۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۳۶۳۱
يادداشت/

زنان چهارمحال و بختياري سفيران فرهنگ و هويت شهر و استان

زنان چهارمحال و بختياري هنرمنداني به عنوان جمعيت بي ادعاي منطقه فارغ از هياهو با هنر خود فرهنگ و هويت شهر و استان را به همه جا معرفي كرده اند و در واقع سفيران فرهنگ و هويت شهر و استان بوده و هستند.
زنان چهارمحال و بختياري سفيران فرهنگ و هويت شهر و استان
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين، لباس و ظاهر مردم هر جامعه وجه تمايز و تشخص مردم با ديگر جوامع است و در كنار ديگر عناصر هويتي مانند معماري ابنيه و صنايع دستي و عناصر تزييني كاربردي مانند قالي هويت بصري يك منطقه را تشكيل مي دهند.

فرهنگ و آداب و رسوم يك جامعه در ارتباطات بصري افراد تاثيرمستقيم دارد و نوع احساس، انديشه و اعتقاد آنها را در عناصر تصويري معرفي مي كند.

گرچه با توسعه شهرها عناصري مانند مبلمان شهري و آثار هنري مدرن بر نوع هويت بصري تاثيرگذار بوده است اما در جوامع ايراني كه از اقوام مختلف شكل گرفته است هنوز هم هويت بصري شهرها بر پايه همان عناصر فرهنگي هويتي معرفي مي شود.

چهارمحال و بختياري به دلايل مختلف از گستردگي بناهاي تاريخي هويتي در قياس با ديگر شهرها برخوردار نيست، و عنصر مهم تعيين كننده هويت بصري شهرهاي مختلف استان، دست بافته هايي است كه از ديرباز تاكنون رواج داشته و آداب و رسوم زندگي و آيين و اعتقادات و دغدغه مردمان شهر و استان از صافي ذهن و دل بر تار و پود اين دست بافته ها نقش بسته است.

در ميان دست بافته هاي گوناگون كاربردي تزييني قالي‌هاي چهارمحال و بختياري از اقبال بيشتري حتي در ديگر استان ها و جوامع خارجي برخوردار بوده است و مهمترين هويت بصري فراگير شهر و استان محسوب مي شود كه فرهنگ و هويت مردمان اين منطقه را تا آن سوي مرزها معرفي كرده است.

قالي و دست بافته ها اگرچه كار گروهي بوده اما فرهنگ عمومي خالق اين آثار هنري زيبا و منحصر به فرد را زنان منطقه مي داند.

زنان هنرمندي كه به عنوان جمعيت بي ادعاي منطقه فارغ از هياهو با هنر خود فرهنگ و هويت شهر و استان را به همه جا معرفي كرده اند و در واقع سفيران فرهنگ و هويت شهر و استان بوده و هستند.

در هر شهر و كشوري كه گالري فرش و خانه و مكاني با اين آثار مفروش شده مخاطب دانسته و ندانسته شاهد دسترنج و هنرنمايي بخش بزرگ و اثرگذار سرزميني است كه سرزمينشان كمتر مورد توجه عمومي قرار گرفته و اكنون نجواي عاشقانه زنان كوهستان توسط اين آثار هنري با مخاطب از فرهنگ و هويت خود مي گويد.

درك علمي و زيبايي شناسانه اين هنرمندان بي ادعا كه به دليل اقليم سرد استان غالب رنگ قالي ها را گرم(سرخ ايراني) انتخاب كرده و عناصري مانند سرو، گل، درختان و پرندگان و... را ( با فرم و رنگ و تركيب منحصر به فرد هر منطقه از استان) به عنوان نمادهاي مردمان اين منطقه ي زيبا و كوهستاني از سرزمين ايران معرفي كرده اند، در نوع خود بي نظير است.

تبارشناسي نقوش اين قالي ها بيانگر حفظ مفاهيمي در گذر قرن ها توسط اين آثار و هنرمندان است. كه چگونه در كنار حفظ اصالت و هويت-بومي هر دوره اي بر جذابيت آنها افزودند.

بازآفريني و احياي فرهنگي هويتي بصري نيازمند مطالعه و پژوهش فراگير اين شاهكارهاي هنري و معرفي كامل آنها دارد تا نتيجه تلاش سفيران-فرهنگ و هويت شهر و استان هيچگاه به فراموشي سپرده نشود.

در كتابخانه هاي بزرگ كشور ازجمله دانشگاه تهران كتاب هاي زيادي (از پژوهشگران خارجي) از قالي ها و دست بافته هاي اين استان وجود دارد كه هنوز ترجمه و منتشر نشده اند!

کوروش ملك پور

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۵۱:۳۹

14 Jan 2020