۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۱۰۴۸۵
تشریح توافق ایران و 1+5 در گفت‌وگو با فؤاد ایزدی:

نامتوازن بودن امتیازها در توافق ایران و ۱+۵/لابی ایران در آمریکا فعال شود

کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از اهرم‌های در دست ایران به طرف مقابل داده شد، گفت: تجربه‌ای که از غربی‌ها داریم این است که وقتی مباحث به صورت موقت ارائه می‌شود انتظار طرف مقابل این است که ادامه‌دار باشد.
نامتوازن بودن امتیازها در توافق ایران و ۱+۵/لابی ایران در آمریکا فعال شود
به گزارش جهانبین نیوز، فؤاد ایزدی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، به تشریح توافق‌ ایران با گروه ۱+۵ اشاره کرد و اظهار داشت: این توافق انجام شده دارای نکات مثبت و منفی است که نکات مثبت آن بیشتر در حوزه دیپلماسی عمومی تعریف می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه در حال حاضر رژیم صهیونیستی و نتانیاهو در انزوا قرار دارند، تصریح کرد: حرف‌هایی را که نتانیاهو می‌زند فرد دیگری در دنیا تکرار نمی‌کند مگر لابی اسرائیل در آمریکا و این در انزوا قرار گرفتن رژیم صهیونیستی دستاورد خوبی است.

*عربستان نشان داد هم‌پیمان اسرائیل است

وی با تأکید بر اینکه دولت عربستان نیز نشان داد که بر خلاف ادعاهایی که در حوزه رهبری جهان اسلام دارد هم پیمان اسرائیلی‌هاست، افزود: چهره واقعی عربستان خود را نشان داد و این دستاورد مثبت دیگری به شمار می‌رود.

ایزدی در ادامه به مشخص شدن این موضوع که جمهوری اسلامی ایران خواهان تعامل و حل مسالمت‌آمیز این مسئله است،‌ اشاره و اضافه کرد: به خوبی مشخص شد که این طرف ایرانی نیست که در این حوزه‌ها مشکل ایجاد می‌کند بلکه ما آماده رسیدن به یک توافق هستیم.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین یادآور شد: بخشی از مردم جامعه ما نیز علاقمند بودند که کشور در این مذاکرات به یک توافق برسد؛ از این رو این مباحث از نکات مثبت مذاکرات ایران با ۱+۵ به شمار می‌رود.

*نامتوازن بودن امتیازها در توافق مذاکرات

وی در ادامه سخنان خود به برخی از مشکلات این توافق اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص بحث توازن و امتیازهایی که ایران داده و امتیازهایی که طرف مقابل داده است باید گفت امتیازهایی که طرف مقابل گرفته است کم نیست.

ایزدی با تأکید بر اینکه اهرم‌های قدرتی که در دست جمهوری اسلامی ایران است، باید از آنها برای برداشتن همه تحریم‌ها استفاده کند،‌ بخش قابل توجهی از آنها به طرف مقابل داده شد، گفت: گفته شده که به صورت موقت است اما ما تجربه‌ای با غربی‌ها داریم که وقتی مباحث به صورت موقت ارائه می‌شود انتظار طرف مقابل این است که ادامه‌دار باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اگر خواسته آنها انجام نشده و در واقع ادامه‌دار نباش،د مانند دفعه قبل که موضوع هسته‌ای ایران را به سازمان ملل و شورای امنیت بردند، این امکان وجود دارد اگر ایران به این نکته برسد که طرف مقابل به تعهداتش در رابطه با توافقات ژنو عمل نکرده و نخواهد این سیستم را بعد از شش ماه ادامه دهد همان اتفاق رخ دهد.

*مشکل اصلی ما تحریم‌های نفتی و بانکی است که دست‌نخورده باقی مانده است

وی با بیان اینکه حرکت بهتری که تیم مذاکره کننده می‌توانست انجام دهد این بود که تا این حد به طرف مقابل امتیاز نمی‌داد، تصریح کرد: در واقع باید مباحثی را برای توافق نهایی نگه می‌داشت مشکل اصلی ما تحریم‌های نفتی و بانکی است و اینها دست نخورده باقی مانده است.

ایزدی با تأکید بر اینکه اتفاقی که افتاده این است که طرف مقابل یک ضرر جدی در حوزه فروش نفت در شش ماه آینده به ما خواهد زد، افزود: ۴ برابر مبلغی را که می‌خواهند دارایی‌های ایران آزاد کنند ضرر مالی به ایران در شش ماه آینده با تحریم‌هایی که وجود دارد، خواهند زد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در این صورت نیاز است که در حوزه امتیازهایی که داده می‌شود این توازن وجود داشته باشد و طرف مقابل امتیازهای زیادی را گرفته اما طرف ایرانی آن مشکلات اصلی را در حوزه مباحث بانکی و نفتی دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از تحریم‌های بانکی و نفتی مرتبط با قانون‌هایی است که در آمریکا در کنگره تصویب شده است، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا یعنی اوباما آنها را امضا کرده و به قانون تبدیل شده است از این رو دست قوه مجریه نیست و نیاز است کنگره با این سیاست تعامل با ایران هماهنگ شود اما با توجه به لابی اسرائیل در کنگره در حال حاضر خیلی به نظر نمی‌رسد این امر محقق شود.

* لابی ایران در آمریکا فعال شود

ایزدی ادامه داد: کاری که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند انجام دهد این است که با توجه به راهکار جدیدی که دولت یازدهم دارد در حوزه تأثیرگذاری در کنگره فعالیت‌های بیشتری داشته باشد و در حوزه ایجاد لابی ایران در آمریکا فعالیت بیشتری کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: تا وقتی که یک نهاد قدرت جدی در آمریکا نداشته باشیم بعید است به صورت ریشه‌ای بتوانیم معزلاتی که آمریکا برای ما ایجاد می‌کند حل کنیم.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه ضمن تشکر از تیم هسته‌ای ایرانی و زحمتی که در این راستا انجام دادند، یادآور شد: این ابتدای کار است و مسیر دشواری پیش روست و نیاز است که کارهای ریشه‌ای که توجه به کنگره و دیپلماسی عمومی است، انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت فشار مردمی و افکار عمومی موجب می‌شود فشارها بر ایران ادامه نیابد و بحث جنگ نسبت به ایران منتفی شود و این نیاز به بحث‌های دیپلماسی دارد که ما در این ضعیف هستیم.

انتهای پیام/م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۸:۳۹

27 Dec 2019