۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۲۴۱۱۹
کارشناس مسائل سياسي:

آمريکا مظهر و پايگاه اصلي ليبراليسم و نظام فکري آنها مبتني بر آن است

کارشناس مسائل سياسي شهرستان سامان گفت: افزايش بصيرت و نفرت تاريخي ملت ايران از آمريکا و همچنين توان بازدارندگي ما در برابر اين کشور چه نظامي و چه غير نظامي و علمي و سياست اقتصاد مقاومتي موجب مي شود تا آمريکا نتواند نفوذ کند.
آمريکا مظهر و پايگاه اصلي ليبراليسم و نظام فکري آنها مبتني بر آن است
به گزارش جهانبین نیوز مسعود مقصودي در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره به اينکه اقتصاد ايران علاوه بر کاهش سرعت رشد در طول ساليان تحريم دچار يک جابجائي بنيادي شد و صنايع نفت، خودروسازي، فن‌آوري و تسليحات، ساخت و ساز و مالي کشور بيش از ساير بخش ها افت کردند و با لغو تحريم ها اين بخش ها محتملاً شاهد توسعه و رشد خواهند بود، اظهار داشت: تمام اين تغييرات اقتصادي با جابجائي منابع از يک کاربرد به کاربردي ديگر همراه هستند.

مقصودي با بيان اينکه مهم‌ترين جنبه کاهش تحريم‌ها اين است که امکان انتقال منابع به جائي که بازدهي بيشتري دارند را بوجود مي‌آورد، يعني جائي که اقتصاد مي‌تواند با بازدهي بالاتر توليد کند، بيان داشت: بعنوان مثال، ايران اينک مي‌تواند کالاهایي را توليد و صادر کند که در بازارهاي جهاني بالاترين قيمت‌ها را تصاحب مي‌کنند و کالاهاي وارداتي را با پايين‌ترين قيمت خريداري کند.

وي با بيان اينکه بطور خلاصه مي‌توان کاهش تحريم ها را به مثابه يک درآمد غيرمترقبه در اقتصاد ايران دانست، عنوان کرد: بانک جهاني تخمين زده است که حجم اين درآمد غيرمترقبه معادل ۱۳ ميليارد دلار بهره رفاهي يا ۲.۸ درصد بودجه رفاهي کنوني است.

مقصودي با اشاره بر اينکه تمام درآمدهاي غيرمترقبه بايد آنها را بطور اصولي مديريت کرد تا بتوانند مزاياي پايدار براي مردم داشته باشند، تصريح کرد: خصوصاً اينکه با ورود درآمدهاي نفتي به اقتصاد، نرخ تبديل افزايش خواهد يافت.

وي با بيان اينکه اين امر اگرچه واردات را ارزان تر خواهد ساخت اما از ويژگي رقابتي صادرات غيرنفتي مي‌کاهد، اذعان داشت: ايران اين پديده را در سال هاي اوايل دهه ۲۰۰۰ ميلادي زماني که قيمت نفت در اوج قرار داشت و تحريم ها محدوديت آفرين نبودند تجربه کرده است.

کارشناس مسائل سياسي سامان با اشاره به اينکه بسياري از صنايع صادراتي با مشکل روبرو شدند، در واقع فقط صنايع پتروشيمي و صنايع شيميائي پيشرفت داشتند، بيان داشت: البته بايد به اين نکته نيز توجه داشت که آنها يارانه هاي بسيار هنگفتي منجمله يارانه مصرف سوخت دريافت مي کردند، لغو تحريم ها دولت ايران اين فرصت را بدست مي آورد که يک مجموعه سياست براي بهره گيري حداکثري اقتصاد از اين درآمدهاي غيرمترقبه تدوين نمايد و اقتصاد کشور را به سمت رشد و توسعه پايدار سوق دهد.

وي با بيان اينکه با لغو تحريم ها پس از دستيابي به توافق هسته اي، انتظار مي رود اقتصاد ايران در سال ۲۰۱۶ و سال پس از آن بخاطر افزايش توليد و صادرات نفت، توليد خودرو، و توسعه مبادلات تجاري رشد قابل توجهي را شاهد باشد، ياد آور شد: با فرض اينکه سياست هاي صحيح اقتصاد کلان به مورد اجراء در آيند، اين امر مي تواند رشد اقتصادي را تقويت کند.

کارشناس مسائل سياسي با بيان اينکه از ابتداي مذاکرات هسته اي هم مقام معظم رهبري و هم مذاکره کنندگان کشور تاکيد داشتند اين مذاکرات پلي براي برقراري ارتباط با آمريکا نيست، بيان داشت: آن زمان چنين صحبت هايي براي اين بود که خيال خام آمريکايي ها محقق نشود.

مقصودي با اشاره بر اينکه در طول مذاکرات هر بار که ايران بر اين موضع پافشاري مي کرد،تصريح کرد: شاهد دبه هاي آمريکا بوديم اما آنها در نهايت به اين باور رسيدند که توافق هسته اي فرصتي براي برقراري ارتباط با ايران و يا نفوذ در منطقه نيست.

وي با اشاره بر اينکه با توجه به سفرهاي منطقه اي ظريف بعد از توافق بايد گفت: اين سفرها نشان داد که ايران همان اندازه که نگران مسئله سياست خارجي خود در زمينه هسته اي بود نگران افزايش نفوذ آمريکا با نگاه ايجاد اختلاف بين کشورهاي منطقه است.

مقصودي با تاکيد بر اينکه سفر هاي ظريف حرکت مثبتي که اقاي ظريف در اين رابطه انجام داد و اين بود که به موقع سفرهاي منطقه اي را در دستور کار خود قرار داد و اجازه نداد غرب و به خصوص آمريکا براي نفوذ بيشتر بعد از توافق هسته اي استفاده کند، اذعان داشت: مقام معظم رهبري به اين نکته اشاره داشتند که آمريکايي ها مي خواهند از توافقي که هنوز نه در ايران و نه در امريکا تکليفش و رد يا قبول شدنش معلوم نيست، وسيله اي براي نفوذ در ايران بسازند اما ما اين راه را قاطعانه بسته ايم و با همه توان بالاي خود، اجازه نفوذ اقتصادي، سياسي، فرهنگي و يا حضور سياسي در ايران را به آمريکايي ها نمي دهيم.

وي افزود: ملت ايران و به خصوص قشر جوان و تحصيل کرده بسيج قبل از هر چيز بايد به اين نکته که مقام معظم رهبري هم بر آن بسيار تاکيد داشته است توجه کند که در رابطه با مذاکرات اخير و متني که با عنوان برجام از آن ياد مي شود بايد اين نکته را مد نظر قرار دهند که هنوز هيچ اتفاق قطعي و خاصي نيافتاده و متن برجام براي اجرايي شدن بايد پنج مرحله را پشت سر بگذارد که در حال حاضر ما فعلا در مرحله اول قرار داريم و تا قبل از تکميل شدن اين پنج مرحله نبايد دست به موضع گيري خاصي بزنيم.
افزايش بصيرت و نفرت تاريخي ملت ايران از آمريکا و همچنين توان بازدارندگي ما در برابر اين کشور چه نظامي و چه غير نظامي و علمي و سياست اقتصاد مقاومتي موجب مي شود تا آمريکا نتواند نفوذ کند.

وي با اشاره بر اينکه آمريکاييها در مذاکرات هسته اي بسيار اصرار داشتند وارد عرصه هاي گسترده تر از مسايل هسته اي شوند و بحران هاي منطقه اي را هم در مذاکرات وارد کنند، تصريح کرد: اما با توجه به اختلاف نظرهاي ۱۸۰ درجه اي ايران با آمريکايي ها در مسايل منطقه از جمله سوريه و فلسطين، ايران به اين مسايل ورود نکرد.

مقصودي با اشاره بر اينکه بيانات مقام معظم رهبري يکي از مهمترين سخنان ايشان در سال جاري بود ، اذعان داشت: ايشان با توجه به تحولات مهم در عرصه بين الملل با اين سخنان راهبردي مهم ، نظرات جمهوري اسلامي ايران را تبيين فرمودند.

مسعود مقصودي با بيان اينکه آمريکايي ها براي تنظيم مناسبات خود با کشورها سعي مي کنند ابتدا نمادهاي خود را به آن کشورها صادر کنند از جمله برخي صنايع مصرفي و اقتصادي وابسته به ايالات متحده که بيشتر نمادي اجتماعي دارد، تصريح کرد: آنها با اين کار مي خواهند نشان بدهند که پرچم ايلات متحده در آن کشور برافراشته شده است و آنها سعي مي کنند کارشناسان خود را به آن کشورها بفرستند و از عميق ترين لايه هاي اجتماعي کشور هدف خود نفوذ و منافع ملي خود را تامين کنند.

وي با بيان اينکه آمريکايي ها مي خواهند به طور هدفمند در جهت مهار و کنترل جمهوري اسلامي ايران حرکت کنند، اذعان داشت: آمريکا مظهر و پايگاه اصلي ليبراليسم است و نظام فکري آنها مبتني بر آن است، آنها نمي خواهند فناوري را که ايران بياورند بلکه مي خواهند اقتصاد وابسته مصرفي را با پرچم خود در کشورمان احياء کنند و به دموکرات ها و جمهوري خواهان آمريکا در اين نکته مشترک هستند که خواهان جهان يکپارچه فرهنگي هستند.

وي در راستاي پاسخ به اين پرسش که مهمترين راهکار مقابله با نفوذ آمريکا پس از توافق احتمالي در ايران چيست؟ گفت: آرمان گرايي ملت ها در ابعاد آرمانهاي انقلاب اسلامي و ديدگاههاي امام راحل و مقام معظم رهبري و جلوگيري از استحاله انقلاب مي تواند در مقابل همه هجمه هاي آمريکا چه در بعد اقتصادي، سياسي و چه فرهنگي تاثير گذار باشد.


کارشناس مسائل سياسي شهرستان سامان با بيان اينکه بيداري اسلامي که سرمايه ما و جهان اسلام است و بايد به عنوان راهبرد تقويت شود و دستگاه ديپلماسي بايد اين سياست را پيگيري کند، عنوان کرد: همچنين بايد از همکاري با کشورهاي قدرتمند مهم مقابل آمريکا مانند چين و روسيه استفاده کنيم.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۲۳:۵۴

31 Dec 2019