۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۳۴۲۵۳
کارشناس امور تربيتي و خانواده:

8 شرط اساسي براي ازدواج عقلاني و منطقي

کارشناس امور تربيتي و خانواده گفت: خيلي از افراد فکر مي کنند که اگر کسي به بلوغ جنسي رسيد، آمادگي لازم براي ازدواج را هم پيدا کرده است.
8 شرط اساسي براي ازدواج عقلاني و منطقي
به گزارش جهانبین نیوز؛ عليرضا امين الرعايا کارشناس امور تربيتي و خانواده در گفت و گو با منطقه آزاد گفت: بسیاری از افراد فکر مي کنند که اگر کسي به بلوغ جنسي رسيد، آمادگي لازم براي ازدواج را هم پيدا کرده است. در اينجا هست که اگر يک فردي فقط با رسيدن به بلوغ جنسي، اقدام به ازدواج کند، مي توانيم بگوييم ممکن است که سرانجام خوبي را در پي نداشته باشد. افراد براي ازدواج بايد به بلوغ اشد رسيده باشند.

وي اين شروط را بدين شرح بيان نمود:

بلوغ اشد

هر فردي که تصميم به ازدواج دارد، بايد بررسي کند که آيا شرايط لازم و اساسي را براي ازدواج دارد يا خير. هر فرد در آستانه ازدواج بايد به بلوغ اشد يا بلوغ کامل رسيده باشد. بلوغ اشد، ۸ نوع بلوغ را در بر مي گيرد.

بلوغ جنسي

اولين شرط اساسي براي ازدواج، رسيدن افراد به بلوغ جنسي مي باشد. فرد در اين حالت نه کودک است و نه بزرگسال. صدايش دورگه مي شود، موهاي زايد در او رشد مي کنند، عادت ماهيانه مي شوند و... . بعضي از افراد مبتلا به بلوغ ديررس هستند. پس در وهله اول فردي که تصميم به ازدواج دارد بايد نشانه هاي بلوغ جنسي را در خود ديده باشد.

بلوغ فکري

از نشانه هاي افرادي که به بلوغ فکري رسيده اند اين است که اين افراد سنجيده عمل مي کنند و در تصميم گيري هاي خود حتما از منطق خود استفاده مي کنند تا بهترين تصميم را در هر شرايط بگيرند. اين افراد ابتدا خوب فکر مي کنند و بعد حرف مي زنند و رفتار مي کنند. اين افراد مسئوليت رفتارشان را به راحتي مي پذيرند. فردي که به بلوغ فکري نرسيده است مسئوليت پذير نيست و به خود و خانواده اش اهميتي نمي دهد. اين افراد توانايي درک شرايط مختلف را ندارند.

بلوغ نکاح

جمع و ترکيب دو بلوغ ذکر شده، بلوغ جنسي و بلوغ فکري، بلوغ نکاح هست. در قرآن سوره نساء، آيه ۶ هم در اين باره اشاره شده است.

بلوغ عاطفي

يکي ديگر از انواع بلوغ که لازمه ازدواج است، بلوغ عاطفي مي باشد. اين افراد توانايي کنترل احساسات خود را دارند و مي توانند در شرايط مختلف احساسات متناسب را از خود بروز دهند. اين افراد مي توانند خنده و گريه شان را به راحتي کنترل کنند. اين افراد به راحتي مي توانند ابراز احساسات کنند. اما اگر فردي به اين بلوغ نرسيده باشد قطعا در تامين نيازهاي عاطفي همسرش به مشکل برخورد مي کند و نمي تواند نيازهاي عاطفي همسرش را برآورده کند.

بلوغ اجتماعي

رسيدن به بلوغ اجتماعي هم براي ازدواج شرط مهمي است. اين افراد خود را نسبت به جامعه و بقيه مردم، مسئول مي داند. در شرايطي که انسان هاي دير نيازمند کمک هستند، هر کاري که از دستشان بربياد انجام مي دهند. اين افراد همچنين به قوانين اجتماعي نيز اهميت مي دهند و سعي مي کنند آنها را رعايت کنند. فردي که به بلوغ اجتماعي رسيده است، اهل مشارکت، همکاري، همدلي و تعاون است.

بلوغ فرهنگي

افرادي که به بلوغ فرهنگي رسيده اند، سرشار از عشق، شادابي، طراوت، اميد و شادکامي هستند. اين افراد هميشه نيمه پر ليوان را مي بينند و در اصطلاح مثبت انديش هستند. اين افراد علاقه زيادي به بالا بردن اطلاعات و آگاهي هاي خود در زمينه هاي مختلف هستند. فردي که منفي نگر هست و مدام در حال گله و شکايت کردن هست، به بلوغ فرهنگي نرسيده است.

بلوغ اخلاقي

رسيدن به بلوغ اخلاقي براي ازدواج بسيار مناسب است. اين افراد بسيار خوش اخلاق هستند و سعي مي کنند به ديگران توهين نکنند، جک و لطيفه هاي قومي و قبيله اي نمي سازند و علاقه اي به شنيدن آنها نيز ندارند. افرادي که به بلوغ اخلاقي نرسيده اند از تکه کلام هاي بي ادبانه استفاده مي کنند.

بلوغ اقتصادي

در اين زمينه گفته مي شود که افرادي که توانايي و ميل به کار کردن دارند و همچنين ديدگاه هاي اقتصادي مناسب مثل پس انداز کردن را دارند، به بلوغ اقتصادي رسيده اند. فردي که به اين بلوغ نرسيده باشد توانايي کار کردن و پيشرفت هاي مالي را ندارد.

پيشنهادي مهم

دختر و پسرهايي که قصد ازدواج داريد، حتما به نکات ذکر شده در بالا دقت کافي را داشته باشيد. بايد ۸ نوع بلوغ ذکر شده هم در شما و هم در فردي که قرار هست با هم ازدواج کنيد، ديده شود. در اين صورت ازدواجي از روي عقل و منطق انجام داده ايد.



انتهاي پيام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۰۹:۱۶

30 Dec 2019