۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۱۹۶۵۵
یادداشت زنگ خبر؛

يلدا نامي ماندگار در اذهان ايرانيان

اولين شب زمستان، بزرگترين شب سال در فرهنگ ايرانيان به نام شب يلدا مرسوم است شبي به يادمانداني با خاطرات بسيار...
يلدا نامي ماندگار در اذهان ايرانيان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر،

شب يلدا، يکي از شب هايي به يادماندني و ماندگار در فرهنگ اصيل ايراني است و همه ايرانيان از کوچک و بزرگ سعي مي کنند در اين شب بهترين خاطرات را براي خود و خانواده رقم بزنند.


شب يلدا که با نام شب چله نيز در ميان ايرانيان شهرت دارد آداب و رسوم خاص خود را دارا است و البته اين آداب و رسوم نيز خود در فرهنگ هاي مختلف و در شهرها و روستاهاي مختلف گوناگون است.


شب يلدا در ميان مردم شهرستان بن نيز داراي جايگاهي ويژه بوده و همه در اين شب به جشن و سرور مي پردازند.

از جمله آداب اين شب در ميان مردم شهر بن ديدار بزرگ تر ها است که با رفتن به سراغ پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها که با نام آبّا و آنّه در اين شهرستان شهرت دارد به آنان اداي احترام کرده و پاي نقد و قصه هاي شيرين آنان از گذشته ها و فرهنگ هاي اصيل ايرانيان مي نشينند.


دور هم جمع شدن ها و ديدن همديگر در خانه آنّه و آبّا موجب مي شود تا صميميت در ميان خانواده ها افزايش يافته و نه تنها ازحال همديگر اطلاع پيدا کنند بلکه اين رسم ديرينه را به نسل هاي آينده انتقال دهند.


ازديگر رسوم خاص در اين شهرستان عيدي بردن به نو عروسان است که خانواده داماد براي ياد کردن از نوعروس خود ميوه، آجيل و هديه اي تهيه کرده و به خانه عروس مي روند.


در ميان ميوه ها و آجيل هاي شب يلدا کشمش، سنجد بادام و گردو رنگ و بوي خاص به به اين محافل مي دهد و فرهنگ تغذيه سالم را در ميان خردسالان رواج مي دهد.


البته بايد گفت آداب و رسوم اين شب بسيار زياد بوده و به بلنداي شب يلدا مي رسد اما آن چه ازهمه مهم تر است فرهنگ نابي است که در ميان ايرانيان نهادينه شده است و در واقع طبق دستورات مبين اسلام محمدي بهانه ايست براي صله ارحام...


امسال نيز شب يلدايي ديگر در راه است اما آن چه امسال در فرهنگ مردمان اين ديار نهادينه شده است موکول کردن شب يلدا به شب اول ربيع الاول است.


مردمان اين خطه با ابراز محبت و علاقه خود به اهل بيت نمونه اي برجسته در استان و سراسر کشور بوده و با موکول کردن مراسمات شب يلدا به اولين شب ماه ربيع الاول نشان مي دهند گرچه يلدا شبي به يادماندني است اما تقارن این شب با ايام سوگواري محرم و صفر در سال هاي گذشته و امسال موجب شده است تا این شب حال و هوایی دیگر به خود بگیرد و امسال نیز مصادف شدن این شب با شهادت امام رضا علیه السلام دیدوبازدید ها و شادی ها به شب اول ماه ربیع الاول موکول شده است.


انتهاي پيام1020ج /۵۲۰ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۲۲:۲۲

27 Dec 2019