۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۲۳۱۶۵
العربیه تحلیل کرد؛

ادامه وضع موجود یا اتفاق جدید/ با شکست توافق چه خواهد شد؟

در صورت از هم گسستگی کامل مذاکرات و نرسیدن به توافق حتی پس از تمدید ها، طرفین وارد مرحله ای می شوند که می توان به آن "پایان بن بست" گفت ...
ادامه وضع موجود یا اتفاق جدید/ با شکست توافق چه خواهد شد؟
به گزارش جهانبین نیوز، با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل مذاکرات ایران و غرب، برداشت ها و تحلیل های مختلفی از روزهای بعد از ۳۰ ژوئن ارائه می شود.

پایگاه خبری شبکه "العربیه" (Alarabiya) با انتشار گزارشی تحت عنوان "با عبور از ضرب الاجل هسته ای، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟" به بررسی مذاکرات هسته ای و احتمالات پیش رو پرداخت.

در این گزارش آمده است: «در حالی که کمتر از دو هفته به ضرب الاجل هسته ای ۳۰ ژوئن باقی است، به نظر می رسد پیشرفت مذاکرات میان شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی رو به افزایش و برای طرفین مذکرات نویدبخش است. از یک سو، توافق هسته ای برای پرزیدنت اوباما به منزله میراثی عظیم است و از طرف دیگر این توافق برای رهبران ایران، یک توافقی حیاتی و دستاوردی اقتصادی است که نفوذ نظامی و ژئوپولیتیک ایران در منطقه را افزایش داده و تضمین کننده بقای دولت ایران بر قدرت است.

با در نظر گرفتن تمامی سرمایه های سیاسی که در ۱۸ ماه اخیر برای مذاکرات هسته ای هزینه شده است، به نظر می رسد طرفین مذکرات به ویژه آمریکا و جمهوری اسلامی، اراده سیاسی قابل توجهی برای از میان برداشتن نگرانی ها و سئوالات بی پاسخ، در راستای دستیابی به توافق نهایی هسته ای که توافقی "تاریخی" نامیده شده، داشته باشند.»

در ادامه این گزارش ضمن پرداختن به موانع دستیابی به توافق آمده است: «موانع، توافق را متوقف نخواهد کرد.»

این پایگاه سعودی بدون اشاره به سنگ اندازی های مداوم کنگره و سناتورهای آمریکایی در مسیر مذاکرات و همچنین زیاده خواهی های طرف غربی، ایران را مانع پیشرفت مذاکرات دانسته و می نویسد: «حتی با افزایش نگرانی ها نسبت به بلندپروازی های هسته ای ایران پس از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای و با وجود سیاست های مداخله جویانه و تهاجمی این کشور در منطقه، طرفین به پیشرفت های خود در مذاکرات ادامه داده، به چندین توافق دست یافته و ضرب الاجل ها را در ۱۸ ماه گذشته تمدید کرده اند و این نشان دهنده اراده سیاسی قوی طرفین برای رسیدن به توافق است.

آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای نشان داد جمهوری اسلامی ذخایر هسته ای خود را در طول مذاکرات ۱۸ ماه گذشته، ۲۰ درصد افزایش داده است. این موضوع با ادعای پرزیدنت اوباما مبنی بر متوقف شدن برنامه هسته ای ایران پس از توافق موقت سال ۲۰۱۳، در تناقض است. با این حال این مسئله حیاتی، باعث نشد که آمریکا و دیگر قدرت های جهانی از مقاصد ایران در این رابطه سئوالی بپرسند.

گزارش های آژانس، نتوانسته است مانع از پیشرفت ایالات متحده و جمهوری اسلامی در مذاکرات شود. به تازگی حسن روحانی رییس جمهور ایران در رسانه ملی ایران خاطر نشان کرد که توافق هسته ای "در دسترس است".

او افزود: در صورتی که طرف مقابل چارچوب توافق شده را رعایت کرده و درخواست های دیگری را مطرح نکند اختلافات می تواند حل شود و ما می توانیم به توافق دست یابیم ... اما در صورتی که آن ها بخواهند برای گرفتن امتیاز بیشتر، اقدامات مخاطره انگیز انجام دهند، مذاکرات می تواند بطول بیانجامد.

علاوه بر این، پرزیدنت اوباما مدت ها است باور دارد که این بهترین توافق است و به منتقدان توافق گفته است: "وقتی شما توافق را ببینید، آن را توافقی خوب خواهید یافت."

در نتیجه تمامی موارد فوق می توان گفت که چشم انداز دستیابی به توافق بسیار محتمل است. در عین حال، هنوز هم این سئوال به قوت خود باقی است که در صورت شکست مذاکرات هسته ای، چه اتفاقی رخ می دهد؟»

العربیه با طرح این سئوال که "چه می شود اگر مذاکرات هسته ای شکست بخورد" نوشت: «در صورت شکست مذاکرات دو حالت متصور است: برخی از محققان، سیاستمداران و سیاستگذاران معتقدند که عدم دستیابی به توافق تا مهلت تعیین شده، تشدید متقابل تنش ها را به دنبال خواهد داشت؛ غرب تحریم های اقتصادی جمهوری اسلامی را افزایش داده و رهبران ایران با تمام سرعت، روی برنامه هسته ای خود کار خواهند کرد. هرچند وقوع چنین حالتی بسیار بعید به نظر می رسد.

آن چه بیشتر محتمل است، ادامه مذاکرات هسته ای پس از ضرب الاجل ۳۰ ژوئن است. پیش از این نیز طرفین مذاکرات، ضرب الاجل هایی تعریف کرده اند و در نهایت توانستند به توافقی موقت دستیابند.»

العربیه در پایان می نویسد: «اما در صورت از هم گسستگی کامل مذاکرات و نرسیدن به توافق حتی پس از تمدیدها، طرفین وارد مرحله ای می شوند که می توان به آن "پایان بن بست" گفت.

در این حالت دو طرف به صورت غیر رسمی می پذیرند که ادامه وضع موجود و پایبندی به توافق موقت، بیشترین سازگاری را با منافعشان دارد. رهبران ایرانی برای جلوگیری از اجرای دور جدیدی از تحریم های اقتصادی و مالی، سخنی از افزایش فعالیت های هسته ای به میان نخواهند آورد. در عوض، آمریکا و دیگر رهبران غربی، اقدامی برای تحمیل تحریم های جدید بر جمهوری اسلامی نخواهند کرد.»


انتهای خبر/۱۰۲۴ج
مرجع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۳۹:۳۶

27 Jan 2020