۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۳۶۱۹۷
گزارش اختصاصي کوهرنگ خبر از وضعيت لوازم التحرير

هجوم نمادهاي بيگانه و ارزان قيمت با کيفيت پايين در بازا لوازم التحرير کوهرنگ

بايد قبول کرد که توان خريد مردم کوهرنگ کم شده است و بيشتر آنها به دنبال مارک و برند خاصي نيستند؛ بلکه ارزان بودن محصول مورد توجه آنهاست.
هجوم نمادهاي بيگانه و ارزان قيمت با کيفيت پايين در بازا لوازم التحرير کوهرنگ
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، چند روزي مدام در فکر گزارشي از وضعيت لوازم التحرير کوهرنگ بودم اما جزء يک يا دو مغازه لوازم التحرير در کوهرنگ وجود نداشت با اين اوصاف اما سوپر مارکت ها و فروشگاههاي بزرگ و کوچک هم با سوء استفاده از بازار نسبت به فروش آنها اقدام مي کردند که باعث تضيع حقوق صنف لوازم التحرير مي شود هرچند در ساير صنف ها هم هر وسيله اي خارج از صنف خود موجود است.

لوازم التحرير مورد نياز مردم کوهرنگ بيشتر توسط والدين از شهرهاي همجوار خريداري مي شود ليکن آنچه در بازار کوهرنگ عرضه مي شود عموما جنس هاي دست چندم چيني است که مردم مجبور به خريد آنها هستند چون به کيفيت اهميت نمي دهند.

بازار لوازم‌التحرير هر سال شهريور ماه با نزديک شدن به ماه پاييزي مهر رونق و جنب‌وجوش خاصي مي‌يابد و مردم در اقصي نقاط شهر از بازار بزرگ گرفته تا نمايشگاه‌هاي فصلي و مغازه‌هاي سطح شهر در حال خريد و انتخاب کالا هستند ولي اين سلسله مراتب در کوهرنگ کاملا متفاوت است.

بطور کلي در سطح کشور بازار لوازم التحرير هنوز با همه اقدامات صورت گرفته، در چنبره محصولات وارداتي با نقوش و طرح‌هاي نامناسب و دون شأن فرهنگ ايراني - اسلامي است و جاي توليدات داخلي و طرح‌هاي برگرفته از گنجينه عظيم فرهنگي و قهرمانان ملي در آن خالي است.



آنچه نگارنده گزارش در سطح شهر چلگرد که مرکز خريد شهرستان است به عينه ديد، همه اجناس بازار لوازم‌التحرير از جمله دفتر، خودکار، مداد، مداد رنگي تراش و پاک‌کن و امثال آنها وارداتي است و در اين موارد اصلا جز موارد بسيار اندکي توليد داخلي وجود ندارد.

تمام برندهايي که با نام ايراني لوازم‌التحرير عرضه مي‌کنند مواد اوليه‌ آنها وارداتي است و در موارد محدود خودکار و پاک‌کن ايراني توليد مي‌شود.

 متاسفانه بازار و مغازه هاي لوازم التحرير بيانگر اين است که اين موضوع کاملا برعکس است به طوري که طرح هاي داخلي بسيار کم رنگ و طرح هاي بيگانه به فراواني در مغازه ها يافت مي شود.

طرح و رنگ روي جلد لوازم التحريرهايي همچون دفتر، مداد رنگي، جامدادي و ... موجب مي شود تا والدين دانش آموزان آن را انتخاب کنند.

در حقيقت لوازم التحرير ايراني به لحاظ ترکيب رنگ و تصاويري که استفاده مي شود از جذابيت کمتري برخوردار است.

با اين حال اما تصاوير و رنگ هاي استفاده در لوازم التحرير ايراني نسبت به سال هاي گذشته بهبود يافته است.

اکثر خريداران لوازم تحرير، خريدار محصولي با نمادهاي صنعت سينماي خارجي هستند و کمتر کسي پيدا مي شود که تمايلي به خريد لوازم تحرير با نماد ايراني داشته باشد .

اگر در مقابل دانش آموزي دفترچه اي با نماد برنامه هاي کارتوني خارجي چون بن تن، مرد عنکبوتي و سيندرلا و يا نمادهاي برنامه هاي کاتوني ايراني مانند مدرسه موش ها و شکرستان گذاشته شود، لوازم تحرير با تصاوير برنامه کارتوني خارجي براي خريد انتخاب مي شود .



وجود لوازم التحريرهاي چيني، غربي و مغاير با فرهنگ ايراني-اسلامي در بازار بلاي جان توليدات ايراني شده است.

اما نکته قابل توجه، اين است که محصولات خارجي در مقايسه با توليدات داخلي از تنوع کمي، کيفي و قيمتي بيشتري برخوردارند.

اگر نگاه گذرايي بر محصولات و نوشت افزارهاي ساليان نسبتا دور بيندازيم، شکل و شمايل‌ها و برندهاي خاصي مانند «مداد سوسمار نشان»، «خودکار بيک»  و «مداد تراش شمشيري» در اذهان باقي مانده است و حس نوستالژيک آن هنوز ماندگار است.

به دليل پايين بودن کيفيت تصاوير و کاغذ استفاده شده در لوازم‌التحرير دانش‌آموزي، بنده خودم هم خريد طرح‌هاي خارجي را به طرح‌هاي ايراني ترجيح مي‌دهم.

بايد قبول کرد که توان خريد مردم کم شده است و بيشتر آنها به دنبال مارک و برند خاصي نيستند؛ بلکه ارزان بودن محصول مورد توجه آنهاست.
گزارش از همت بدری فرد

انتهاي پيام1022ج /610ک
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۵۰:۲۴

28 Dec 2019