۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۲۶۷۹

جنگل های کوهرنگ در آتش بی تدبیری می سوزند

قاچاق چوب معضلي است که در جنگل‌هاي ايران همواره وجود داشته‌است، کمبود نيروهاي حفاظتي سازمان جنگل‌ها و خلاءهاي قانوني موجود همچنين کمبود اعتبار، قاچاق را به مسأله‌اي عادي براي جنگل‌هاي کشور تبديل کرده‌است.
جنگل های کوهرنگ در آتش بی تدبیری می سوزند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، چندي پيش بنابه خواست اهالي روستاي سرآقاسيد، سري به دهستان موگويي زديم تا در جريان قاچاق چوب و قطع درختان اين منطقه شويم.

مردم بشدت از قاچاق چوب بخصوص از مسير استان اصفهان به اين منطقه و استان لرستان گلايه داشته اند و ناتوان در مقابله با اين پديده که در حال نابودي جنگل ها هستند خواستار اقدام دولتمردان شدند.

قاچاق چوب و زغال ازجمله عوامل تخريب جنگل ها و مراتع حوزه زاگرس بخصوص در شهرستان کوهرنگ است که ضرورت مديريت اين منابع را دوچندان مي کند.
 
 استان چهارمحال و بختياري يکي از استان هاي 13گانه حوزه زاگرس است که وسعت رويشگاه هاي جنگلي آن 307 هزار هکتار معادل 18.5 درصد مساحت استان و نزديک 2.5 درصد جنگل هاي کشور است.

جنگل هاي چهارمحال و بختياري از شمال غربي استان در منطقه بازفت و دهستان موگويي به صورت نواري به سمت جنوب غربي و جنوب به طول 212 کيلومتر در حوزه استحفاظي پنج شهرستان کوهرنگ، اردل، کيار، لردگان و بروجن قرار دارد.

در جنگل هاي استان 19 جامعه جنگلي با 63 گونه درختي و درختچه اي شناسايي شده که بلوط اصلي ترين گونه و گونه هاي بنه، ارس، بادام، ارژن ، نارون، افرا، کيکم، داغداغان، گلابي وحشي، پلاخور، زبان گنجشک، دافنه از ديگر گونه هاي درختي جنگل هاي اين استان است.

کارشناسان منابع طبيعي چهارمحال و بختياري، حضور دام مازاد بر ظرفيت زراعت در زيراشکوب جنگل، کمبود سوخت هاي فسيلي، جنگل تراشي و زغال گيري را از ديگر عوامل تخريب جنگل هاي اين استان مي دانند.

بيکاري و دستيابي به سودهاي کلان مهم ترین علت قاچاق چوب

دادور يکي از اهالي روستاي سرآقاسيد در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: هم اکنون برخي افراد سودجو در حاشيه جنگل ها و مراتع کوهرنگ، بدليل بيکاري و يا دستيابي به سودهاي کلان اقدام به قطع درختان جنگل و يا زغال گيري مي کنند.

وي گفت: بهره برداري از چوب درختان براي تهيه سوخت منازل مسکوني در مناطق روستايي نيز يکي از عوامل افزايش بهره برداري از درختان است.

دادور بیان داشت: افراد فرصت طلب طي سال هاي اخير براي تهيه زغال و قاچاق چوب، درختان اين شهرستان را با تهديد و تخريب روبرو کرده اند.

روستائيان براي تامين گرمايش، از چوب درختان استفاده مي کنند

عبداللهي از روستاي خويه در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: اجراي طرح ضربتي مبارزه با قاچاق زغال و چوب در سال جاري و همچنين حضور يگان هاي حفاظتي و استفاده از توان مشارکتي مردم در حفاظت از منابع طبيعي از مهمترين دلايل کاهش قطع درختان و قاچاق چوب و زغال است.

عبدللهي اضافه کرد: هم اينک ساکنان مناطق روستايي و مناطق صعب العبور شهرستان کوهرنگ به خصوص جنگل نشينان براي تامين گرمايش و همچنين آب گرم، از چوب درختان و زغال درختان استفاده مي کنند.

برخي افراد سودجو در حاشيه جنگل ها و مراتع، اقدام به قطع درختان جنگل و يا زغال گيري مي کنند

درخشان از اهالي روستاي چين که در دورترين نقطه شهرستان کوهرنگ سکونت دارد در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: در بسياري روستاهاي جنگل نشين امکان گازکشي وجود ندارد و همين امر بهانه اي براي مردم اين منطقه شده است که از درختان جنگل براي ايجاد حرارت و انرژي استفاده کنند.

وي گفت: هم اکنون برخي افراد سودجو در حاشيه جنگل ها و مراتع، بدليل بيکاري و يا دستيابي به سودهاي کلان اقدام به قطع درختان جنگل و يا زغال گيري مي کنند.

درخشان، بهره برداري از چوب درختان براي تهيه سوخت منازل مسکوني در مناطق روستايي را نيز يکي ديگر از عوامل افزايش بهره برداري از درختان دانست.

وي گفت: افراد فرصت طلب طي سال هاي اخير براي تهيه زغال و قاچاق چوب، درختان جنگلي چهارمحال وبختياري را با تهديد و تخريب روبرو کرده اند.

آبگرمکن خورشیدی گره گشای معضل قطع درختان

لطفعلي چراغپور مديريت منابع طبيعي و آبخيز داري شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با کوهرنگ خبر اظهار کرد: منابع طبيعي استان از سال ۹۲ به صورت آزمايشي براي تامين آب گرم در اين مناطق از انرژي هاي نو و استفاده از آبگرمگن خورشيدي را در برخي مناطق روستايي استان آغاز کرده است.

چراغپور افزود: سالانه هر خانوار روستايي ۱۲ اصله درخت را براي تامين آب گرم مورد نياز خود قطع مي کند که اين امر عاملي براي تشديد و تخريب جنگل و درختان است که با نصب آبگرمکن هاي خورشيدي اين امر کاهش پيدا کرده است.


وي گفت: چنانچه شرکت هاي گاز و نفت براي سوخت رساني مايع و ميعانات گازي مانند کپسول گاز، در صورتي که به وظايف خود عمل نکنند، تخريب و قطع درختان جنگلي تشديد مي شود.

مدير منابع طبيعي و آبخيز داري شهرستان کوهرنگ در ادامه گفت: کاهش عوامل تخريب با استفاده از نقش مردم مهمترين دليل جلوگيري از نابودي جنگل هاست که که در اين پروژه با تهيه بسته هايي براي تامين سوخت خانوار يعني استفاده از انرژي نو براي تامين آب گرم، کپسول گاز براي پخت و پز، تامين گرمايش داخل خانه تامين مي شود.

چراغپور با بیان اینکه راه اندازي ايستگاه هاي توزيع نفت و گاز مايع در مناطق دور دست و نصب آبگرمکن خورشيدي به عنوان يک طرح ملي اجرا مي شود که بسيار تاثيرگذار است خاطرنشان کرد: عوامل تخريب بسياري در خصوص زوال درختان بلوط در جنگل ها وجود دارد که مهمترين آنها عبارتند از خشکسالي، ورود آفت ها مانند آفت هاي چوب خوار، بريده شدن درختان براي توليد ذغال توسط سودجويان، استفاده جنگل نشينان از چوب درختان بلوط براي توليد حرارت و... است.

مدير منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان کوهرنگ اضافه کرد: در اين ميان بريده شدن درختان جنگل براي قاچاق و توليد ذغال مهمترين معضل به شمار مي رود که که تاثير بالايي در نابودي جنگل هاي بلوط شهرستان دارد.

چراغپور با بيان اينکه يکي ديگر از معضل هاي تخريب جنگل هاي بلوط شهرستان مي توان به استفاده بيش از اندازه جنگل نشينان از چوب درختان بلوط براي توليد انرژي اشاره کرد، افزود: در ميان جنگل ها اين استان روستاهاي کوچک بسياري وجود دارد که مردم در آنها زندگي مي کنند.


چراي دام و تصرف عرصه جنگلي براي کشاورزي از عوامل تخريب جنگل


علی محمدی مقدم مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان چهارمحال و بختياري در گفت و گو با کوهرنگ خبر اظهار کرد: بسياري از اين جنگل نشينان به علت سخت گذر بودن محل روستايشان امکان داشتن گاز طبيعي را ندارند و به راحتي نمي توان به اين روستاها گاز رساني کرد.

وی افزود: بيشتر اين مردم از درختان جنگل براي ايجاد گرما براي مصارف خود مانند آشپزي، گرم کردن آب و استحمام و... استفاده مي کنندکه يکي از مهمترين عامل هاي تخريب جنگل ها به شمار مي رود.

وي خاطرنشان کرد: ورود دام به جنگل و ايجاد شخم و شيار در جنگل موجب جلوگيري از زادآوري طبيعي عرصه جنگلي مي شود و همين امر نمي گذارد که جنگل خودش را احيا کند و به مرور زمان و از بين رفتن درختان کهنسال، عرصه جنگلي لخت و بدون درخت مي شود.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان در ادامه گفت: چراي دام و تصرف عرصه جنگلي براي کشاورزي در جنگل هاي يکي از عومل تخريب جنگل هاي استان به شمار مي رود.

محمدي مقدم بيان داشت: ورود دام به جنگل و ايجاد شخم و شيار در جنگل موجب جلوگيري از زادآوري طبيعي عرصه جنگلي مي شود و همين امر نمي گذارد که جنگل خودش را احيا کند و به مرور زمان و از بين رفتن درختان کهنسال عرصه جنگلي لخت و بدون درخت مي شود.

وي با اشاره به اینکه عده اي سودجو به علت بيکاري يا منافع سودجويانه اقدام به قطع درختان بلوط جنگل و حمل قاچاق آنها مي کنند که اين کار بيشتر براي توليد ذغال است خاطرنشان کرد: بيشترين تاوان منابع طبيعي در حوزه تخريب جنگل ها از ناحيه همين افراد سودجو و قاچاق چوب درخت بلوط است و بيشترين برخورد فيزيکي ماموران و يگان حفاظت منابع طبيعي که منجر به مصدوم شدن مي شود نيز ناشي از همين امر است.

محمدی مقدم اضافه کرد: سودجويان ابتدا وارد عرصه هاي جنگلي مي شوند و درختان بلوط را مي برند و سپس بارگيري مي کنند و ابتدا يک خودرو خالي در مسير حرکت به استان هاي همجوار حرکت مي کند و جاده را از وجود نيروهاي حفاظتي منابع طبيعي و نيروي انتظامي برسي مي کند و اگر جاده امن بود با تجهيزات ارتباطي مانند موبايل به خودرو حمل کننده چوب يا ذغال اطلاع مي دهد و بيشترين هزينه هاي منابع طبيعي در راستاي از بين رفتن جنگل ها در همين حوزه است.

مهندس محمدي مقدم افزود: يگان حفاظت منابع طبيعي استان بايد تقويت شود و نيرو هاي جديد و جوان در بدنه آن قرار گيرد.

محمدي مقدم گفت: هم اکنون در استان به ازاي هر ۱۵ هزار هکتار يک نيروي حفاظتي وجود دارد که استاندارد حفاظتي جنگل ها اين است که به ازاي هر دو هزار هکتار يک نيروي حفاظتي وجود داشته باشد و همين امر موجب شده است متخلفين سوء استفاده کنند و به تخريب جنگل و نابودي درختان بلوط بپردازند.

به گزارش کوهرنگ خبر، قاچاق چوب معضلي است که در جنگل‌هاي ايران همواره وجود داشته‌است، کمبود نيروهاي حفاظتي سازمان جنگل‌ها و خلاءهاي قانوني موجود همچنين کمبود اعتبار، قاچاق را به مسأله‌اي عادي براي جنگل‌هاي کشور تبديل کرده‌است.

گزارش از همت بدري فرد کوهرنگ

انتهاي پيام1026ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۱:۲۰

15 Jan 2020