۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۸۳۰۵

نهضت حسيني علت اصلي بقاي دين و فرهنگ اسلامي است

عاشورا از نظر زمان بسيار کوتاه است اما از نظر پيام در تاريخ گسترده و اين است معناي" کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا"
نهضت حسيني علت اصلي بقاي دين و فرهنگ اسلامي است
ارباب صداي قدمت مي آيد/ هنگامه شور و ماتمت مي آيد / پيراهن و شال مشکي آماده کنيم/ ده روز دگر محرمت مي آيد

حماسه جاودان عاشورا پيوسته همچون مشعلي فروزان بر تارک تاريخ مي درخشد و بر جان تشنگان حقيقت و رهپويان سعادت نورافشاني مي کند.

سالار شهيدان جهان، استراتژي مبارزه حق طلبانه خود را با خط سرخ شهادت بر لوح زرين حيات انساني به زيباترين صورت نگاشته تا همواره آزادگان، جوانمردان و عدالت خواهان آن را سرلوحه عمل خويش قرار دهند.

اگر گفته مي شود شهيد قلب تاريخ است يعني نوري است در ظلمت، فريادي است در سکوت و حرکتي است در سکون؛ حيات بخش و جنبش آفرين، حرکت زا و فرهنگ ساز.

بدين سان محرم هر سال با شوري بيشتر به صحنه تاريخ پا مي گذارد و همگان را به شنيدن پيام جاودانه خود فرا مي خواند و به يکباره همه ارزشهاي متعالي را در لابه لاي حوادث بي بديل جلوه گر مي سازد.

آري مکتب شهادت به عنوان حضوري عاشقانه و پر فروغ در صحنه مبارزه حق و باطل اصالتي جاودانه است و رسالت ما، معرفت و پافشاري و شکيبايي بر آن سنت حسنه الهي است.

حماسه کربلا پيامهايي در گوش جان آدميان زمزمه مي کند و مسئوليت هايي را که در اين دوران بر دوش آنان است يادآور مي شود.

بايد به اين نکته توجه نمود که نهضت حسيني علت بقاي اصل دين و فرهنگ اسلامي و جان مايه اتحاد و انسجام امت اسلامي است.

معمار بزرگ انقلاب اسلامي امام خميني(ره) با الهام از نهضت حسيني انقلاب رهايي بخش خود را آغاز کرد و شکوفه انقلاب اسلامي با همت ستودني ملت بزرگ ايران در محرم سال ۱۳۵۷ شکفت و در ۲۲ بهمن به بار نشست و پس از آن نيز همين فرهنگ عاشورايي درس آموز رشد معنوي و حماسي رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گشت.

پس همگان بايد ضمن بازشناسي و تامل در فلسفه و ابعاد گوناگون اين نهضت رسالت سرخ حسيني را پي بگيرند و با استفاده رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب مسئوليت خود را در اوضاع نابسامان جهان معاصر در راستاي تحقق اهداف آن حضرت فراموش نکنند.

لذا ما بر آن شديم بنا بر اقتضاي اين رسالت عظيم، اکنون که دلها همچنان در شادي غدير مي تپد نيم نگاهي هم به حوادث بعد از غدير داشته باشيم و با بررسي و تحليل اوضاع و شرايط بعد از غدير ببينيم چه اتفاقي مي افتد که به فاصله ۵۰ سال بعد از بلند شدن دست حضرت علي(ع) توسط رسول مکرم اسلام سر فرزند علي عليه السلام و فرزند رسول الله(ص) توسط مدعيان جانشيني رسول خدا بر سر نيزه بلند مي شود و شعار خروج از دين براي اهل بيت و فرزندان رسول الله.

در روايات آخرالزمان آمده است که وقتي حضرت مهدي (عج) ظهور مي کند مردم فکر مي کنند دين جديدي را آورده است، همانگونه که در زمان امام حسين عليه السلام آنقدر آموزه هاي ديني را تحريف کردند و در لفافه پيچاندند که مردم آن زمان به راحتي بلند شدن سر فرزند رسول الله را به بهانه خروج از دين مي پذيرند که هيچ، خوشحال هم مي شوند که براي صيانت از دين اتفاق افتاده است.

پس وقتي به فاصله ۵۰ سال بعد از رسول الله (ص) اين خطر وجود دارد به طريق اولي در فاصله چندين قرن بعد از ايشان خطر جدي تر است و امت اسلامي بايد به ويژه در ايران اسلامي درس آموختگان مکتب "هيهات من الذله" باشند که هيچ گاه با هياهو و تهديد و تطميع از حقوق مسلم خود دست بر نمي دارند و با عشق و شور و شهادت آماده مواجهه با هر حرکت نا بخردانه دشمن هستند و ديگر اجازه نخواهند داد که به اسم دين و اسلام کاري که آن روز بني اميه ملعون بر سر جامعه اسلامي آورد امروز گروهک هاي دست نشانده آمريکايي و صهيونيستي همچون داعش و سلفي ها تکرار کنند.

و در اين ميان با مقايسه شرايط زماني و اوضاع جامعه در قيام عاشورا و به مدد روايات عصر غيبت و ظهور به توصيف شرايط زماني و اهداف قيام مهدوي خواهيم پرداخت و از دل آن دو حادثه و با تحليل شرايط زماني و اهداف اين دو قيام نقش خويش را به عنوان نسل منتظر استخراج خواهيم کرد و نشان خواهيم داد که چگونه حادثه کربلا مي تواند به عنوان بهترين نمونه محقق، تکليف و رسالت ما را در عصر غيبت به عنوان منتظرين عصر ظهور امام مهدي(ع) مشخص کند و اين است معناي اين مطلب که گفته اند: عاشورا از نظر زمان بسيار کوتاه است اما از نظر پيام در تاريخ گسترده و اين است معناي" کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا"

آمنه احمدي- کارشناس ارشد فقه و اصول
مرجع : بام ایران خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۴۰:۵۰

20 Jan 2020