۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۳۲۲۴۷
بام ايران خبر گزارش مي دهد:

نجات شرکت چيني سحر شهرکرد از طريق تعامل بخش دولتي و خصوصي/کارگران، قرباني اختلاف سليقه ها

با تعامل بخش دولتي و خصوصي بسياري از مشکلات توليد از جمله چيني سحر شهرکرد حل خواهد شد وبه همراه آن اشتغال زايي بالا خواهد رفت.
نجات شرکت چيني سحر شهرکرد از طريق تعامل بخش دولتي و خصوصي/کارگران، قرباني اختلاف سليقه ها
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ در چند سال اخير و با شدت يافتن تحريم هاي يک جانبه و غيرانساني غرب عليه جمهوري اسلامي ايران با هدف متوقف کردن برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران، واژه ي جديد «اقتصاد مقاومتي» به ادبيات اقتصادي کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

اين واژه اولين بار در ديدار کارآفرينان با مقام معظم رهبري در شهريور سال ۱۳۸۹ مطرح گرديد. در همين ديدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي» را معنا و مفهومي از کارآفريني معرفي و براي نياز اساسي کشور به کارآفريني نيز دو دليل «فشار اقتصادي دشمنان» و «آمادگي کشور برايي جهش» را معرفي نمودند.

براي مفهوم اقتصاد مقاومتي در همين مدت زمان کم، تعاريف متفاوتي ارائه شده که هر کدام از جنبه اي به اين موضوع نگاه کرده اند. در اين ميان، تعريف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتي را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند.

ايشان در ديدار با دانشجويان فرمودند: اقتصاد مقاومتي يعني آن اقتصادي که در شرايط فشار، در شرايط تحريم، در شرايط دشمني ها و خصومت هاي شديد مي تواند تعيين کننده رشد و شکوفايي کشور باشد.

وظيفه همه ما اين است که سعي کنيم کشور را مستحکم، غيرقابل نفوذ، غيرقابل تأثير از سوي دشمن، حفظ کنيم و نگه داريم؛ اين يکي از اقتضائات "اقتصاد مقاومتي" است که ما مطرح کرديم. در اقتصاد مقاومتي، يک رکن اساسي و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد بايد مقاوم باشد؛ بايد بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگيرد و مقاومت کند.

بخش خصوصي را بايد کمک کرد. اينکه ما "اقتصاد مقاومتي" را مطرح کرديم، خب، خود اقتصاد مقاومتي شرائطي دارد، ارکاني دارد؛ يکي از بخش هايش همين تکيه به مردم است؛ همين سياست هاي اصل ۴۴ با تأکيد و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بيشتر بايد دنبال شود؛ اين جزو کارهاي اساسي شماست. در بعضي از موارد، من از خود مسئولين کشور مي شنوم که بخش خصوصي به خاطر کم تواني اش جلو نمي آيد. خب، بايد فکري بکنيد براي اينکه به بخش خصوصي توانبخشي بشود؛ حالا از طريق بانک هاست، از طريق قوانين لازم و مقرراتِ لازم است؛ از هر طريقي که لازم است، کاري کنيد که بخش خصوصي، بخش مردمي، فعال شود.

بالاخره اقتصاد مقاومتي معنايش اين است که ما يک اقتصادي داشته باشيم که هم روند رو به رشد اقتصادي در کشور محفوظ بماند، هم آسيب پذيري اش کاهش پيدا کند. يعني وضع اقتصادي کشور و نظام اقتصادي جوري باشد که در مقابل ترفندهاي دشمنان که هميشگي و به شکل هاي مختلف خواهد بود، کمتر آسيب ببيند و اختلال پيدا کند. يکي از شرائطش، استفاده از همه ي ظرفيت هاي دولتي و مردمي است؛ هم از فکرها و انديشه ها و راه کارهائي که صاحبنظران مي دهند، استفاده کنيد، هم از سرمايه ها استفاده شود.

به مردم هم بايد واقعاً ميدان داده شود. البته در بيانات دوستان به برخي از اين حوادثي که ناشي از پيگيري مفسدين اقتصادي و مفاسد اقتصادي است، اشاره شد. واقعاً نمي شود ما کار اقتصادي درست و قوي بکنيم، اما با مفاسد اقتصادي مبارزه نکنيم؛ اين واقعاً نشدني است.

يک رکن ديگر اقتصاد مقاومتي، حمايت از توليد ملي است؛ صنعت و کشاورزي. خب، آمارهائي که آقايان مي دهند، آمارهاي خوبي است؛ ليکن از آن طرف هم از داخل دولت، خود مسئولين به ما مي گويند که بعضي کارخانه ها دچار مشکلند، اختلال دارند، در بعضي جاها تعطيلي صنايع وجود دارد شما امروز از لحاظ رونق اقتصادي، وضع بهتري را در کشور ارائه مي کرديد و کمک هاي بيشتري به مردم مي شد. بالاخره حمايت از توليد ملي، آن بخشِ درونزاي اقتصاد ماست و به اين بايستي تکيه کرد.

واحدهاي کوچک و متوسط را فعال کنيد

در اين ميان، وضعيت براي واحدهاي توليدي و به خصوص واحد هايي که در شهرک هاي صنعتي مشغول به کارند هر روز بد و بدتر مي شود.

بر اساس اخبار رسيده، برخي از واحدهاي توليدي با کمتر از نيمي از ظرفيت خود مشغول به کار هستند و بسياري از آنها هم به صورت تعطيل کامل يا نيمه تعطيل درآمده اند و در اين ميان زندگي کارگران بيکار شده و حقوق نگرفته روز به روز بيشتر تحت فشارهاي مالي قرار مي گيرد.

چيزي که مشخص است اين است که واردات و قاچاق بسيار زياد بوده و هر روز هم بيشتر مي‌شود، واردات ضمن اينکه براي توليد داخلي به عنوان يک رقيب است انگيزه توليدکننده داخلي را هم از بين برده و او نيز واردات را بر توليد ترجيح مي‌دهد.

چهارمحال و بختياري نيز از اين امر مستثني نيست و يکي از کارخانه هايي که تا مرز تعطيلي پيش رفته است کارخانه چيني سحر است که متاسفانه در حال حاضر تنها با هشت درصد از ظرفيت مشغول فعاليت است که اگر حمايت مسئولين و بانک هاي عامل نباشد ممکن است تا چند روز اخير اين کارخانه تعطيل شود و نان چندين خانواده آجر گردد.

در اينجا همه تلاش ما بر اين است که مشکلات اين واحد هاي صنعتي کوچک و متوسط را تا حد توان بتوانيم حل کنيم و از مسئولين امر بخواهيم که فکري به حال اينگونه کارخانه ها نمايند.

مسئولين ما بايد بتوانند کارخانه هايي که در اين استان فعال هستند حمايت کرده و نگذارند تعطيل شود و يکي از اين روش ها همانگونه که در متن بالا قيد شده جلوگيري از کالاي قاچاق است.

يکي ديگر از روش هاي حمايت از صنايع ملزم کردن بانک هاي عامل به پرداخت تسهيلات به اين صنايع است که متاسفانه بانک ها حاکميت جداگانه اي دارند و هيچ گونه حمايتي از صنايع نمي کنند و اين خود معظل بزرگي است.

در اينجا ما به سراغ چندين مسئول ميرويم و علت پايين آمدن توليد کارخانه چيني سحر و اخراج چندين کارگر که گويا اکثر آن ها زنان سرپرست خانوار بوده اند را جويا شويم شايد به يک نتيجه و جمع بندي مناسبي دست پيدا کنيم.

کارخانه چيني سحر تنها با ۱۵ درصد ظرفيت مشول فعاليت است

عباس باقري فر مديرعامل چيني سحر در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: کارخانه چيني سحر با ۸۵ نفر مشغول فعاليت بود که متاسفانه به خاطر مشکلاتي چون سرمايه در گردش مجبور به کم کردن نيرو شده ايم.

وي با اشاره به اينکه در چند ماه گذشته محصولات کنترل شده و بازار خوبي را ايجاد کرده بوديم تصريح کرد: متاسفانه به خاطر سنگ اندازي برخي مسئولين که تعطيلي کارخانه براي آن ها خيلي مهم نيست مجبور به کم کردن نيرو شديم و در حال حاضر تنها با ۱۵ درصد ظرفيت مشغول به فعاليت هستيم.

باقري فر با بيان اينکه اگر مسئولين هيچ گونه حمايتي از ما نکنند تا چند روز آينده اين کارخانه به طور کامل تعطيل خواهد شد بيان داشت: ما تا کنون با تمام توان خود ۵۰ نفر نيرو را حفظ کرده ايم اما اگر وضعيت مناسب نباشد و توليدي نتوانيم داشته باشيم مجبور به اخراج همين ۵۰ نفر هم خواهيم شد.

وي با تاکيد بر اينکه مسئولين اين استان در جلسه اي مصوب کرده اند که يک وام براي کمک به کارخانه چيني سحر داده شود اذعان داشت: متاسفانه بانک ها هيچ گونه اهميتي به مصوبات جلسات نمي دهند و کاملا خود مختار هستند.

باقري فر يادآور شد: دستگاه هاي اجرايي متاسفانه قدرت فشار ندارند و تا کنون نتوانسته اند بانک ها را مجبور به همکاري نمايند.

وي اظهار کرد: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي ۵۷۵ ميليون براي اين کارخانه مصوب شد که بانک ها در جواب اين مصوبه گفته اند تنها ۲۰۰ ميليون مي توانيم به شما بدهيم که از اين ميزان ۱۵۰ ميليون آن بابت معوقات کم مي شود و شما تنها مي توانيد ۵۰ ميليون برداشت کنيد.

مديرعامل چيني سحر گفت: بانک ها زيربار حرف هاي مسئولين نمي روند و متسفانه سياست ها و تصميمات خودشان را پيش مي برند.

باقري فر با اشاره به اينکه مسئولين به جاي اينکه تعداد اشتغال را بالا ببرند بهتر است کاري کنند که افرادي که مشغول کار هستند از کار بيکار نگردند اذعان داشت: اگر شرايط خوبي براي توليد در اين کارخنه ايجاد شود همان تعداد نفري را که تصويه کرده ايم دوباره به کار باز خواهند گشت.

وي با بيان اينکه افرادي که از اين کارخانه اخراج گشته اند اکثر آن ها با هفت سال سابقه بوده اند بيان داشت: اکثر کارکنان اين کارخانه زناني بوده اند که سرپرست خانوار نيز هستند.

باقري فر يادآور شد: ما اين نيرو ها را اخراج نکرده بلکه به آن ها وعده داده ايم به محض بر طرف شدن مشکلات دوباره آن ها به کار بازگردانده خواهند شد.

وي با بيان اينکه اداره کار نيز در جواب کارگراني که براي حمايت به آن جا رجوع کرده بودند گفت: ما به هيچ عنوان متولي حفظ اشتغال نخواهيم بود.

باقري فر در بخش ديگر از سخنان خود اظهار کرد: صنعت چيني سازي سود بالايي دارد و چنانچه شرايط مناسب باشد اين محصولات مي تواند سود خوبي را به ما بدهد و در بحث اقتصاد مقاومتي نيز کمک حال کشور خواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد محصولاتي که در بازار وجود دارد بخش قابل توجه آن به صورت قاچاق بوده است که اگر جلو اين قاچاق گرفته شود توليدات داخلي حمايت مي گردد.

باقري فر يادآور شد: يک واحد توليدي زماني که مي خواهد کار کند بايد با ارگان هاي دولتي رو در رو باشد و آن ها کاملا بي رحمانه برخورد مي کنند.

وي با اشاره به اينکه صنعت متاسفانه مظلوم واقع شده است افزود: ارگان هاي دولتي با بخش هاي خصوصي در يک چهارچوب و مسير هم قدم نيستند و به خاطر همين هيچ کدام به نتيجه نمي رسند و کل زحمت بي ثمر خواهد بود.

بانک ها حق کم کردن بدهي خود از وام هاي تصويب شده را ندارد


رئيس سازمان صنعت و معدن در خصوص حمايت از چيني سحر در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: با بانک هاي عامل در خصوص دادن وام به کارخانه چيني سحر صحبت هاي لازم شده و قرار شد بانک عامل حق اينکه ديناري از پول تصويب شده را به خاطر معوقات بانکي کم کنند ندارند.

سيد نعيم امامي تصريح کرد: چيزي که در اقتصاد مقاومتي مطرح مي شود و تصويب مي گردد بانک حق ندارد از آن مصوبه چيزي را بابت بدهي هاي قبل کم کند.

وي با اشاره به اينکه اگر بانک وام تصويب شده را کم کند تخلف کرده اذعان داشت: مدير بانک صادرات در اين خصوص گفت شعبه هاي زير دستي حق چنين کاري را ندارند.

امامي بيان داشت: گاهي اوقات ممکن است توليد کننده وام را بگيرد و آن را خرج کارهاي ديگر بکند که بايد ما بتوانيم روي آن نظارت داشته باشيم، وامي که براي راه اندازي طرح خود از بانک گرفته کامل براي آن طرح هزينه کرده باشد.

وي با اشاره به اينکه هر واحد صنعتي قبل از اينکه وام براي آن تصويب شود بايد مورد تاييد کارشناس بانک و کارشناس سازمان صنعت و معدن قرار گيرد اذعان داشت: ۲۵۰ ميليون توماني که در حال حاضر مورد نياز کارخانه چيني سحر است به طور کامل پرداخت خواهد شد و قرار نيست هيچ مقداري از اين وام به بانک برگردانده شود.

امامي با بيان اينکه با دادن ۲۵۰ ميليون وام به چيني سحر اشتغال آن حفظ خواهد شد اظهار کرد: هدف ما رفع موانع توليد است که با دادن وام به برخي از طرح هاي صنعتي مي توانيم آمار بيکاري را تا حدودي کاهش دهيم.

پرداخت تسهيلات تنها به شرط آوردن وثيقه

مدير شعبات بانک صادرات چهارمحال و بختياري گفت: بايد وثيقه آورده بشه و وام خود را دريافت کند.

امين ترابي در گفت و گو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: چيني سحر از اولين طرح ها و پرونده هايي بوده که ما براي رسيدگي به مشکل آن ها اقدامات لازم را انجام داده ايم.

وي با اشاره به اينکه بانک صادرات جزء اولين بانک هايي بوده است که از طرح هاي صنعتي حمايت مي کند اذعان داشت: چيني سحر جزء اولين کارخانه هايي بوده است که با آن همکاري لازم را داشته ايم.

ترابي افزود: کارخانه چيني سحر در بحث وثايق مشکل داشت و نمي توانست آن ها را به بانک بدهد و ما سعي کرديم تا جاي ممکن با آن همکاري کنيم به خاطر همين تا ۲۵۰ ميليون تومان را با آن ها کنار آمديم و براي گرفتن ما بقي وام تصويب شده لازم است حتما" وثايق را ارائه دهد تا بتواند وام خود را تحويل بگيرد.

وي يادآور شد: بانک صادرات با کارخانه چيني سحر تا اينجايي که وثايق آورده همکاري لازم را انجام داده و وام را تحويل خواهد داد.

به گزارش بام ایران خبر؛ اگر بين بخش دولتي و خصوصي هم دلي و هم کاري وجود داشت شرايط خيلي بهتر از اينها خواهد بود.

اگر کميت و کيفيت هر دو براي مسئولين ارزش داشت چرا بايد يک کارخانه اي که مي تواند نيازداخلي استان و حتي کشور را فراهم کند رو به تعطيلي پيش رود و راه براي بيگانگان به کشور باز گردد.

حتي ما رسانه ها نيز بايد در امر تبليغ و اطلاع رساني اين فرهنگ را بين مردم جا بياندازيم که از ظرفيت هاي خود کشور استفاده کنيم و بيائيم به جاي خريدن کالاهاي لوکس خارجي به کالاها و توليدات داخلي روي اوريم تا کمک حال اقتصاد کشورمان باشيم.

توليدکنندگان نيز تمام سعي و تلاش خود را بکنند که کيفيت مصولات خود را بالا ببرند تا فروش آن ها بيشتر شود و روز به روز توليدات افزايش يافته و در نتيجه اشتغال افزايش يابد و در نهايت بيکاري از جامعه زدوده شود.

به اميد آن روز.......

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۸:۴۵

1 Jan 2020