۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۹۵۶۵
فيلم مجيدي در يك‌قدمي باز كردن درهاي شكوه براي سينماي جهان اسلام است

احتمال اكران «محمد»(ص) در روز ميلاد نبي‌اكرم

ظاهراً شكوه فيلمي كه مجيد مجيدي آن را براي اداي دين به پيامبر بزرگ اسلام ساخته بيشتر از آن چيزي است كه تصورش مي‌شود.
احتمال اكران «محمد»(ص) در روز ميلاد نبي‌اكرم
به گزارش جهانبین نیوز شنيده‌ها از ماحصل كار مجيدي، فيلمي توأم با لحظاتي شورانگيز و ساختاري حرفه‌اي است كه براي سينماي ايران يك نوآوري محسوب شده و حتي گفته مي‌شود كه احتمال ورود كمپاني مشهور امريكايي پارامونت يا كمپاني سوني پيكچرز براي نمايش جهاني فيلم قوت گرفته است.

با هر چه نزديك‌تر شدن به زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر، لحظه شماري براي نمايش فيلمي كه همه سال‌ها منتظرش بودند بيشتر مي‌شود؛ براي تماشاي ماحصل كاري كه مجيدي پنج سال زمان صرف ساختش كرده نه‌تنها ايراني‌ها بلكه مسلمانان سرتاسر دنيا لحظه‌شماري مي‌كنند. حتي مفتي‌هاي مصري هم كه از ترس گسترش اسلام شيعي هر از چند گاهي فتواي تحريم عليه اين فيلم صادر مي‌كنند، بدون شك از سر كنجكاوي يكي از بينندگان فيلم «‌محمد (ص)»‌ مجيدي خواهند بود. حالا برخي شنيده‌هاي ما حكايت از احتمال ورود كمپاني‌هاي امريكايي چون «‌پارامونت پيكچرز» و «سوني» به بازار نمايش بين‌المللي اين فيلم در دنيا دارد.
مجيدي از همان ابتدا كه كارش را در سينماي ايران آغاز كرده تعهد خاصي به سينماي هدفمند داشته است؛ تلاشش همواره در راستاي توليد آثاري بوده كه سطح سينماي ايران را از گودال سينماي سطحي و تبليغاتي قبل از انقلاب بيرون بكشد، به آن هويت ببخشد و با فرهنگ و اعتقاد ايراني در آميزد. هدف نهايي او ايجاد تعلق‌خاطر مردم ايران به سينما بود اما نتيجه اين بينش بلندپروازانه و آرمانگرايانه مجيدي، او را به يك كارگردان مشهور جهاني تبديل كرد. مجيدي خيلي زود ساخت فيلم‌هاي اثرگذار را شروع كرد؛ تخصص او ساخت فيلم‌هاي كودكانه بود و آثارش نه‌تنها با ذائقه ايراني‌ها بلكه با ذائقه مخاطب جهاني هم جور در‌مي‌آمد. همين موضوع باعث شد كه نام مجيدي خيلي زود به يك برند مشهور جهاني در سينما تبديل شود. دليلش يك چيز بود؛ ‌فيلم‌هايي كه مجيدي مي‌ساخت پيامي جهاني را در بر‌داشت. حالا بنا به همين دلايل همه منتظر آخرين دسترنج كارگرداني هستند كه معمولاً پيام و مخاطب آثارش از مرزهاي جغرافيايي مي‌گذرد و معلول زمان و مكان خاصي نمي‌شود. همين خصوصيات باعث شد كه فيلم «بچه‌هاي آسمان» ‌او به عنوان يكي از پنج نامزد بهترين فيلم خارجي زبان اسكار ۱۹۸۸ انتخاب شود.

احتمال اكران در روز ميلاد نبي‌اكرم‌(ص)
مجيدي كار ساخت فيلم « محمد (ص)‌»‌ را تقريباً از سال ۸۹ آغاز كرده است؛ اثري پر هزينه كه تا مدتي عنوان گران‌ترين فيلم سينمايي جهان اسلام را با خود يدك مي‌كشيد اما نه تا زماني كه اين خبر به گوش اماراتي‌ها رسيد و پروژه گران هزينه‌تر و موازي كاري و مقابله به مثل آنها براي ساخت فيلمي درباره حضرت محمد (ص) آن هم از نگاه سني تيتر اخبار رسانه‌ها شد. همه اين حواشي خبري در كنار موانعي چون عدم صدور مجوز از سوي هندي‌ها براي تصويربرداري صحنه جنگ «ابرهه»‌ در اين كشور يا كارشكني مفتي‌هاي سعودي و مصري در طرح اين ادعا كه چهره پيامبر در اين فيلم نمايش داده مي‌شود و تلاششان براي تحريم اين فيلم هيچ‌گاه باعث نشد مجيدي از ادامه كار خود ذره‌اي سرد شود. بازديد رهبر انقلاب از پشت صحنه فيلم «محمد‌(ص)» در سال ۹۱ هم پشت‌گرمي خوبي براي عوامل اين فيلم محسوب مي‌شد. حالا نتيجه چند سال زحمات مجيدي و گروه و عوامل توليد حرفه‌اي آن كه بسياري از آنها همچون ويتوريو استورارو، ميلژن كركا كلژاكويچ، بابيك برانميز، فرانكو فوماگالي، مايكل اوكانر، لوكا لاچين، جيانتو دروسي و اسكات اندرسون از بدنه حرفه‌اي سينماي هاليوود راهي ايران شده‌اند به ثمر نشسته است.

ترانه تيتراژ اين فيلم را سامي يوسف اجرا كرده است و هم‌اكنون فيلم مراحل مونتاژ خود را در آلمان سپري مي‌كند؛ مجيدي، رئيس هيئت داوران جشنواره فيلم فجر سال جاري است و به همين خاطر فيلم او در بخش غير‌رقابتي جشنواره به نمايش در‌خواهد آمد. با اين حال شنيده‌هاي ما حكايت از آن دارد كه اين فيلم پيش از اكران در جشنواره فيلم فجر در تاريخ ۱۷ ربيع الاول، برابر با روز جمعه ۱۹ دي‌ماه سال جاري و مصادف با ميلاد رسول اكرم (ص )‌ يك اكران خصوصي را پشت‌سر خواهد گذاشت.

استورارو: ‌هر كودكي بايد اين قصه را بداند
«محمد(ص)‌»‌ اولين قسمت از سه‌گانه‌ سينمايي است كه مجيدي در آن بنا دارد مقاطع مختلف زندگي حضرت محمد(ص)‌ را به تصوير بكشد. اين اثر كه در جشنواره فيلم فجر امسال به نمايش در مي‌آيد و بدون شك در سالن نمايش اصلي برج ميلاد وضعيت فوق‌العاده‌اي را رقم خواهد زد. از دوران جاهليت و شرايط اجتماعي زمان تولد حضرت آغاز مي‌شود و در ۱۲‌سالگي ايشان به پايان مي‌رسد. تخصص مجيدي ساخت فيلم‌هاي كودكانه است و ظاهراً اين فيلم نيز داراي لحظاتي است كه همان حس نوستالژيك آثار مجيدي را در بيننده بر‌مي‌انگيزد. شنيده‌هاي ما از كساني كه موفق به تماشاي سكانس‌هاي محدودي از اين فيلم شده‌اند حكايت از آن دارد كه ماحصل كار مجيدي فيلمي است كه استانداردهاي كيفي آن چند سر و گردن از استانداردهاي كنوني سينماي ايران بالاتر است.

ويتوريو استورارو، شاخص‌ترين چهره هاليوودي اين فيلم و يكي از تحسين‌شده‌ترين فيلمبرداران دنيا است كه تاكنون برنده سه جايزه اسكار شده است؛ استورارو كه فيلمبردار آثار مشهوري چون «‌اينك آخرالزمان»‌ و «آخرين امپراتوري» بوده درباره اهميت فيلم «محمد(ص )‌» و دلايل حضورش در اين فيلم ايراني به سايت شركت سينمايي و تلويزيوني «كداك» ‌گفته است: «‌اين فيلم نمادي از پيامبري خواهد بود كه سعي دارد از طريق نوشتن «‌قرآن »‌ به قرن‌ها و نسل‌هاي آينده بشري كرامت انساني را آموزش دهد.» اين فيلمبردار مشهور ايتاليايي در عين حال مخاطب اصلي اين فيلم را كودكان خوانده و گفته است: «‌در اين فيلم شاهد صحنه‌هايي از كاروان‌هاي بزرگ شتر هستيم كه كالاهاي آن دوران را بين روستاهاي اطراف شهر مكه جا‌به‌جا مي‌كنند. لوكيشن محل فيلمبرداري ما شهري مربوط به قرن ششم ميلادي است كه در منطقه‌اي در نزديكي تهران بازسازي شده است. هر روز دوربين فيلمبرداري را بر مي‌داشتيم و صبح‌ها كادربندي را براي نمايش تشعشع خورشيد و شب‌ها نورپردازي را براي روايت قصه‌اي تنظيم مي‌كرديم كه هر كودكي بايد آن را بداند.» ظاهراً همان‌طور كه استورارو توصيف كرده است به نظر مي‌ر‌سد كه اولين قسمت از سه‌گانه «محمد(ص)‌» مجيدي بيشتر از هر چيز روايتگر معصوميت كودكانه پيامبر اسلام از دريچه نگاه كارگرداني باشد كه در ساخت فيلم‌هاي كودكانه اثرگذار استاد است. مجيدي مي‌خواهد كاري را انجام دهد كه جهان سينماي اسلام تا‌كنون در انجامش غفلت و اهمال كرده است؛ او مي‌خواهد با محوريت معصوميت، چهره جديدي از پيامبر اسلام را به دنيا نشان دهد و افكار عمومي فريب‌خورده تحت تأثير كليشه‌ها و توهين‌هاي مكرر عليه اين ساحت مقدس را شرمسار سازد.

اشتياق كمپاني‌ها از كاخ سفيد تا هاليوود
شايد تا چندي پيش كه مفتي‌هاي سعودي و مصري فتواي تحريم عليه اين فيلم را صادر و تلاش كردند كه جلوي اكران و نمايش آن را در كشورهاي اسلامي بگيرند، تصور يك اكران جهاني موفق در مخيله هيچ‌كس نمي‌گنجيد آن هم با اين تصور كه غرب نيز به فيلمي كه درباره پيامبر اسلام ساخته شده روي خوش نشان نخواهد داد اما حالا برخي شنيده‌ها حكايت از ورود دو كمپاني بزرگ و مشهور توليد و اكران فيلم پارامونت پيكچرز يا سوني به بحث اكران جهاني فيلم دارد؛ پارامونت پيكچرز، استوديوي تهيه و توزيع فيلم و برنامه‌هاي تلويزيوني امريكايي است كه از نظر درآمد به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين استوديوهاي فيلم‌سازي جهان محسوب مي‌شود.
سوني پيكچرز نيز شركت پخش و توليد رسانه‌اي ژاپني وابسته به سوني است كه زير مجموعه‌هاي قدرتمندي چون كلمبيا پيكچرز را دارد؛ يك شركت سازنده و پخش‌كننده فيلم در ايالات متحده امريكا كه هم‌اكنون بخشي از شركت سوني پيكچرز است و از بزرگ‌ترين شركت‌هاي توليدكننده فيلم در جهان و جزو هشت غول بزرگ فيلم‌سازي در دوران طلايي هاليوود به شمار مي‌آيد. باز شدن پاي يكي از اين دو كمپاني بزرگ به بحث اكران فيلم «‌محمد(ص)» ‌مجيدي بي‌شك يك اتفاق بزرگ را نه‌تنها براي سينماي ايران بلكه براي سينماي جهان اسلام رقم خواهد زد و سؤال اين است كه چرا امريكايي‌ها بايد براي اين فيلم وارد معامله با ايران شوند؟ دلايل زيادي براي اين كار وجود دارد‌.

قبل از هر چيز حضور عوامل پر شمار و مطرح خارجي در اين فيلم وزنه محكمي براي اعتبار آن محسوب مي‌شود اما مهم‌تر از همه اينها شخص مجيدي است كه برند سينماي ايران محسوب مي‌شود. او يكي از كارگردان‌هايي است كه كم فيلم مي‌سازد اما دنيا هميشه براي تماشاي فيلم‌هايش وقت خاصي را كنار مي‌گذارد. البته سينماي ايران چنين برندهايي كم ندارد، امثال اصغر فرهادي و عباس كيارستمي و داريوش مهرجويي اما گفته مي‌شود كه مجيدي تنها كارگردان ايراني است كه فيلم با شكوه «‌رنگ خدا » ‌او در كاخ سفيد به‌صورت اختصاصي براي رئيس‌جمهور سابق امريكا به نمايش در‌آمده است. البته اگر كه بتوان اين را نيز براي برند مجيدي نوعي اعتبار محسوب كرد.

منبع : روزنامه جوان

انتهای پیام/ 1021
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۶:۰۱

8 Jan 2020