۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۷۹۱۸

شرح مختصري بر عمليات ثامن الائمه(ع) و شکست حصر آبادان

شرح مختصري بر عمليات ثامن الائمه(ع) و شکست حصر آبادان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر، مجتبی صالحی‎فر در یادداشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس آورده است:

نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در اوايل جنگ تحميلي به دلايل گوناگون نتوانستند آنچنان که شايسته بود کاري از پيش ببرند اما پس از اندک زماني با مقاومتهاي سرسختانه و ايستادگي در برابر دشمن و از خود گذشتگي جلوي پيشروي نيروهاي اشغالگر را سد کردند.

پس از عزل بني صدر از فرماندهي کل قوا توسط حضرت امام(ره) رزمندگان اسلام متشکل از ارتش، سپاه و بسيج و نيروهاي مردمي با يکديگر متحد گشته و اولين عمليات محدود را با نام فرمانده کل قوا خميني روح خدا به انجام رسانيدند.

در مرداد ۱۳۶۰ تغييرات سياسي کلي در کشور انجام شد و شهيد رجايي به سمت رئيس جمهوري انتخاب گرديد، اين تغييرات در مسائل جنگ تاثير جدي گذاشت و سپاه پاسداران خيلي فعال تر از قبل در صحنه هاي عمليات حضور يافت.

طرح عمليات ثامن الائمه در ۱۵ شهريور ۱۳۶۰ تکميل و بدون اينکه زمان اجرايي آن مشخص باشد ابلاغ گرديد و در اوايل مهرماه يگان هاي پيش بيني شده براي انجام عمليات در منطقه متمرکز شدند و براي پشتيباني هوايي نيز با يگان هاي هوايي هماهنگي هاي لازم به عمل آمد.

مهمترين فعاليت عملي در منطقه باز کردن معابر در ميدان هاي مين دشمن بود. در سطح عملياتي باز کردن اين معابر به عهده خود واحدهاي عبور کننده بود و هر تيپ و گرداني بايستي در مسير پيشروي خود شناسايي و معبر يا معابر لازم را حداقل به عرض ۸ متر باز مي کرد.

بعد از ايجاد معابر از سوي لشگر ۷۷ خراسان زمان حمله ساعت يک بامداد روز پنجم مهر سال ۱۳۶۰ تعيين و به واحدهاي عمل کننده اعلام گرديد که در اين ساعت حرکت آغاز و نيروهاي اسلام با رعايت اصل غافلگيري کامل به سمت آنان حمله ور شدند که اين عمليات بعد از ۴۲ ساعت تلاش مداوم لشگر ۷۷ ارتش و رزمندگان سپاه و نيروهاي مردمي با موفقيت کامل به پايان رسيد و نيروهاي دشمن در منطقه عملياتي شرق رودخانه کارون منهدم يا اسير و يا فرار کردند و بعد از حدود يک سال حصر آبادان بنا به فرمان حضرت امام خميني(ره) شکسته شد و تهديد دشمن در شرق کارون و جزيره آبادان به کلي از ميان رفت و نيروهاي اسلام به اولين موفقيت سرنوشت ساز خود در طول جنگ تحميلي دست يافتند که اين خود سرآغاز موفقيت هاي مهم ديگر براي عمليات طريق القدس، فتح المبين و بيت المقدس گرديد.

بعد از پايان موفقيت آميز عمليات ثامن الائمه فرماندهان رده بالاي ارتش و سپاه قصد عزيمت به تهران را داشتند که در نزديکي تهران هواپيماي حامل آنها دچار سانحه شد و پنج تن از فرماندهان اصلي جنگ شامل شهيدان فلاحي، کلاهدوز، نامجو، جهان آرا و فکوري به فيض شهادت نايل گرديدند.

انتهای پیامم/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۲۰:۴۴

4 Feb 2020