۰
plusresetminus
حمله گسترده ملخ ها عشاير را با بحران مواجهه کرده است.
حمله گسترده ملخ ها زندگي مردم کوهرنگ را مختل کرد/هجوم ملخ ها به چادرهاي عشايري
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، هجوم ميليوني ملخ ها  به شهرستان کوهرنگ آسايش را از عشاير گرفته است.

اين حمله علاوه بر اينکه مزارع و مراتع عشايري را دچار خسارت فراواني کرده است در زندگي روزمره عشاير هم خلل بوجود آورده است.

آفاتي چون سن ‌گندم، ملخ شاخدار و آفت ملخ از مهمترين مشکلات در مزارع کشاورزي منطقه کوهرنگ هستند اين آفات با وجود اقدامات صورت گرفته در مراحل کاشت، داشت و برداشت براي حفظ و صيانت محصولات کشاورزي، خسارات فراواني را به باغداران و کشاورزان شهرستان تحميل مي‌کنند.
 
بايد گفت که آفت ملخ در ميان آفت‌هاي مختلف کشاورزي، يکي از جدي‌ترين و خطرناک‌ترين آفات محسوب مي شود چراکه قدرت پرواز و تخم‌ريزي بالايي دارد و مي تواند تا 80 درصد به غلات خسارت وارد ‌کند.

يکي از عشاير در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر که از هجوم ملخ ها بسيار آزرده است گفت: مزارع گندم، جو، يونجه و ساير علوفه کشاورزي توسط اين ملخ ها نابود شده اند و کاري از دست ما بر نمي آيد.

وي از مسئولين خواست که محکم تر به اين موضوع توجه کنند.



حمله ملخ ها به ظرف و ظروف و رختخواب

يکي ديگر از عشاير ساکن شيخ عليخان مي گويد: شب و روز فرقي ندارد خسارت ملخ ها بسيار زياد است هجوم اين ملخ ها به چادرها و در ظرف و ظروف و رختخواب زندگي ما را دچار مشکلات فراواني کرده است.

سمپاشي سنتي چاره ساز نيست

وي مي گويد: سمپاشي دستي و سنتي اصلا جوابگو نيست و بعيد بنظر مي رسد با اينگونه اقدامات نتيجه اي گرفت.

به گزارش خبرنگار کوهرنگ خبر، نکته قابل تامل اينجاست که براي مبارزه با حمله ملخ ها فقط اداره جهاد کشاورزي دست به کار شده است و ادارات و نهادهاي ديگري گويا هنوز نميدانند که حمله ملخ ها چه مشکلاتي را براي مردم بوجود آورده است.



نهادهاي مرتبطي که شانه را خالي کردند

جاي تعجب است که نهادهايي همچون منابع طبيعي، محيط زيست، دامپزشکي و حتي مديريت بحران هنوز اقدامي جهت رفع اين مشکلات نکرده است تنها جهاد کشاورزي دست بکار شده است آنهم بصورت سنتي و سمپاشي دستي انجام مي شود که با توجه به وسعت و پراکندگي شهرستان اصلا جوابگو و قابل قبول نيست و امکانات و نيروي انساني قوي تري را مي طلبد.


کرفس در آستانه نابودي و انقراض

بعد از آنکه عده اي سودجو جهت کسب منفعت هاي مالي هر ساله گياهان داروئي از جمله کرفس را ريشه کن مي کنند بنظر مي رسد عوامل غير انساني و طبيعي در حال انقراض اينگونه گياه کمياب بومي است و بنظر مي رسد بايد فقط منتظر نام کرفس در حافظه ها باشيم.

بايد تدابيري خاصي براي جلوگيري از پيشروي اين آفت، عمليات مقابله با آن در سريع ترين زمان ممکن انجام شود.

کرفس کوهي (کلوس) گونه گياهي خاص و منحصر به فردي است که در فهرست ميراث طبيعي کشور ثبت شده است، اما در دهه هاي اخير به سبب برداشت غيراصولي در خطر انقراض قرار گرفته است.

به تازگي با کمک بنياد فرهنگي فاطمه الزاهرا (س) و مشارکت اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان، بذر کرفس در بين جوامع محلي توزيع شده تا هم از انقراض اين گونه گياهي با ارزش جلوگيري شود و هم مردم محلي از مزاياي اقتصادي آن بهره مند شوند.



کل شهرستان کوهرنگ درگير حمله ملخ ها

مهندس عسگر قنبري عديوي، رئيس ادره توليدات گياهي مديريت جهاد کشاورزي کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر، گفت: در قالب 4 اکيپ سه نفره از اوايل فروردين ماه رد يابي اين ملخ ها را با توجه به اينکه خسارات زيادي در سال هاي گذشته داشته آغاز کرديم، در دهستان موگويي، بخش بازفت و مرکزي درگير مبارزه با اين ملخ ها هستيم.

وي با بيان اينکه رديابي هاي و مبارزه اوليه در فروردين ماه از بخش صمصامي آغاز شده، افزود: همزمان با صمصامي در روستاي پرجفت در منطقه بيرگان کار مبارزه با اين ملخ ها ادامه يافت.



پاکسازي مناطق آلود به حمله

قنبري يادآور شد: تا کنون 800 هکتار از سطوح کشاورزي را از وجود ملخ ها پاکسازي کرديم و پيش بيني مي شود تا 1100 هکتار ديگر اضافه شود.

عسگر قنبري بيان داشت: با توجه به اينکه عمده جمعيت ملخ ها در مراتع هست و ما فقط سمپاشي مي کنيم و ريزش ملخ ها در زمانهاي مختلف است، بعد از مدتي توليد مثل را از مراتع به زمين هاي کشاورزي داريم، مديريت بحران مي تواند با مديريت صحيح و تشکيل کارگروه متشکل از منابع طبيعي، محيط زيست و جهاد کشاورزي مي توان جلوي خسارت بيشتر اين آفت به مزارع را گرفت.
 
رئيس ادره توليدات گياهي مديريت جهاد کشاورزي کوهرنگ تاکيد کرد: ملخ ها سالهاي گذشته هم به مراتع شهرستان کوهرنگ آسيب مي رساندند اما امسال مناطق بيشتري تحت تاثير خسارت اين آفت قرار گرفته است.



به گزارش کوهرنگ خبر، مقابله با پيشروي اين آفت بايد در دستور کار مسئولان قرار بگيرد.

به گفته کارشناسان ريزش ملخ تدريجي است و ممکن است سه هفته ادامه داشته باشد.
 
انتهاي پيام/610ک
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۹:۵۲

28 Dec 2019