۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۳۳۶۶۹
کلار گزارش مي دهد

توليد 1200 تن گز در شهر بلداجي/پايتخت گز ايران آماده استقبال از عيد نوروز

پايتخت گز ايران امسال نيز با توليد انبوه محصول گز آماده استقبال از عيد نوروز شده تا سفره هاي سال نو از برکت اين شيريني خالي نماند.
توليد 1200 تن گز در شهر بلداجي/پايتخت گز ايران آماده استقبال از عيد نوروز
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، بلداجي نام شهري در شهرستان بروجن است که طعم شيرين "گز" آن همه ساله کام بازارهاي داخلي، خارجي و گردشگران و مسافران نوروزي را شيرين مي کند.

کيفيت بالاي گز توليدي در شهر بلداجي موجب شده که اين شيريني بي نظير شهرت کشوري و جهاني پيدا کند و به پايتخت گز ايران معروف شود.

گز شهر بلداجي به دليل مرغوبيت بسيار بالا بهترين گز ايراني محسوب مي شود و به دنبال آن بسياري از کشورهاي حوزه خليج فارس و کشورهاي اروپايي را مشتاق خود کرده است.

اگر از خود بپرسيد چه عاملي باعث شده تا گز بلداجي شهرت جهاني پيدا کند به اين پاسخ مي رسيد ارتفاعات و مراتع بخش بداجي به خاطر شرايط ويژه جغرافيايي محل رويش فراوان گياه انگبين است که موجب شده طعم شيرين گز بر کام همه ماندگار بماند.

پايتخت گز ايران آماده استقبال از عيد نوروز

استفاده از انگبين درجه يک و خالص موجب شده گز شهر بلداجي معروفيت خاصي پيدا کرده و در کنار آن نيز اشتغال فراواني در اين حوزه ايجاد کند.

کيفيت بسيار بالاي گز بلداجي علاوه بر مصرف کنندگان داخلي مورد استقبال کشورهاي خارجي نيز قرار گرفته به گونه اي که حجم زيادي از صادرات را به خود اختصاص داده است.

در آستانه عيد نوروز تکاپوي شهر بلداجي براي توليد محصول گز دو برابر مي شود تا هم نياز بازار را تامين کند و هم گردشگران و مسافران نوروزي از اين سوغات بي بهره نمانند.

پايتخت گز ايران امسال نيز با توليد انبوه محصول گز آماده استقبال از عيد نوروز شده تا سفره هاي سال نو از برکت اين شيريني خالي نماند.

توليد ۱۲۰۰ تن گز در شهر بلداجي

رئيس اتحاديه گزسازان شهر بلداجي در گفتگو با خبرنگار کلار، ضمن بيان اين که نزديک ۸۰ کارگاه گزسازي در اين شهر فعاليت مي کنند، گفت: به طور ميانگين روزانه ۴۰ تن گز در بلداجي توليد مي شود.

مهران ترکيان با اشاره به توليد ۱۲۰۰ تن محصول گز طي اسفند ماه امسال در شهر بلداجي، گفت: گز بلداجي به جز بازار داخلي به صورت غير مستقيم به کشورهاي همسايه نيز صادر مي شود.

ترکيان با بيان اين که کارگاه هاي گز سازي بلداجي براي ۵ هزار نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم اشتغالزايي ايجاد کرده است، گفت: گز ۱۸ درصد و ۲۸ درصد مغز پسته، گز آردي، گز زعفراني، گز سوهاني و ... در بلداجي توليد مي شود.

رئيس اتحاديه گزسازان شهر بلداجي گفت: نقل، پشمک و سوهان از ديگر محصولاتي است که در کارگاه هاي اين شهر توليد مي شود.

توليد گز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است

ترکيان افزود: استفاده از انگبين هاي گياهي، عسل، کيفيت عالي و مواد اوليه از جمله فاکتورهايي است که موجب شده گز بلداجي شهرت فوق العاده اي در بازارهاي داخلي و خارجي پيدا کند.

وي، بلداجي را پايتخت گز ايران دانست و گفت: توليد گز امسال نسبت به سال گذشته در شهر بلداجي کاهش داشته است.

ترکيان گفت: تورم، رکود، مشکلات اقتصادي و کاهش قدرت خريد مردم از جمله عواملي است که باعث شده توليد گز در شهر بلداجي با کاهش مواجه شود.

وي با اشاره به اين که بازاريابي اداره صنعت، معدن و تجارت در کشورهاي همسايه و آسياي ميانه مي تواند کمک بسيار خوبي به توليد کنندگان گز در شهر بلداجي باشد، گفت: در خواست داريم تسهيلات خوبي را به قشر گزسازان اختصاص دهند و ماليات و ارزش افزوده ي کمتري از ما بگيرند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۴۶:۴۰

27 Dec 2019