۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۳۸۶۸
انتقال آب بدون کارشناسی از استان چهارمحال و بختیاری باعث خشکسالی این منطقه می شود

گر از نیستی دیگری شد هلاک، " تو " را هست، بط را ز طوفان چه باک!؟

انتقال آب بهشت آباد و گلاب ۲ شاید به صورت مقطعی بخشی از مشکلات آبی استان های اصفهان و یزد را حل نماید ولی در چند سال آینده باید شاهد خشکی منابع زیرزمینی و آبی استان چهارمحال و بختیاری باشیم.
گر از نیستی دیگری شد هلاک، " تو " را هست، بط را ز طوفان چه باک!؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد، مردم چهارمحال و بختياري که به عنوان یکی از پر آب ترین مناطق ايران سرماهاي سخت و طاقت فرسا و تجمع برفهاي بالاي سه متر در زمستان را در برخی از مناطق این استان مانند شهرستان کوهرنگ تحمل مي‌کنند به اميد اينکه در تابستان بتوانند از آب برفها استفاده کنند اما متاسفانه هم اکنون با کمبود آب شرب دست و پنجه نرم مي‌کنند.

در روزهای زمستان مردم روستاهاي شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری سرماي سخت و طاقت فرسا (منفي ۲۰ درجه) را در زمستان تحمل مي‌کنند. مردم اين شهرستان تمام سختيهاي بارش برف و سردي هوا و کمبود امکانات را در زمستان تحمل مي‌کنند و اين در حالي است که در تابستان نيز نمي‌توانند از نعمت برفي خداوند به آنها داده است استفاده کنند. هم اکنون در حدود ۲۰۰ روستاي یکی از پر آب ترين استان های کشور با کمبود آب شرب مواجه شده است به صورتی که در برخی از مناطق با تانکر به آنها آب رسانده می شود و باید ساعت ها در انتظار آب بنشینند و همچنین صف های طولانی گرفتن سهمیه آب خود را روزانه تحمل نمایند.

موضوع حائز اهمیت این است که آب اين استان توسط رودخانه‌ها و پروژه‌هاي انتقال آب از منطقه خارج و به شهرهاي ديگر براي مصرف آب شرب و يا صنعت و کشاورزي مي‌رود و مردم خود استان که در اصل صاحب اصلي آب هستند از آن بي بهره می باشند.

خارج شدن بی رویه آب موجب مشکلات در روستاها و کم شدن آب چشمه‌ها و خشک شدن آنها شده که آن به خاطر پروژه‌هاي انتقال آب و احداث تونلها است. به عنوان مثال چشمه «مرواريد» يکي از بزرگترين و معروف ترين چشمه‌هاي آب شهرستان کوهرنگ بوده که در اثر ايجاد تونل براي انتقال آب اين چشمه کاملا خشک شد واين چشمه که منبع آب شرب روستا بود مشکلات فراواني براي روستاي همجوار به وجود آورد.
به گفته کارشناسان نوع انتقال آب در اين پروژه‌هاغالبا به صورت تونل است و احداث تونل موجب اختلال در بسياري از منابع ابي منطقه مانند چشمه‌ها و قناتها که آب شرب روستاهاي منطقه را تامين مي‌کنند مي‌شود وعمدتا چشمه‌هاي منطقه خشک مي‌شود.

انتقال آب از طریق پروژه های بهشت آباد و گلاب ۲ مانند طرح های قبلی که در شهرستان کوهرنگ انجام شده و آب شرب مردم روستاهای این شهرستان را با مشکل روبه روکرد و همچنین کشاورزی این مناطق را به انحطاط برد در آینده نزدیک نیز همین بلا را بر سر مردم این مناطق می آورد.

به گفته کارشناسان انتقال آب اگر به صورت زیر زمینی و حفر تونل صورت گیرد که متاسفانه در برنامه مسئولین انتقال آب هم همین شیوه دیده می شود طی چند سال آینده به خشکی تمام چشمه ها و منابع زیر زمینی مناطق زیر مجموعه این پروژه خواهد شد که این موضوع اصلامنطقی، علمی و کارشناسی نیست .

انتقال آب به این شیوه اگر صورت بگیرد شاید به صورت مقطعی زاینده رود را به آب برساند و مشکل آب استان اصفهان و یزد تا حدی مرتفع گردد ولی در دراز مدت به خشکی کامل منابع استان چهارمحال و بختیاری می انجامد و متعاقبا استان های اصفهان و یزد از این معضل ضرر بیشتری خواهند برد.

اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد و در آینده شاهد خشکی و بی آبی در استان چهارمحال و بختیاری صورت بگیرد، با توجه به هشدار تمامی کارشناسان حوزه آب و محیط زیست و علم به یقین مسئولین از آسیب های انتقال آب به مردم چهارمحال و بختیاری می توان به تحریف محیط زیست و منابع خدادادی یک منطقه تاکید کرد.

انتظار می رود با توجه به حساسیت مردم و مسئولین و همچنین کارشناسان محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری موضوعاتی همچون انتقال آب به صورت علمی و منطقی و کارشناسی شده، تعیین حق آبه به روستاها و شهرستانهای در مسیر پروژه جهت آب شرب و کشاورزی، در دستور کار مسئولین قرار گیرد، زیرا با توجه به استدلالها و دلائل علمی ذکر شده نباید برای نفع رساندن و خدمت رسانی به بخشی از مردم کشور منطقه دیگری را ویران نمود.

حسین بهرامی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۱۴:۲۸

29 Dec 2019