۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۳۱۹۸۷

تمديد قانون داماتو، صريح ترين اقدام آمريکا در نقض برجام است

صريح ترين اقدام آمريکا در نقض برجام تمديد تحريم هاي داماتو است که توسط مجلس سناي آمريکا با حداکثر آراء به تصويب رسيد.
تمديد قانون داماتو، صريح ترين اقدام آمريکا در نقض برجام  است
به گزارش جهانبین نیوز  احمد راستينه کارشناس مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار اساتيد برتردر باره تمديد قانون داماتو ونقض برجام توسط آمريکا گفت: در بازه هاي زماني مختلف آمريکا نشان داده است که به هيچ عنوان به تعهدات خودش در قبال برجام نبوده است واگر خواسته باشيم مثال بياوريم ، مثال هاي متعددي از زمان اجراي برجام تا کنون در نقض تعهدات آمريکا وجود دارد که بارز ترين آن تهديد بانک هاي اروپايي در خصوص گشايش چرخه ي ارزي براي جمهوري اسلامي ايران است.

راستينه ادامه داد: اما ايران به دليل تعهدي که صورت گرفته وتعهد رابين المللي مي داند تا به امروز تلاش کرده بر تعهد بين المللي خودش پايبند باشد هرچند به فرموده مقام معظم رهبري به کرات آمريکا نقض عهد کرده وبه تعهدات خود پايبند نبوده است.

وي افزود: صريح ترين اقدام آمريکا در نقض برجام نه مخالفت با برجام «اين دو از لحاظ بار حقوقي متفاوتند» تمديد تحريم هاي داماتو است که توسط مجلس سناي آمريکا با حداکثر آراء به تصويب رسيد. زماني که قانون در مجلس سناي آمريکا و مجلس نمايندگان آمريکا با دو سوم آراء به تصويب برسد ديگر تائيد رئيس جمهور آمريکا را ندارد و عملا تبديل به قانون مي شود.

راستينه بيان داشت : از آنجايي اوباما که تلاش مي کند خودش را متعهد به برجام بداند واز طرف ديگر مي داند اگر از ناحيه آنها نقض برجام به صورت صريح اتفاق بيافتد هزينه هاي بين المللي آمريکا به شدت بالا خواهد رفت و البته واکنش ايران بسيار بسيار غافلگيرانه خواهد بود . لذا اوباما تلاش مي کند از مکايد شيطان استفاده کند وبا دور زدن قانون به جهان نشان دهد که در راستاي نقض برجام عمل نکرده است.براي اجراي قانون هم نيازمند دستور اجرايي است

راستينه با تاکيد بر اينکه اگر اوباما دستور اجرايي قانون را امضاء نکند به معناي اين است که قانون تصويب شده اما به اجرا گذاشته نمي شود گفت : دو اتفاق مي افتد يک: به جهان نشان مي دهد که به تعهدات در برجام متعهد است دوم: عملا به شرکت هاي جهاني پيام مي دهد که شما حق سرمايه گذاري بالاي ۲۰ ميليون دلار در ايران را نداريد. چرا که قانون وجود دارد هرچند دستور اجرايي امسال توسط رئيس جمهور امضاء نشده اما امکان دارد هر لحظه رئيس جمهور دستور اجرايي قانون را امضا کند.

با اين عنوان شرکت هاي بين المللي جرأت سرمايه گذاري در ايران را پيدا نمي کنند واين به معناي همان نقض عملي برجام است که مقام معظم رهبري فرمودند

وي افزود: متاسفانه مي بينيم در کشور ما دولتمردان ما بخاطر آنکه در طول سال هاي گذشته با وعده ي به مردم وبا اميد اينکه امريکا به تعهداتش عمل مي کند برجام را آفتاب تابان و دستاورد بزرگ دولت خود معرفي کردند.

امروز در شرايطي در حالت خوف و رجا قرارگرفته اند که نمي دانند با اين نقض عهد آمريکا چه کنند. اگر به صراحت به مردم بگويند که نقض عهد شده عملاً پيام هاي متعدد مقام معظم رهبري که بارها تاکيد فرمودند آمريکا قابل اعتماد نيست. امروز از حنجره ي دولتمردان به گوش خواهد رسيد .

از طرف ديگر دولتمردان نمي دانند اگر اين نقض عهد را قبول نکنند شرايط برجام و اجراي آن وعوايد آن براي ملت را چگونه به ملت گزارش دهند. به نظر مي رسد که دولتمردان بهتر است با جسارت و پايبندي به حقوق ملت و تأسي از رهنمود هاي مقام معظم رهبري اين بار با جسارت نقض عهد آمريکا را اعلام کنند. اين هم به نفع دولت است هم به نفع ملت براي احقاق حقوق ملت

طبيعي است اگر چنين اتفاقي نيافتد مجدداً دولت آن را حرکت آمريکا در راستاي مخالفت برجام و نه نقض بجام معرفي مي کنند واين اشتباه استراتژيک دولت خواهد بود .

راستينه در پايان گفت: دولت حتي اگر مي خواهد کار انتخاباتي براي سال آينده انجام دهد بهتر است عاقلانه رفتار کند. ملت باور کند که دولت متعهد به حقوق ملت است در غير اينصورت ملت با اين نقض عهدي که در برجام توسط آمريکا انجام شده اگر دولت واکنش مناسب انجام ندهد ملت متوجه مي شود که دولت در احقاق حقوق ملت ، دفاع از حقوق ملت محکم نيست واين خود براي دولت در انتخابات آينده پيام بسيار بسيار روشني دارد.

انتهاي خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۰۹:۲۰

22 Jan 2020