۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۳۲۶۴
پژوهشگر مركز تخصصي نماز در قم:

شبکه های اجتماعی زوجین را به طلاق عاطفی سوق می دهد

پژوهشگر مركز تخصصي نماز در قم گفت: اگرچه اينترنت سرعت انجام کارها را بسيار بالاتر برده اما در کنار همه فوايد،فضاي اجتماعي تاثير منفي بسياري را بر روابط عاطفي و زناشويي گذاشته و گاه پاي طلاق را نيز به ميان مي آورد.
شبکه های اجتماعی زوجین را به طلاق عاطفی سوق می دهد
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت الاسلام روح الله ملكي از اساتيد و پژوهشگران مركز تخصصي نماز قم در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر اظهار کرد: طلاق يکي از آسيب هاي اجتماعي است که ما در پيرامون خودمان مشاهده مي کنيم، طلاق به عنوان يک معضل در جامعه ي ما شناخته مي شود و در بعضي از جوامع، جوامعي که شايد از نظر امکانات نيز پيشرفته تر هستند، در آن ها هم شاهد رشد روزافزون اين موضوع هستيم.

اعتيا به فضاي مجازي

حجت الاسلام روح الله ملكي  گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادي، اعتياد و عدم تفاهم همه از مسائلي هستند که باعث جدايي و گسسته شدن روابط عاطفي و احساسي افراد مي شود که شايد ريشه اصلي آن را بتوان زندگي بي روح، خشک، خالي از شادي و نشاط دانست که اين روزها با گسترش فضاي مجازي نيز بيشتر شده است.

وي افزود: يکي از مشکلات جامعه ما جايگزين کردن شبکه هاي مجازي به جاي ارتباط و تعامل بين زوج ها است که زن و مرد ناخواسته درگير ارتباط هاي پوچ و نادرست مي شوند که تنها راه آن اين است که زن و شوهر ارتباط خود را مديريت کرده و با انجام تفريحات سالم و مشترک روابط بين اعضاي خانواده را مستحکم و به جاي اين که محبت واقعي را در فضاهاي مجازي پيدا کنند، با در کنار هم بودن، انجام کارها و تفريحات مشترک بزرگ کردن حسنات و ناديده گرفتن ايرادها، ارتباطات عاطفي بين اعضاي خانواده را مستحکم تر کنند.

طلاق، انتخاب غلط يا رفتار غلط

اين پژوهشگر مركز تخصصي نماز قم بیان داشت: بسياري از طلاق هاي صورت گرفته به خاطر انتخاب غلط نيست بلکه بخاطر رفتارها و تعاملات غلط در خانواده است و در عرصه خانواده، مادران و پدران با رفتار هاي درست و فهميدن تفاوت هاي زن و مرد در اين حيطه مي توانند کمک بسياري انجام دهند.

وي با بيان اينکه در حيطه فضاي مجازي، خانواده  ها بايد سطح آگاهي و سواد خود را افزايش دهند گفت: ديگر فضا، فضاي بسته قديم نيست و محيط باز شده است محيطي که افکار در آن زياد شده اند که لازمه اين کار دانستن مراحل رشدي است، متاسفانه پدر و مادرهاي ما نسبت به مراحل رشدي فرزند خود آگاهي کامل ندارند، مثلا نمي دانند که فرزندشان در هر سن در چه فضاي فکري هستند.

استفاده غلط از فضاي مجازي

وي همچنين با اشاره به فضاي مجازي، بسياري از مسائل جامعه را ناشي از رها بودن اين بخش دانست و تاکيد کرد: خانواده ها و فرزندان به شدت در خطر هستند و افزايش طلاق و مشکلات اخلاقي و جرائم به دليل ناديده گرفتن حقايق فضاي مجازي است.

حجت الاسلام روح الله ملكي  افزود:  بخشي از طلاق‌هايي که از استفاده نادرست از فضاي مجازي ناشي مي‌شود به اين دليل است که زوج‌ها پس از شروع زندگي مشترک خود مقدمات آسيب‌ديدن زندگي‌شان را فراهم مي‌کنند يعني تمام زندگي‌شان دراين شبکه‌ها خلاصه مي‌شود يا به دليل ضعف در اعتقاداتشان از فضايي که در اختيارشان قرار مي‌گيرد سوءاستفاده مي‌کنند.
 
فرهنگ سازي براي استفاده از فضاي مجازي

اين مشاور خانواده تصريح کرد:  براي کاهش طلاق بايد به سمت ارائه آموزش‌هاي پيش از ازدواج برويم، زيرا آگاه شدن جوانان از آسيب‌هايي که پيش رويشان وجود دارد در کاهش طلاق بسيار موثر است. درواقع به نظر مي‌رسد در کشورمان آن طور که بايد آموزش و فرهنگسازي براي استفاده از محصولات و خدمات جدي گرفته نمي‌شود، براي نمونه يکي از مشکلات ما اين است که خانواده‌ها براي کودکانشان گوشي تلفن همراه مي‌گيرند، اما براي استفاده از آن تعريف، آموزش، قانون و حد و مرزي نمي‌گذارند.

طلاق عاطفي

وي ضمن اشاره به طلاق عاطفي افزود: طلاق عاطفي به عنوان آسيب اجتماعي پنهان، بيشترين تبعات منفي را در خانواده ايجاد مي کند که شايد در ظاهر زوجين از تاثير اين امر هم غافل باشند و از آثار مخرب آن مطلع شوند اما با گذشت زمان و بروز مشکلات اقتصادي افراد به ناچار ساعت هاي طولاني بيرون از خانه کار مي کنند که بعداز آمدن به خانه به خاطر تنش هاي طول روز کمتر با يکديگر تعامل و صحبت مي کنند و همچنين وجود وسايلي مانند ماهواره و سريال هاي ماهواره اي خود در توسعه روابط نامشروع و خارج از چهارچوب خانواده نقش موثري داشته و باعث حاکم شدن روابط سرد بين زوج ها مي شود و زمينه ايجاد توقعات غيرمعمول و برآورده شدن آن از طرف يک زوج را فراهم مي کند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: هدف خلقت چيزي جز کوشيدن براي خوشبختي ديگران نيست، پس براي تزريق سعادتمندي در جامعه و توفيق خانواده‌ها براي تحقق تعليم و تربيت اصولي بکوشيم

انتهاي پيام1026ج /520ز.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۱۷:۴۲

27 Dec 2019