۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۸۹۳۵
نگاهی به وسایل غیر استاندارد پارک های شهرکرد

بازی در این شهربازیها، فقط سرشکستنک دارد!

اداره استاندارد چهارمحال و بختیاری نیز استاندارد نبودن وسایل بازی در پارکهای شهرستان شهرکرد را تایید کرد و این، یعنی خانواده های همواره باید با استرس، فرزندان خود را روانه این پارک ها کنند.
بازی در این شهربازیها، فقط سرشکستنک دارد!
به گزارش جهانبین نیوز، بازی کردن در دوران کودکی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که یک کودک می‌تواند انجام دهد و یکی از نیازهای ضروری برای رشد فکری و جسمی آنها است.

پارک‌ها و شهربازی‌ها جای مناسبی برای بازی و نشاط آنها خواهد بود و می‌توان گفت این مکان‌ها بهترین جاهایی هستند که در دوران کودکی و از سوی کودکان برای بازی و تفریح انتخاب می‌شود.

کودکان و نوجوانان اشتیاق زیادی برای رفتن به پارک‌ها و استفاده از وسایل بازی در این اماکن دارند چراکه بهترین انتخاب برای تخلیه هیجان در اوقات فراغت به شمار می‌رود.

 

باتوجه به فرارسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، پارک‌ها مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت، تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان و همشهریان است، اما امروزه پارک‌های بسیاری در سطح شهرستان شهرکرد وجود دارد که از نظر امنیتی و وسایل بازی مناسب نیستند.

متاسفانه با همه اهمیتی که این فضا برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دارد وسایل بازی در این پارک‌ها از حداقل استانداردها نیز برخوردار نبوده و فضا و زمین بازی و محوطه اطراف این اسباب‌بازی‌ها هم به دلیل نامناسب بودن همواره کودکان و نوجوانان را با خطر آسیب‌دیدگی مواجه کرده است و هرچند وقت یک بار شاهد بروز حادثه‌های تلخی در این مکان‌ها هستیم.

ایمنی و استاندارد در وسایل بازی نقش بسزایی در تداوم این نشاط دارد، تخلیه هیجانی و شادی در این مکان‌ها همیشه پایان خوشی ندارد و ممکن است به علت عدم استاندارد و قدیمی بودن این وسایل اتفاقات تلخ و ناگواری بیفتد.

با اینکه استفاده از تجهیزات بازی مستقر در پارک‌های شهر، ازجمله تفریح‌های لذت‌بخش کودکان و حتی بزرگسالان است اما در این میان استاندارد بودن این وسایل دغدغه مسئولان مربوطه و از نگرانی‌های والدینی است که در صورت ایمن نبودن این تجهیزات خطرهای جسمی و جانی، فرزندان آنها را تهدید می‌کند.

براین اساس، به موضوع استانداردسازی تجهیزات مراکز تفریحی در ایران به طور جدی از سال ۱۳۸۰ پرداخته شده و در همین راستا ابتدا استانداردهای ملی مربوط به آن تدوین و سپس بنابه اهمیت این موضوع ضرورت اجباری شدن رعایت استانداردهای تجهیزات مراکز تفریحی به تصویب شورای عالی استاندارد رسید، تاریخ شروع اجرای استاندارد اجباری تجهیزات زمین بازی 85/2/1 و تجهیزات شهربازی نیز 87/1/1 تعیین شد.

استاندارد تمامی تجهیزات بازی طبق مصوبات شورای عالی استاندارد اجباری بوده و فعالیت تمامی تجهیزات تفریحی اعم از تجهیزات شهربازی، زمین بازی، سازه‌های بادی، آبی و... بدون تائید سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع و لازم است مراحل مختلف ساخت، نصب و بهره‌برداری از تجهیزات مذکور تحت نظارت و با تایید بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود.

استاندارد نبودن وسایل بازی در پارک‌ها یکی از عمده مشکلات اکثر استان‌ها بوده که استان چهارمحال و بختیاری نیز از این قائده مستثنی نیست و با گذری در پارک‌های آن می‌توان این موضوع را به وضوح مشاهده کرد که در پارک‌های این استان هم متاسفانه اصلا اصول استاندارد رعایت نشده است و گاها قدمت وسایل به حدی است که باعث فرسودگی آن‌ها شده است.

 
عدم استاندارد وسایل پارک‌ها، آسیب‌های جدی به همراه دارد

آزد مدیر مهد صفا در شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، از عدم استاندارد کلیه وسایل بازی در پارک‌های شهرکرد یاد کرد و گفت: عدم استاندارد این وسایل آسیب‌های جدی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: شیب تند سرسره‌ها، شنی بودن کف پارک‌ها، فلزی بودن وسایل از عمده مشکلات پارک‌ها است.


آزاد با بیان اینکه جنس وسایل بازی باید از فایبرگلاس باشد، افزود: تنها محوطه مناسب برای بازی بچه‌ها قسمت کوچکی از پارک تهلیجان است که کف این محوطه با فوم پوشیده شده اما متاسفانه به دلیل کمبود وسایل و کوچک بودن محوطه آن جواب‌گوی نیاز مرکز استان نیست.


مدیر مهد صفا شهرکرد ادامه داد: علی‌رقم رعایت استاندارد در این محوطه باز هم کف این پارک از میخ‌هایی استفاده شده که آسیب جدی به همراه دارد.



هر محله شهرکرد نیازمند یک پارک است
 
خانم حبیب‌پور مادری که فرزند خود را به پارک برای بازی آورده بود در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، تاکید کرد: محدود بودن وسایل بازی از مشکلات اکثر پارک‌های شهرکرد است.

وی گفت: باید در سطح پارک‌ها وسایل بازی مطابق با سنین کودکان و نوجوانان تعبیه شود و این در صورتی است که در پارک‌ها همه سنین با تعداد محدودی وسایل بازی می‌کنند.

حبیب‌پور کم بودن تعدا پارک‌ها را نیز از عمده مشکلات شهرستان یاد کرد و ادامه داد: باید شهرداری به سمتی برود که در هر محله‌ای فضای سبز و وسایل بازی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود.

 

بی‌توجهی شهرداری شهرکرد به استاندارد‌سازی وسایل بازی در پارک‌ها

عبدالله نظری مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، گفت: باتوجه به شروع فصل تعطیلات مدارس و حضور خانواده‌ها در اماکن تفریحی، ضرورت استانداردسازی و ایمن‌سازی تجهیزات بازی مستقر در پارک‌ها بیش از پیش احساس می‌گردد که متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های متعدد تاکنون این موضوع مورد توجه جدی شهرداری‌های استان قرار نگرفته است.

هیچ یک از زمین‌ها و تجهیزات بازی در پارک‌های استان استاندارد نیست

وی تأکید کرد: براساس آخرین ارزیابی‌های بعمل آمده هیچ کدام از زمین و تجهیزات بازی پارک‌های استان استاندارد نبوده و مورد تأیید استاندارد نیست.

نظری به زمین و تجهیزات بازی که بهره‌برداری آنها به بخش خصوصی واگذار گردیده نیز اشاره نمود و گفت: تاکنون برای ۱۵ وسیله بازی مستقر در این اماکن، گواهی بازرسی استاندارد صادر شد که این تعداد گواهی پوشش‌دهنده تمامی تجهیزات بازی نیست و هنوز تعداد زیادی وسایل بازی بدون گواهی استاندارد در اختیار بخش خصوصی است.

مدیرکل استاندارد استان در پایان تأکید نمود: شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های صادرکننده مجوز فعالیت در این زمینه می‌بایستی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی نسبت به استانداردسازی زمین و تجهیزات بازی اقدام نمایند و از بهره‌برداری و فعالیت تجهیزات فاقد استاندارد مستقر در پارک‌ها و شهربازی‌ها جدا جلوگیری بعمل آورند.

گزارش از فاطمه احمدی

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۵۰:۰۲

27 Dec 2019