۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۱۷۷۹۳

دفاع مقدس و ادوار مختلف جنگ تحميلي عراق عليه ايران

جنگي نابرابر در شرايطي به ايران اسلامي تحميل شد که از جانب استکبار جهاني به ويژه آمريکا تحت فشار جديدي قرار داشت و در داخل کشور نيز جناح‌هاي وابسته به غرب و شرق با ايجاد هياهوي تبليغاتي و ايجاد درگيري هاي نظامي درصدد تضعيف دولت و تفرقه افکني بودند.
دفاع مقدس و ادوار مختلف جنگ تحميلي عراق عليه ايران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر در یادداشتی آمده است:

عراق در چه شرايطي به جمهوري اسلامي حمله کرد

در ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ رژيم بعثي عراق با تصميم و طرح قبلي و با هدف برانداختن نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران جنگي تمام عيار را عليه کشورمان آغاز کرد که طي آن رئيس جمهور عراق(صدام حسين) با ظاهر شدن در برابر دوربين هاي تلويزيون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير آن را يک طرفه زير پا گذاشت و آغاز تجاوز رژيم بعثي عراق را اعلام کرد تا مگر به خيال خام خود بتواند مطامع و خواسته هاي جاه‌طلبانه خود را از طريق جنگي ظالمانه و ناخواسته بر مردم ايران تحميل کند.

جنگي نابرابر در شرايطي به ايران اسلامي تحميل شد که از جانب استکبار جهاني به ويژه آمريکا تحت فشار جديدي قرار داشت و در داخل کشور نيز جناح‌هاي وابسته به غرب و شرق با ايجاد هياهوي تبليغاتي و ايجاد درگيري‌هاي نظامي درصدد تضعيف دولت و تفرقه‌افکني بودند و نيروهاي نظامي کشور نيز به خاطر تبعات قهري انقلاب هنوز مراحل بازسازي و ساماندهي را به طور کامل پشت سر ننهاده و هيچ گونه آمادگي براي مقابله با يک تهاجم گسترده و سراسري به طول ۱۲۰۰ کيلومتر نداشتند.

و نهايتاً در چنين شرايطي ارتش عراق که بر اساس محاسبات عجولانه خود از وضعيت و شرايط داخلي و خارجي جمهوري اسلامي فتح يک هفته‌اي تهران را تعقيب مي کرد در ۳۱ شهريور سال ۵۹ حمله خود را آغاز نمود.

سابقه اختلافات مرزي ايران با همسايگان غربي


اختلافات مرزي ايران و عراق به دوران حکومت سلسله صفوي در ايران و حکومت عثماني که عراق بخشي از خاک آن بوده است بازمي‌گردد و هميشه شاخص‌ترين مظهر اختلافات بين ايران و همسايه غربي او مسايل مربوط به حدود دو کشور بوده که هميشه سياست تهران- استانبول و بعداً بغداد را توجيه مي کرده و ساير مسايل را هر چند ريشه هاي عميق داشته‌اند تحت‌الشعاع قرار مي داده است.

قرار داد ۱۹۷۵ در جريان کنفرانس سران عضو اوپک با ميانجيگري رهبر فقيد الجزاير ملاقاتي بين محمدرضا شاه و صدام حسين روساي وقت دو کشور صورت گرفت که نتيجه آن اعلاميه الجزاير بود. به موجب اين اعلاميه دو کشور توافق کردند که مرزهاي آبي خود را بر اساس خط تالوگ تعيين کنند و در مرزها نيز يک کنترل دقيق و موثري به منظور رفع هر گونه نفوذي که جنبه خرابکارانه داشته باشد اعمال نمايند.

اولين فرمان حضرت امام خميني(ره) درباره جنگ


اولين فرمان حضرت امام خميني(ره) درباره جنگ در تاريخ ۵۹/۷/۱ صادر شد که طي آن حضرت امام مواردي را در زمينه اطاعت از شوراي فرماندهي، جلوگيري از دخالت اشخاص و مقامات غير مسئول در امر فرماندهي، نقل اخبار موثق و پرهيز از ايجاد اضطراب و تشويش اذهان از جانب راديو و تلويزيون، برخورد با کساني که دست به شايعه سازي مي زنند، پرهيز روزنامه ها از نشر مقالات و اخباري که موجب تضعيف قواي مسلح مي شود و حفظ وحدت و پرهيز از مخالفت هاي جزئي را ابلاغ فرمودند.

ادوار مختلف جنگ تحميلي عراق عليه ايران

جنگ تحميلي عراق عليه ايران را مي توان به ۲ دوره تقسيم نمود دوره اول از شروع جنگ تحميلي تا آزادي خرمشهر، دوره دوم از آزادي خرمشهر تا پايان جنگ.

در دوره اول دشمن پس از يک ارزيابي غلط از اوضاع ايران اسلامي و عدم شناخت از پشتوانه هاي مردمي انقلاب با يک زمينه سازي وسيع اقدام به تهاجمي همه جانبه کرد و تا اندازه اي توانست در خاک ايران اسلامي نفوذ کند اما با حضور نيروهاي مدافع انقلاب، دشمن زمينگير شد و پس از يک تحول سياسي و نظامي و با برکناري عناصر غير مومن به انقلاب، امکان حضور نيروهاي مردمي در جبهه ها فراهم گرديد. با اين برتري نظامي ابتکار عمل در دست نيروهاي خودي قرار گرفت و طي يک سلسله عمليات خرمشهر آزاد شد.

دوره دوم جنگ در حالي آغاز شد که دشمنان در جستجوي راه‌هايي جهت مهار قدرت رزمندگان اسلام بودند لذا اين دوره شاهد حضور فعاليت قدرتهاي خارجي در صحنه مستقيم نبرد و تلاشهاي بي حد و حصر اقتصادي و سياسي براي مهار نظامي ايران بودند و اين مسئله در حالي بود که دشمن منفعلانه با يک تغيير استراتژي شتابزده شعار صلح خواهي را محور ادعاهاي خويش قرار داده و عمده نيروهايش به پشت مرزهاي بين المللي رانده شده بودند.

و نهايتاً تاريخ از هشت سال جنگ براي ايران شرف و آزادگي و مقاومت و ايمان به خدا را در صفحات خود ثبت کرد اما از تجاوز متحدان دشمن که طي هشت سال او را ياري و تشويق کردن جز به زشتي ياد نخواهد کرد.

مجتبي صالحي فر/ کارشناس ارشد علوم سياسي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۰۲:۲۱

10 Feb 2020