۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۳۳۷۱
کارشناس مبارزه با بيماري هاي مرکز بهداشت و درمان شهرستان بن:

هيچ گزارش يا علائمي از ابتلاء انساني به آنفلوآنزاي مرغي در بن اعلام نشده است

کارشناس مبارزه با بيماري هاي مرکز بهداشت و درمان شهرستان بن تاکيد کرد: تاکنون هيچ موردي از ابتلاي انساني به آنفلوآنزاي شايع در بين پرندگان در شهرستان بن گزارش نشده است.
هيچ گزارش يا علائمي از ابتلاء انساني به آنفلوآنزاي مرغي در بن اعلام نشده است
به گزارش جهانبین نیوز؛ محسن سليمي کارشناس واحد پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي مرکز بهداشت و درمان شهرستان بن در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر گفت: بروز بيماري آنفلوآنزا تنش و نگراني را در بين اقشار مختلف جامعه ايجاد کرده که وظيفه مسئولان مرتبط اطلاع رساني، رفع ابهام و زدودن نگراني هاي بي مورد است.

سليمي افزود: آموزش در مورد آنفلوانزا پرندگان بر اهميت موضوع و ايجاد هماهنگي و تعامل همه دستگاه ها جهت مقابله با افزايش احتمالي آنفلوانزا مهم مي باشد و  بايد با اطلاع رساني دقيق، شفاف و به موقع از سوي مسئولان و از طريق شبکه هاي خبري رسمي، مردم را از تشويش و اضطراب دور نگه داشت.

وي ضمن اشاره به شيوع اپيدمي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در بخش‌هاي از شهرستان بن، بيان کرد: اين نوع آنفلوانزا يکي از بيماري‌هاي به شدت واگيردار و کشنده درپرندگان است که توسط ويروس نوع A که تمايل زيادي به سلول‌هاي مخاطي و دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ايجاد مي‌شود.

هيچ گونه گزارش يا علائمي از ابتلا  انساني به آنفلوآنزاي مرغي در شهرستان بن اعلام نشده است

وي با اعلام اينکه تاکنون هيچ گونه گزارش يا علائمي از ابتلا  انساني به اين بيماري در شهرستان بن به شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکي اعلام نشده است گفت: ارائه آموزش هاي لازم توسط شبکه بهداشت در خصوص اين بيماري به روستاييان و افراد مرتبط، بررسي سريع و دقيق هر گونه گزارشي از مرگ و مير طيور، جلوگيري از پرنده فروشي سيار در شهرها و جاده ها، جلوگيري از ورود مرغ و هرگونه پرنده براي فروش، اطلاع رساني عمومي پيرامون علائم و عوارض اين بيماري از جمله اقداماتي است که اجرايي مي شود و اميدواريم بتوان از ورود، انتقال و شيوع اين بيماري در شهرستان جلوگيري کرد.

وي از تمامي شهروندان شهرستان بن درخواست کرد براي کاهش خطر ابتلا به ويروس آنفلوانزا از طريق پرندگان چهار اقدام زير را انجام دهند:

1- کودکانتان را از طيور و پرندگان دور نگاه داريد

 پرندگان را تا حد امکان از محل زندگي و استراحت خود دور نگه داريد، حتي در صورتي‌که هوا سرد باشد.
- کودکان را در کشتار پرندگان يا هر نوع حيواني دخالت ندهيد.
- ازگوشت هاي آماده و منجمد بسته‌بندي شده در کارخانه استفاده کنيد.
-تماس نزديک با پرندگان مي‌تواند شما و خانواده‌تان را در معرض ابتلا قرار دهد.

2-نکات احتياط را در خانه مراعات کنيد

دست‌هاي خود را چند بار در روز به‌ويژه بعد از تماس با پرندگان و تخم آنها و قبل از خوردن غذا و بعد از دستشويي رفتن بشوييد.

 طيور کشته شده که توسط توليد‌کنندگان مطمئن بسته‌بندي شده و مارک خورده است، را بخريد.
 براي بريدن گوشت خام از تخته‌اي جداگانه فقط براي آن منظور استفاده کنيد.

 گوشت پخته را روي سطحي که قبلا گوشت خام آنجا بوده نگذاريد.

به پرندگان(مرغ، اردک، غاز، کبوتر،بلدرچين) و پرندگان وحشي چه زنده و چه مرده دست نزنيد.

 قبل از مصرف مرغ يا تخم‌مرغ آن را به صورت کامل بپزيد.

 گوشت خام مصرف نکنيد.

 تخم مرغ را طوري بپزيد که زرده و سفيده آن کاملا سفت باشد.

 مرغ و تخم مرغ خام را از ديگر غذاها دور نگه داريد.

3-بيماري و يا مرگ پرندگان خود را به مقامات گزارش کنيد

براي پيشگيري از انتشار ويروس، مرگ‌هاي ناگهاني و بي‌دليل پرندگان بايد حتما به اطلاع دامپزشکي و يا مرکز سلامت محل زندگي خود برسد تا آنها بدون خطر موضوع را بررسي کنند.

4-به نزديک‌ترين درمانگاه محل سکونت خود مراجعه کنيد

اگر  بلافاصله پس از تماس با پرندگان مريض و يا مرده، علائم آنفولانزا از جمله تب در شما ظاهر شد براي درمان سريع به مرکز خدمات جامع سلامت (درمانگاه) محل سکونت خود مراجعه کنيد.

حفاظت از خود در برابر بيماري خطرناک آنفلوانزاي پرندگان

وي افزود: جهت حفاظت از خود در برابر بيماري خطرناک آنفلوانزاي پرندگان رعايت نکات زير ضروري است:

1.گوشت و فرآورده هاي خام غذايي بايستي بطور جداگانه از غذاهاي طبخ شده نگهداري شوند.

2.هيچ نوع از فرآورده هاي گوشتي (پرندگان) و تخم پرندگان بصورت خام و يا نيم پز و نيم پخته استفاده نشود.

3.غذاهاي پخت شده بيشتر از 2 ساعت در هواي اتاق نگهداري نشود زيرا باعث آلودگي آن خواهد گرديد.

4.غذاهاي پخته نگهداري شده، قبل از مصرف در دماي بالاتر از 60 درجه سانتيگراد گرم شود.

5.گوشت پرندگان جهت مصرف بايد كاملاً پخته شود و براي كنترل اين موضوع مي توان از شفاف شدن آب حاصل از طبخ و يا دماسنج طباخي استفاده نمود (پس از پخت هيچ قسمت صورتي رنگي باقي نماند).

ويروس آنفلوانزا در دماي 80 درجه سانتيگراد در مدت يك دقيقه و در دماي 70 درجه سانتيگراد در مدت نيم ساعت از بين مي رود.

6.اگر براي طبخ از ماكروفر استفاده مي شود بايد روي ماده مورد مصرف پوشانده شود و بر روي تمامي سطوح چرخانده شود. زيرا عدم حرارت دهي به بعضي از نقاط گوشت مي تواند باعث باقي ماندن ويروس در گوشت شود.

7.طبخ گوشت بصورت آب پز مطمئن ترين راه مي باشد و توصيه مي شود از روشهاي ديگر مانند سرخ كردن، كباب كردن، بريان كردن و... خودداري شود.

8.از مصرف تخم مرغ هاي شكسته خودداري نموده و تخم مرغهايي كه پوسته آن آلوده به خون و يا فضولات مي باشد بايد قبل از مصرف شسته شده وبلافاصله استفاده گردد. ويروس آنفلوانزا در فضولات پرندگان تا مدت هاي طولاني زنده مي ماند.

9.محصولاتي كه بصورت كنسرو مي باشند را مي توان با اطمينان مصرف كرد زيرا اين محصولات بعلت گذراندن پروسه هاي حرارتي در حين توليد عاري از ويروس خواهند بود.

10.پرندگان را تا حد امکان از محل زندگي و استراحت خود دور نگه داريد.

11.براي پيشگيري از انتشار ويروس، مرگ‌هاي ناگهاني و بي‌دليل پرندگان بايد حتما به اطلاع  دامپزشکي و يا مرکز سلامت محل زندگي خود برسد تا آنها بدون خطر موضوع را بررسي کنند.

سليمي گفت: اگر  بلافاصله پس از تماس با پرندگان مريض و يا مرده، علائم آنفولانزا از جمله تب در شما ظاهر شد براي درمان سريع به مرکز خدمات جامع سلامت (درمانگاه) محل سکونت خود مراجعه کنيد.

وي در پايان از شهروندان خواست  تا اطلاع ثانوي از خريدوفروش گوشت(مرغ، اردک، غاز، کبوتر،بلدرچين) و تخم‌مرغ محلي خوداري کرده و هرگونه مرگ و مير طيور را در اسرع وقت اعلام کنند تا ضمن انجام بررسي هاي لازم از سلامت طيور در شهرستان اطمينان حاصل شود.

انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۰۸:۵۶

8 Jan 2020