است را بيان کنيم شايد گوشي شنوا باشد که به اين مطلب توجه کند و اميدواريم اقدامي هم در پي انجام گيرد.

آنچه استان چهارمحال و بختياري را در برابر همه نامهرباني‌ها کماکان استوار و پابرجا و کور سوي اميد را در دل مردم اين خطه از کشور روشن نگه داشته است فقط و فقط نعمت‌هاي الهي موجود در اين سرزمين است. نعمت‌هايي همچون آب و مناظر زيبا و آرامش موجود در دشت و دمن و کوهساران است که باعث شده است مردم همه سختي‌ها و مشکلات ناشي از نبود امکانات، بي‌توجهي مسئولان و زياده‌خواهي همسايگان را تحمل کنند و قانع و بي‌توقع ادامه حيات دهند که آن هم...

سال‌هاي سال است چهارمحال و بختياري به واسطه نعمت‌هايي که خداوند به مردم استان عنايت کرده به محلي براي رفع نيازهاي ديگر استان‌ها بدل شده است.

از خاک نسوز دو پلان گرفته تا آب کوهرنگ و نيروي انساني ارزان قيمت اين استان همه و همه در اختيار توسعه ديگر مناطق کشور قرار گرفته اما هيچ کس به فکر رفع نيازهاي اين استان مظلوم و مردم رنج کشيده‌اش نيست.

چهارمحال و بختياري و مردمان فهيم و صبورش علي‌رغم آنکه در طي سال‌ها طعم تلخ محروميت را چشيده‌اند و در اين سال‌ها هيچکس براي رفع اين محروميت اقدامي به جا و ماندگار انجام نداده است اما با مناعت طبع و نظر بلند بازهم پذيراي ديگر هموطنان در استان هستند و نه در حدتوان که بالاتر از توان هم براي رضايت آنان تلاش مي‌کنند و آنقدر بلندنظر و گشاده‌دست هستند که براي همسايه و ميهمان خود حتي از جان هم مايه بگذارند.

استان چهارمحال و بختياري و مردمان نجيب و مهربان و قانعش طي سال‌ها ثابت کرده‌اند که در راه رشد و اعتلاي ايران اسلامي حاضرند همه چيزشان را وسط بياورند و هيچ چشم‌داشتي هم نداشته باشند اما با وجود همه اين همراهي‌ها و همدلي‌ها طرح موضوعي باعث شده است آرامش خاطر و دلبستگي‌هاي مردم و تاريخ دور و دراز چهارمحال و بختياري در معرض خطر قرار گيرد.

"انتقال آب" اين روزها آرامش چهارمحال و بختياري را بر هم زده است.

مردمان چهارمحال و بختياري از ديرباز دستي گشاده داشته‌اند و در حمايت از ديگران از هيچ کمکي اغماض نکرده‌اند اما اين روزها سخن از اجراي طرح‌هاييست که وجود چهارمحال و بختياري را در معرض خطر قرار داده است.

انتقال آب از کوهرنگ به اصفهان طي چندين مرحله که در سال‌هاي اخير شاهد اثرات مخرب زيست‌محيطي اجراي آنها هستيم دليل کافي براي مخالفت با طرح‌هاي انتقال آب است که برخي ساز آن را کوک کرده‌اند و اين روزها بر طبلش مي‌کوبند.

اگرچه آنروزها آب سرزمين‌مان را بي آنکه به فکر آثار پس از آن باشند به شهرها و روستاهاي خودشان آنهم نه براي خوردن که براي امور صنعتي و کشاورزي بردند اما امروز نمي‌توان چشم بر همه چيز بست و شاهد نابودي سرزمين‌مان بود.

انتقال آب از بهشت‌آباد به سه استان مرکزي کشور يکي از طرح‌هاي بزرگ است که اگر با اصول مهندسي و کارشناسي و بدون زياده‌خواهي و کوتاه شدن دست مافيا و عناصر قدرت و سياست اجرا شود تحولي شگرف در شهرهاي اين سه استان کويري ايجاد مي‌نمايد و اين اتفاق باعث سرافرازي همه مي‌گردد اما اگر قرار باشد شهرهايي که در حال حاضر خشک و کويري‌اند با آب منتقل شده از استان چهارمحال و بختياري سبز و خرم شوند و شهرها و روستاهاي استان بدل به برهوت شوند بي‌شک اين اقدام کاري ناپسند و ناشايست و غيرقانوني و خلاف اصول انساني است.

اگر قرار است در بهشت‌آباد سد احداث شود و آب پشت سد را بالاتر از مقدار مورد تاييد کارشناسان و آن هم با تونل در عمق ۳۰۰ متري زمين ببريد پس از همين حالا بايد مهياي مرگ چهارمحال و بختياري شد.

انتقال بيش از ميزان استاندارد و آنهم با ابزاري که قرار است آب سفره‌هاي زيرزميني استان‌مان را زهکشي کند و به کوير مرکزي ايران ببرد يعني مرگ رودخانه‌ها، مرگ چشمه‌ها و مرگ چهارمحال و بختياري.

خوب است آنان که در حال دامن زدن به موضوع انتقال آب به مرکز کشور هستند بدانند اين روزها حال استان چهارمحال و بختياري اصلا خوب نيست. استان چهارمحال و بختياري ۹ سال تمام است که با خشکسالي دست و پنجه نرم مي‌کند. بارش‌هاي کم و برداشت زياد باعث افت شديد سفره‌هاي زيرزميني شده است، آب موجود کفاف کشاورزي استان را نمي‌دهد و در طي اين سال‌ها بسياري از اراضي کشاورزي به واسطه بي‌آبي باير مانده‌اند، اغلب چشمه‌هاي معروف خشکيده‌اند و بسياري از روستاها را با تانکر آب رساني مي کنند، آب موجود در سفر هاي زير زميني بسياري از دشت‌هاي استان چهارمحال و بختياري ديگر جواب‌گوي چاه‌هاي آب نيست و آن دشت‌ها ممنوعه شده‌اند.

اين روزها از سرزمين ما بوي کباب بلند است غافل از آنکه... .

چهارمحال و بختياري سال‌ها پیش تامين‌کننده آب دو رود مهم کارون و زاينده‌رود بود و اين روزها حتي براي مردمان خودش هم آبي براي زندگي ندارد. مردمان چهارمحال و بختياري در کنار همه مطلوميت و محروميت‌شان بايد عنواني جديد را هم به کوله‌بار خود اضافه کنند و آن تشنگي در کنار چشمه است. سال‌هاي سال است ديگر چشمه‌هاي پرآب چهارمحال و بختياري رمقي ندارند و بخل آسمان آنان را هم بخيل کرده است.

مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۲۲:۳۶

28 Dec 2019