۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۱۸۰۰۷

هدیه ایران به لبنان و آزمون بزرگ ۱۴ مارس

با ارائه پیشنهاد هدیه تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان، ۱۴ مارس در آزمونی بزرگ قرار گرفته است، چرا که ارتش برای مبارزه با تروریسم به هر قطعه سلاحی که بویژه به صورت مجانی به آن داده شود، نیاز مبرم دارد.
هدیه ایران به لبنان و آزمون بزرگ ۱۴ مارس
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از تسنیم، ایران با سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی خود به لبنان رسما وارد خط ارائه کمک‌های تسلیحاتی به ارتش لبنان شد. به نظر می‌رسد، این بار 14 مارس در یک آزمایش واقعی قرار گرفته است، چرا که پیشتر نیز پیشنهادات ایران برای اعطای تسلیحات به ارتش لبنان و تلاش روسیه برای کمک به این ارتش را رد کرده است. این در حالی است که اکنون ارتش لبنان حتی به یک گلوله هم نیاز دارد.

این اولین باری نیست که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد ارائه سلاح به ارتش لبنان به صورت مجانی را داده است. پیشتر هم ایرانی ها اعلام کرده بودند که حاضرند سلاح‌های مورد نیاز ارتش برای مقابله با طمع‌ورزی های اسرائیل را به آنها بدهند. این موضوع در سفر میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان به تهران در اوج مذاکرات برای تعیین راهبردی دفاعی این کشور مطرح شده بود.

بر کسی پوشیده نیست که تیم 14 مارس در آن زمان با پیشنهاد ایران مخالفت کرد و به بهانه تحریم های ایران مانع از دستیابی ارتش به این سلاح ها شد، اما پیشنهادی که علی شمخانی در سفر دیروز خود به لبنان و دیدارش با تمام سلام نخست وزیر این کشور مطرح کرده، در شرایط سختی به دست لبنانی ها رسیده است.

در اوضاع کنونی لبنان به هر حمایت نظامی برای مقابله با تروریست ها نیاز دارد، این در حالی است که صرف نظر از نیت ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش، موج مبارزه با ترریسم در دنیا تشدید شده است.

شمخانی در بیروت تصریح کرد که ایران تصمیم گرفته است که هدیه ای را برای ابراز محبت و تقدیر از لبنانی ها و ارتش قهرمان آن به این کشور اعطا کند. این هدیه شامل برخی تجهیزاتی است که ارتش را در دفاع از کشور بر ضد تروریسم یاری می دهد.

وی گفت که زمان اعطای این کمک ها طولانی نخواهد بود، بلکه به صورت عملی در جریان دیدار رسمی سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان به ایران به صورت رسمی به این کشور تحویل داده خواهد شد. 

منابع وزارتی نزدیک به سلام نیز اعلام کردند که لبنان از هر حمایت غیر مشروط از ارتش از هر طرفی غیر از اسرائیل، استقبال می‌کند.

این منابع در پاسخ به این سوال که آیا 14 مارس به بهانه‌های واهی از جمله تحریم ایران برای رد هدیه ایران تلاش خواهد کرد یا نه، این موضوع را بعید ندانست و گفت که این روند وارد کشمکش سیاسی شده است، اما ارتش به هر قطعه سلاحی که به دستش برسد، نیاز دارد و ما این سلاح ها را از ایران نمی‌خریم، بلکه مجانی آن‌ها را وارد می‌کنیم.

از سوی دیگر سفارت ایران در بیروت اعلام کرد که این کشور منتظر سفر آینده وزیر دفاع به تهران است که البته زمان آن هنوز مشخص نیست، اما این سفر خیلی زود انجام می‌شود. البته به شرطی که وزیر دفاع لبنان لیستی از نیازمندی های ارتش را تهیه کند و ایران نیز هرگز در ارائه تمام کمک های لازم به ارتش در مبارزه با تروریسم و ایستادگی در برابر تجاوزهای صهیونیست‌ها خودداری نخواهد کرد.

از سوی دیگر برخی منابع پارلمانی در تیم 8 مارس نیز اعلام کردند که 14 مارس هیچ بهانه‌ای برای اختلال در دریافت این هدیه ایرانی ها ندارد، چرا که ارتش به سلاح نیاز دارد و موضوع تحریم‌ها نیز کاملا پوشالی است، چرا که غرب در همه جا با ایران مذاکره می‌کند و ایران نقش بزرگی در مبارزه با تروریسم دارد، از سوی دیگر این سلاح‌ها کاملا مجانی است و لبنانی‌ها ریالی برای آن پول نخواهند داد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیروز در سفر به لبنان با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی بعد از این دیدار به سوریه رفت و با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله بعد از این دیدار اظهار داشت: اولویت حزب‌الله در حوزه مقابله با تهدیدات، تروریسم تکفیری و جلوگیری از انتقال بحران و ناامنی به جامعه لبنان و حفظ و تقویت ثبات و وحدت ملی این کشور است.

وی با قدردانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از جریان مقاومت و مبارزه با تروریسم افزود: مقابله با تهدیدات فزاینده تروریسم تکفیری نیازمند اقدامات غیرنمایشی و همچنین اجتناب از رفتارهای دوگانه و مشکوک است.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۹:۰۸

11 Jan 2020