۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۱۹۶۷۳
طلبه حوزه علميه قم:

نقطه تعالي و رشد جامعه اسلامي پيروي از ولايت است

براي رسيدن به نقطه تعالي و رشد جامعه اسلامي يک اصل مهم و اساسي وجود دارد که آن هم ولايت است.
نقطه تعالي و رشد جامعه اسلامي پيروي از ولايت است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتيد برتر ، حجت الاسلام حسين يوسفي در آستانه شب شهادت هشتمين امام شيعيان حضرت ثامن الحجج گفت: زندگاني امام رضا(ع) نشان مي دهد که در نزد حضرت، از امور دنيا چيزي محبوبتر از احسان به مردم و انفاق به تهي دستان نبود. زيرا امام رضا عليه السلام وقتي در سالهاي حضور در خراسان، يکي از روزهاي عرفه، تمام اموال خويش را ميان فقرا قسمت کرد.

وي افزود: يکي از بارزترين ويژگي هاي شخصيتي امام رضا(ع) ارتباط عميق معنوي با خداي متعال است که در کثرت عبادت و خويشتنداري حضرت تجلي مي نمود. ابراهيم بن عباس در روايتي مي گويد:" امام(ع) شبها بسيار کم مي خوابيد و غالباً شب را از ابتدا تا صبحگاهان به احياء و عبادت مي گذراند و بسيار روزه مي گرفت و هيچ ماهي نبود که در آن لااقل سه روز روزه نباشد. و از ديگر ياران آن حضرت نيز روايت شده که امام رضا(ع): "همواره با وضو و نماز همراه بود و تمام مدت شب را با نماز مي گذراند.

حجت الاسلام يوسفي تصريح کرد امام رضا عليه السلام به جايگاه عقل و خرد آدمي و توجه دادن به اين موهبت الهي ، تفکر و خردورزي در امر خداشناسي را از هر عمل و عبادي بالاتر دانسته است چرا که تفکر در امر خداوند قهراً عبادت عملي را نيز در پي خواهد داشت ، آن حضرت در تصريح به اين مطلب فرمود: «ليس العباده کثره الصلواه و الصوم انما العباده التفکر في امر الله: عبادت به زيادي نماز و روزه نيست بلکه عبادت به تفکر در امر خداي تعالي است.

اين طلبه و دانشجوي موسسه امام خميني (ره)، به زندگي سياسي امام رضا عليه السلام اشاره کرد و خاطرنشان نمود: آن چه در حيات سياسى امام هشتم (ع ) قابل توجه و دقت است ، مسئله ى خلافت و ولايتعهدى است كه از طرف مأمون الرشيد خليفه عباسى به آن حضرت پيشنهاد شد و آن حضرت از پذيرفتن خلافت سرباز زد، و ولايتعهدى مأمون را به كراهت پذيرفت.

وي اضافه کرد: عشق فراوان امام رضا (عليه السلام) به اين کتاب آسماني ، او را بر آن داشت تا علاوه بر روز ، در شب نيز قرآن بخواند و حتي آيات زيادي را در آستانه خواب و در رختخواب تلاوت مي کرد . تا آنجايي که رجا ء بن أبي الضحاک که گزارشي از سفر امام داده چنين گويد : امام به هنگام خواب ، در رختخواب خويش فراوان قرآن مي خواند و هرگاه به آيه اي مي رسيد که در آن يادي از بهشت يا جهنم آمده بود ، گريه مي کرد و از خداوند بهشت را در خواست مي نموده و از آتش جهنم به او پناه مي برد .

يوسفي با ذکر حديث سلسله الذهب و ماجراي آن در نيشابور گفت: بي شک براي رسيدن به نقطه تعالي و رشد جامعه اسلامي يک اصل مهم و اساسي، وجود دارد که ان هم ولايت است. ولايت، نقطه عطفي است که تمسک به آن زمينه اين از هم گسيختگي را از بين برده و موجبات اتحاد و يکپارچگي امت اسلامي را فراهم مي سازد.

وي در آخر به سالروز شهادت امام رضا عليه السلام اشاره نمود و افزود: عزاداري‌هاي روز شهادت امام هشتم بايد باشکوه برگزار شود و انتظار ما از آحاد مردم اين است که در مراسم عزاداري‌هاي آخر صفر و مخصوصا روز شهادت ثامن الحجج حضوري پررنگ داشته باشند.

انتهای خبر/  ع/ق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۳۶:۲۵

2 Jan 2020