۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۱۸۰۳۵
در سالروز شهادت امام محمد باقر(ع)

امام محمد باقر(ع) و مهندسي فرهنگي جامعۀ اسلامي

مهندسي فرهنگي امام،نهضت علمي مقدسي بود که در صحنۀ جهاد فرهنگي به پرچمداري امام معصوم،اگاه و باقرالعلوم،سنگرهاي جهل و ناداني را يکي پس از ديگري فتح کرد و زنگار از رخ آيينۀ اسلام زدود.
امام محمد باقر(ع) و مهندسي فرهنگي جامعۀ اسلامي
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از زنگ خبر، امام باقر (ع)در زماني به امامت رسيد که نزديک به يک قرن از ظهور اسلام مي گذشت و حدود هفتاد سال از سلطه معاويه و حکومت امويان سپري مي‌شد.

شيوه حاکمان اموي در دوره هاي مختلف دولت خود، بر سلطه‌جویي بيشتر در کشورگشایي و تصدي‌گري مناصب اجتماعي­، سياسي در قبضه امويان، ترويج فرهنگ جبريه، مبارزه با روح عدالت گستر اسلام و ايجاد تفرقه و انحراف در امت اسلامي، ترويج سنت‌هاي جاهلي، تخريب پايه هاي اعتقادي مسلمانان، تهديد، تحريم و قتل شيعيان و علويان بود.

امام باقر (ع)با مشاهده اين انحراف ها و کجي ها، تمام همت خويش را در تعليم و تربيت و ترويج و گسترش فرهنگ اصيل وناب اسلامي به کار بست. آن حضرت با تاسيس مکتب ديني، به پيراستن عقايد اسلامي از انحراف پرداخت و با ارباب ملل و نحل به بحث نشست و بطلان عقايد آنها را بر ملا ساخت.

مهندسي فرهنگي امام،نهضت علمي مقدسي بود که در صحنۀ جهاد فرهنگي به پرچمداري امام معصوم،آگاه و باقرالعلوم، سنگرهاي جهل و ناداني را يکي پس از ديگري فتح کرد و زنگار از رخ آيينه اسلام زدود.

در باب ضرورت اقدام امام باقر(ع)در مهندسي فرهنگي جامعه اسلامي آن عصر و زمان بايد گفت ،به جز عمر بن عبدالعزيز که در خلافت خود به منظور کاستن دشمني شيعه با امويان آزادي نسبي برخي گروه ها به ويژه شيعيان را مهيا ساخت و در ادامه سياست هاي تنش زدایي، سب و لعن بر حضرت علي (ع) را ممنوع کرد.

با اقدامي شجاعانه، ممنوعيت نقل حديث و کتابت آن را که حدود يک قرن سابقه داشت لغونمود، ليکن بعد از مرگ عمربن عبدالعزيز شيوه استبداد و استکبار به ويژه در زمان هشام اختناق شديدتري بر جامعه و به ويژه شيعيان حاکم گرديد، لذا فضاي جامعه اسلامي با اختناق موجود و القاء اسلام اموي در جامعه اسلامي که قدمت و منشا آن به زمان هاي دور بازمي گشت ،لزوم مهندسي فرهنگي امام باقر(ع)و اصلاح آن به عنوان ضرورت انکار ناپذير مطرح گشت و از آنجا که نمي توان به صورت دفعي و آني تغييرات فرهنگي را در جامعه مشاهده نمود.

لذا امام باقر (ع) در تداوم فعاليت هاي علمي و فرهنگي امام سجاد(ع) با تربيت شاگردان و متعلمان در حوزه درسي خود و تنوع چشمگير علوم و دانش هاي تدريس شده مهندسي فرهنگي جامعه اسلامي را مديريت نمود و با عزم محکم و به صورت تدريجي تغييرات بنيادين در جامعه اسلامي را رقم زد.

بايد اذعان نمود جامعۀ اسلامي آن دوران تحت نفوذ ورود انديشه هاي شرک آلود روميان و نيز بسط و گسترش انديشه هاي انحرافي خوارج،و توهّمات قدریّه و جبریّه و نيز دروغ پردازان و غاليان و عالم نمايان و..در جامعه خود نمائي مي کرد،شرک با رنگي ديگر ،اعتقاد به جسم بودن خدا،انتساب اوصاف نادرست به خداوند،عقيدۀ به جبر مطلق و يا تفويض مطلق.. همگي مشکلات عقيدتي آن عصر و زمان بود، لذا امام باقر(ع) بايد با مهندسي فرهنگي و تصحيح باورها و ردّ شبهات فکري از طريق مباحثات علمي و مناظره ها اقدام مي نمود.

نکته اي مهم که بايد گفت اين است که مهندسي فرهنگ با تقسيم کار بين افراد و نهادهاي فرهنگي به وجود مي آيد،لذا امام(ع) با تقسيم وظايف فرهنگي در هربخش ميان شاگردان، در مهندسي روح جامعۀ اسلامي اقدام نمود.

در خاتمه بايد گفت نهضت علمي امام باقر(ع)مي تواند الگوي کامل براي متوليان فرهنگي نظام اسلامي براي مقولۀ مهندسي فرهنگي جامعۀ اسلامي مد نظر قرار گيرد،لذا مقام معظم رهبري نيز از نهادهاي فرهنگي بالأخص شوراي عالي انقلاب فرهنگي ،مهندسي جامع و کامل فرهنگ جامعۀ اسلامي را خواستار گرديدند، ليکن مقولۀ فرهنگ و مهندسي فرهنگي کماکان در جامعۀ اسلامي ودر تمام همۀ دولت هاي اجرائي کشور ، از مهجوريت خاصي برخوردار مي باشد،لذا اميد است انقلاب علمي و فرهنگي ائمۀ اطهار بالأخص امام باقر(ع)بتواند به عنوان منشورمهندسي فرهنگي کشور در ميان مسئولان و نهاد هاي فرهنگي مد نظر قرار گيرد که اين امر کمال و تعالي فرهنگي نظام اسلامي را در ميان ديگر جوامع بشري در پي خواهد داشت.

مهدي نجفي

انتهاي پيام/ف/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۲:۳۶

27 Dec 2019