۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۳۴۱۳۵
يادداشت

آسيب قوم گرايي در انتخابات شوراها/شرط داشتن شهري توسعه يافته چيست؟

پس اگر دلسوز شهرمان هستيم و در گذشته با تفکر غلط قوم گرايي انتخابي ناشايست داشته ايم همت کنيم براي داشتن شهري آباد شايسته سالاري و تخصص گرايي را براي هميشه جايگزين پديده شوم قوم گرايي کنيم.
آسيب قوم گرايي در انتخابات شوراها/شرط داشتن شهري توسعه يافته چيست؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، همزمان با نزديک شدن موعد برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا تفکر سنتي و غلط قوم گرايي همانند دوره هاي گذشته در محافل نامزدهاي انتخاباتي مطرح و هر کدام به پشتوانه طايفه و فاميل خود اميدوار پيروزي در انتخابات شوراهاي شهرستان بروجن هستند.

مطلب را در ابتدا با اين سوال آغاز مي کنيم"آيا نامزدهايي که در انتخابات بر طبل طايفه گرايي مي کوبند و قصد دارند به پشتوانه فاميل و طايفه خود به شوراي شهر راه يابند اهميتي براي نيازهاي ديگر شهروندان قائل خواهند بود؟؟".

افرادي که سعي دارند انتخابات را سمت طايفه گرايي سوق دهند حضورشان در شوراي شهر به منزله سمي مهلک است چراکه با چرخيدن حول اين محور فرصت انتخاب افراد شايسته و توانمند را سلب کرده و موجب توسعه نيافتگي شهر مي شوند.

به همين سبب براي داشتن شهري ايده‌آل افراد جامعه بايد با هوشياري و از روي شناخت افراد توانمند و کاردان را براي پارلمان‌هاي شهري انتخاب کنند.

بي‌شک شوراهاي شهر اگر افرادي کارآزموده، مجرب، خوش‌فکر و متعهد باشند مي توانند براي توسعه و آباداني شهر مفيد و موثر باشند اما در صورت انتخاب با تفکر سنتي قوم‌گرايي و بي‌توجهي به اصل شايسته سالاري زمينه حضور افراد غير متخصص و ضعيف را در پارلمان هاي شهري شاهد خواهيم بود.

نگارنده مطلب معتقد است مادامي که شايسته سالاري، تخصص گرايي و توانمندي در انتخابات مدنظر شهروندان قرار نگيرد و راه را بر افرادي که به دنبال منافع خود در طايفه بازي ها هستند سد نکنند شوراي کارآمدي از دل انتخابات بيرون نخواهد آمد تا براي رشد و بالدنگي شهر قدم بردارند.

تخصص، مهارت، دانش و توانايي ازجمله مولفه ها وشاخصه هايي است که شهروندان و انتخاب‌کنندگان مي‌بايست در اين آزمون سياسي مهم و سرنوشت‌‌ساز پيش رو مدنظر داشته باشند و براساس آن دست به انتخاب افراد بزنند.

نبايد فراموش کنيم شرط داشتن شهر توسعه‌يافته پرهيز از قوم گرايي و "نه" گفتن به افرادي است که هنگام انتخابات دنبال برجسته کردن اين تفکر غلط براي رسيدن به منافع خود هستند.

امروزه همه ما نسبت به عقب ماندگي، مشکلات و معضلات محل سکونتمان واکنش نشان مي‌دهيم و گاهي اوقات نسبت به وضعيت شهرمان ابراز تاسف مي‌کنيم درحالي که بايد توجه داشته باشيم هر کدام از ما به سهم خود براي حل اين مشکلات و رسيدن به شهري ايده آل تاثيرگذار هستيم به شرطي که مولفه هاي واقعي در انتخاب افراد را درنظر داشته باشيم.

حال اين سوال مطرح مي شود چگونه مي توان تعصبات قومي و قبيله اي که بر انتخابات شوراها سايه افکنده را تضعيف کرد؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت مشارکت همه افراد جامعه و کمک اصحاب رسانه مي تواند زمينه تقويت افراد متخصص، دلسوز، کارآمد و... را جهت هرچه بيشتر توسعه شهرها و برون رفت مشکلات و معضلات شهري فراهم کند.

بنابراين براي رهايي از معضلات شوم طايفه گرايي بايد با روشنگري، معرفي و حمايت افراد متخصص و توانمند مردم را از عواقب شوم قوم گرايي و پسرفت هاي حاصل از آن نجات داد تا شاهد انتخاب شوراي توانمند و متخصص براي رشد و توسعه شهرهاي شهرستان بروجن باشيم.

پس اگر دلسوز شهرمان هستيم و در گذشته با تفکر غلط قوم گرايي انتخابي ناشايست داشته ايم همت کنيم براي داشتن شهري آباد شايسته سالاري و تخصص گرايي را براي هميشه جايگزين پديده قوم گرايي کنيم.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۳۹:۴۴

10 Jan 2020