23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> پروژه های ناتمام تراژدی غم انگیز رمان عمران در شهرستان کیار به جاده شلمزار دستناء رسید! | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۲۲۳۸
چند پروژه در شهرستان کيار ناتمام رها شده است؟(4)

پروژه های ناتمام تراژدی غم انگیز رمان عمران در شهرستان کیار به جاده شلمزار دستناء رسید!

بيش از دو سال است که عمليات احداث مسير ارتباطي شلمزار، دستنا، امير آباد آغاز شده است و خوشبختانه بخش اعظم عمليات اجرايي آن انجام شده است اما توقف يکساله احداث اين پروژه آن را در مهرض آسيب و تخريب قرار داده است.
پروژه های ناتمام تراژدی غم انگیز رمان عمران در شهرستان کیار به جاده شلمزار دستناء رسید!
گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار جاده ارتباطي دستنا-امير آباد به طول ۴کيلومتر در واقع پيش از اين مسير دسترسي اهالي و کشاورزان دستنايي به مزارع شمال شرق و شمالي شهر دستنا بود که در سال ۱۳۹۳عمليات خاکبرداري، خاکريزي، تعريض و زير سازي آن توسط اداره راه و شهرسازي شهرستان کيار انجام شد.

احداث اين جاده باعث شد محور ارتباطي شلمزار-دستنا از حالت بن بست خارج شود و در ادامه خود به جاده ارتباطي شهرستان کيار به شهرستان هاي اردل و فارسان متصل گردد.

اگرچه ۹۰ درصد عمليات خاکبرداري، خاکريزي و تعريض اين جاده در سال ۹۳ انجام شد اما بخشي از آن که نياز به کوه بري، ترانشه برداري و احداث و تعريض دو دستگاه پل در مسير داشت نيمه تمام رها شد و اکنون نزديک به دو سال است که احداث اين جاده و عمليات اجرايي آن متوقف شده است.

آثار مثبت احداث و بهره برداري از جاده دستنا-اميرآباد چيست؟

از گذشته احداث جاده در يک منطقه به عنوان يکي از اصلي ترين زير ساخت ها باعث پيشرفت آن منطقه در ابعاد مختلف شده است. چه بسا بسياري از شهر ها و روستاها که به دليل عدم عبور جاده هاي مواصلاتي از داخل يا مجاورت آنها از مسير توسعه و پيشرفت نه تنها پيشرفتي نداشتند که بدليل آثار ناشي از دور افتادن از مسيرهاي ارتباطي حتي از جمعيت و حضور مردم خالي شدند و اينک احداث جاده اي براي اتصال شهر دستنا و روستاي سلم به جاده هاي ارتباطي نويدبخش روزهاي خوبي براي اين دو شهر و روستاي واقع در شمال غرب شهرستان کيار است.

بهره برداري از جاده ارتباطي اميرآباد دستنا باعث مي شود مسافراني که از شهرستان هاي فارسان، اردل، کوهرنگ قصد رسيدن به شلمزار، گهرو، بخش ناغان و شهرستان لردگان و بروجن را داشته باشند از سه راهي ايجاد شده قبل از روستاي اميرآباد به سمت دستنا، شلمزار، گهرو و مناطق جنوبي شهرستان کيار حرکت کنند و در اين بين مسير ۷ کيلومتري اميرآباد، اسلام آباد، تشنيز و گردنه شلمزار از پيش روي آنان برداشته مي شود.

احداث اين جاده اگرچه براي خروج دستنا از بن بست انجام شد اما نتيجه نهايي آن باعث رشد و شکوفايي مرکز شهرستان کيار مي شود و شلمزار از سمت شمال به شهرستان فارسان و اردل راه پيدا مي کند.

احداث تونل زره در غرب شلمزار که قرار است مسير ارتباطي شلمزار ناغان را از ۴۵ کيلومتر به ۲۰ کيلومتر کاهش دهد ديگر جاده اي است که در ادامه مسير ارتباطي اميرآباد، دستنا، شلمزار قرار دارد و در واقع مسير رسيدن شهرستان فارسان به بخش ناغان و منطقه مشايخ با احداث اين جاده و در ادامه تونل زره کوتاه و آسان مي شود.

کوتاهي مسير، ارتباط بيشتر شهرها و روستاها، امن تر شدن جاده ها به واسطه تردد بيشتر خودرو ها و مصرف کمتر سوخت و انرژي از آثار مثبت و قابل توجه احداث جاده در منطقه است که متاسفانه روند تکميل و بهره برداري از اين مسير بيش از يک سال است که متوقف مانده است.

هشدار! جاده در حال تخريب است

متاسفانه عدم ادامه عمليات اجرا و احداث جاده و همچنين تردد بسيار زياد خودروها، ادوات کشاورزي، موتورسيکلت ها از اين مسير تازه بازگشايي شده باعث شده است آنچه پيش از اين در راستاي احداث جاده صورت گرفته در معرض تخريب قرار گيرد که با فرارسيدن فصل بارندگي و سرما بر سرعت اين تخريب افزوده است.

پيگيري هاي به عمل آمده حاکي از آن است که اين جاده در رديف جاده هاي روستايي قرار گرفته است که ادامه روند اجرا و تکميل آن بر عهده اداره کل راه و شهرسازي استان چهارمحال و بختياري است.

اميدواريم اين جاده پيش از آنکه بدليل آسيب ها و تخريب هاي ناشي از ادامه روند بازسازي نياز به بازسازي دوباره داشته باشد مورد توجه مسئولان قرار گيرد و بودجه مورد نياز آن جهت تکميل هر چه سريعتر در اختيار مجريان قرار گيرد.

گزارش: پريسا احمدي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۷:۲۴

17 Jan 2020