۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۳۳۰۸۴

«چشمه برم لردگان» لطافت بهار در دل زمستان

لردگان به دليل آب و هواي مطبوع خصوصا در زمستان هاي سرد استان چهارمحال و بختياري مکان مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت گردشگران و مسافران است.
«چشمه برم لردگان» لطافت بهار در دل زمستان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان؛ يافتن مکان مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت مسافران و گردشگران هميشه سوالي است که مسافران و گردشگران پيش از انتخاب مقصد سفر خود با آن مواجه هستند.

منشا وجود زندگي در اين منطقه از ابتدا هم چشمه برم بوده است که اگر توان سخن گفتن داشت برايمان حکايت هاي دور و درازي از جنگ هايي که در پيرامونش رخ داده يا سربازان و مسافراني که سيراب نموده يا ترانه هاي زمزمه شده توسط دختران چشمه نقل مي کرد.

از تمدن ايلامي و هخامنشي گرفته تا عصر اتابکان لر و دوره ايلخاني همه آثاري از خود در اين منطقه به جا گذاشته اند که متاسفانه تاکنون اکثر آن ها يا تخريب شده اند و از بين رفته اند يا کاوش هاي باستان شناسي هنوز به صورت متمرکز بر روي آنها صورت نگرفته است.

تاريخ لردگان همان تاريخ چشمه برم است و بس، از زماني که اين چشمه رازآلود وجود داشته تمدن هاي بسياري بر کناره هاي اين چشمه به وجود آمده و از بين رفته اند، به گونه اي که قديمي ترين شهر استان چهارمحال بختياري نيز شهرستان لردگان است.

لردگان به دليل آب و هواي مطبوع خصوصا در زمستان هاي سرد استان چهارمحال و بختياري مکان مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت گردشگران و مسافران است.

يافتن مکان مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت مسافران و گردشگران هميشه سوالي است که مسافران و گردشگران پيش از انتخاب مقصد سفر خود با آن مواجه هستند.


پيدا کردن پاسخ اين سوال به خصوص اگر در فصل زمستان باشد از حساسيت بيشتري برخوردار است.


استان چهارمحال و بختياري در فصل زمستان داراي آب و هوايي سرد است و بيشتر براي ورزش هاي زمستاني مناسب است، ليکن شهرستان لردگان در اين استان به دليل نزديکي به استان خوزستان در فصل زمستان با معدل 12.5 درجه سانتيگراد داراي اقليم و آب و هوايي مناسب براي گذراندن اوقات فراغت گردشگران است.


چشمه برم لردگان، چشمه برم مالخليفه، آبشار آتشگاه، پوشش جنگلي و دره هايي همچون دره شوش، دره دلي، دره کل يا تنگ اذلب(شيطاني) و چهارطاق منج از مهم ترين منابع گردشگري اين شهرستان به شمار مي رود.


در اين راستا چشمه برم از قطب هاي تفرج گاهي اين شهرستان است که سالانه توجه هزاران نفر از گردشگران و مسافران را به سمت خود جلب مي کند.


جوشش چشمه هاي مصفاي برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهي با همين نام را در اين شهر به وجود آورده است.


چشمه برم در مرکز شهر لردگان در فاصله 160 کيلومتري شهرکرد – مرکز چهارمحال و بختياري- قراردارد و اطراف چشمه با مناظر بکر و زيبا از جاذبه هاي طبيعي استان است که علاوه بر تامين آب کشاورزي يکي از سرشاخه هاي کارون به حساب مي‌آيد.

 

 

اطراف اين چشمه به صورت پارکي جهت تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالي شهر لردگان و گردشگران فضاسازي شده است.

 

از امکانات و تسهيلات موجود در اين چشمه براي بازديدکنندگان مي توان به جاده آسفالته، فضاي سبز، سرويس بهداشتي، آب آشاميدني، سکوي نشيمن، دسترسي به واحد پذيرايي و اقامتي، تجهيزات براي بازي کودکان و پارکينگ اشاره کرد.


از خصوصيات ويژه ي اين چشمه تاثير کم خشکسالي هاي پي در پي و متوالي بر ميزان آب آن است. در سال هاي خيلي دور، به علت خشکسالي هاي چندين ساله تمام چشمه هاي اطراف منطقه لردگان مانند چشمه ميلاس، تنگ کلوره، ارمند، کرف و چشمه هاي کوه ريگ به شدت کم آب مي شد يا کاملا مي خشکيد و تنها چشمه اي که هنوز اّب آن جريان داشت همين چشمه برم بود و عشاير و روستائيان اطراف از فاصله هاي چند فرسخي براي برداشتن آب به لردگان مي آمدند.
 

در چند سال اخير نيز که خشکسالي طولاني در منطقه رخ داده اکثر چشمه هاي اطراف کم آب شده اند ولي چشمه برم هنوز پرآب است.


براي مردم اين منطقه چشمه برم هميشه مقدس بود و هيچ گاه به حريم آن آسيبي نرساندند و کمتر کسي وارد درياچه چشمه مي شد و حتي شکار پرندگان و ماهيانش کار ناپسندي بود.

 

از سال 1334 که شهرداري لردگان ايجاد شد تا قبل از انقلاب تغييرات خاصي در چشمه برم لردگان به وجود نيامد. فقط حصاري دور آن کشيده شد و قايقي هم بر روي درياچه چشمه قرار داشت که امکان قايق سواري را فراهم مي نمود.


پس از انقلاب اسلامي، ابتدا ديوار بتني - سنگي دور تا دور دريچه ايجاد شد که تا حدودي حريم چشمه را از تجاوزهاي بيشتر حفظ کرد.

 

همزمان با آن حوضچه اي در کنار چشمه به عنوان استخر روباز احداث شد که تابستان ها نوجوانان در آن به شنا مي پرداختند. از آنجا که اين حوضچه به شيوه غير اصولي و غير بهداشتي ساخته شده بود گل و لاي و لجن فراواني در ته آن جاي گرفت و آلودگي هاي ناشي از آن و شناي کودکان به آب چشمه نفوذ کرد و هم اکنون نيز آب اين چشمه که زماني در رديف گواراترين آب هاي ايران بود به شدت آلوده است.


براي سفر به لردگان بايد از شهرکرد به سمت کهکيلويه و بوير احمد حرکت کنيد.


در اين مسير همچنين مي توانيد از ديگر جاذبه هاي گردشگري چهارمحال و بختياري نظير امامزاده عزيزالله، امامزاده زين الدين، قلعه اميرمجاهد در شمس آباد، قلعه صمصام السلطنه در شلمزار، امامزاده حمزه علي، تالاب گندمان، امامزاده سلطان ابراهيم و امامزاده عباس علي ديدن کنيد.


در اين مسير طولاني امکانات رفاهي نظير بيمارستان، جايگاه سوختگيري دو منظوره، مجتمع رفاهي، مسجد و نمازخانه بين راهي و مسافرخانه وجود دارد که امکان سفر به چشمه برم را براحتي فراهم مي آورد.

انتهاي پيام1022ج /630 ل

مرجع : سایت خبری تحلیلی سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۴۸:۰۷

27 Dec 2019