۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۲۹۹۸۸
در چهارمحال و بختیاری؛

پذيرش بيمار در راهروهاي بخش اطفال بیمارستان هاجر نمونه عيني ضعف در زيرساخت‌هاست

رئيس دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال و بختياري گفت: كمبود فضاي فيزيكي در بخش اطفال بيمارستان هاجر (س) و پذيرش بيمار در راهروهاي اين بخش نمونه عيني از كبود و ضعف در زيرساخت‌ها است.
پذيرش بيمار در راهروهاي بخش اطفال بیمارستان هاجر  نمونه عيني ضعف در زيرساخت‌هاست
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از  بام ايران خبر، دكتر مرتضي هاشم‌زاده افزود: دارا بودن كادر پزشكي مجرب، متعهد و دلسوز و پايبند به اصول اخلاق حرفه‌اي از نقاط قوت مجموعه دانشگاه علوم‌پزشكي استان بشمار مي‌رود.

وي، به تاخير چندماهه در پرداخت كارانه پزشكان و كاركنان اشاره داشت و افزود: اين درحالي است كه پرداخت به موقع بدهي سازمان‌هاي بيمه‌اي اين مشكل را برطرف و بخشي از گلايه‌مندي زحمت‌كشان اين مجموعه را برطرف مي‌نمايد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی، فراهم نبود زيرساخت‌ها را از عمده‌ترين مشكلات حوزه بهداشت و درمان عنوان كرد و افزود: خدمت بويژه در حوزه درمان نيازمند تجهيزات و ابزاري است كه هرگونه كمبود در اين زمينه مي تواند روند ارائه خدمات را بشدت دچار اختلال نمايد.

وي با بيان اينكه براساس نرم كشوري، متوسط تعداد تخت به ازاي هر يك هزار نفر ۷/۱ مي‌باشد افزود: استان چهارمحال و بختياري با دارا بودن جمعيت يك ميليون نفري نيازمند يك هزار و ۷۰۰ تخت فعال بستري است و اين در حالي است كه تعداد تخت‌هاي فعال در بيمارستان‌هاي استان به يك هزار و ۲۰۰ مورد مي‌رسد.

دكتر هاشم‌زاده ادامه داد: با احتساب حدود 160 تخت فعال در بيمارستان تامين اجتماعي، ‌همچنان با كمبود بيش از ۳۰۰ تخت بستري در استان مواجه هستيم و اين نسبت به نورم كشوري است حال آنكه نورم كشوري نيز نسبت به وضعيت مراكز درماني دنيا از وضعيت مناسبي برخوردار نيست.

وي گفت: با حفظ فضا و امكانات موجود و با بهره‌برداري از فاز تكميلي بيمارستان‌هاي هاجر (س) شهركرد، آيت‌الله كاشاني و ‌لردگان و احداث بيمارستان جديد بروجن و راه‌اندازي ۸۰ تخت ICU بخشي از كمبود تخت‌ها جبران و به نورم كشوري نزديك خواهيم شد.

دكتر هاشم‌زاده، ‌با اشاره به سابقه احداث مراكز بهداشتي و درماني شاخص در استان افزود: باتوجه به حجم بالاي پروژه‌هاي در دست اقدام يكي از نگراني مسئولين كنوني از تغيير دولت و عقيم ماندن اين پروژه‌ها است.

وي تصريح كرد: پروژه توسعه بيمارستان‌هاي كاشاني، ‌لردگان ازجمله پروژه‌هايي بود كه در سال‌هاي اخير متوقف شده بود و هم اكنون علي‌رغم تنگناهاي مالي در حال انجام است.

به گفته اين مقام مسئول،‌ با بهره‌برداري از بيمارستان‌هاي بروجن، ‌كاشاني و لردگان در مجموع ۲۸۰ تخت به مجوع تخت‌هاي فعال مراكز درماني استان افزوده مي‌شود.

دكتر هاشم‌زاده افزود: همچنين براي بيمارستان‌هاي هاجر و كاشاني شهركرد هر كدام ۳۰ تخت ICU و براي بيمارستان لردگان ۲۰ تخت پيش‌بيني شده است.

وي در ادامه به كمبود فضاي فيزيكي برخي مراكز درماني اشاره داشت و افزود: باتوجه به افزايش جمعيت و توسعه نيازها، نيازمند توسعه زيرساخت‌ها هستيم لذا با پيش‌بيني نيازها و تعريف پروژه‌هاي جديد و اتخاذ سياست‌ها و در نظر گرفتن منابع مالي استاني و ملي درصدد جبران بخشي از كمبودها هستيم.

به گفته وي، در حال حاضر در چهارمحال و بختياري بيش از ۳۰۰ پروژه بهداشتي و درماني در حال اجراست كه با بهره‌برداري از اين پروژه‌ها و انجام جابه جايي در بخش‌هاي مختلف مي‌توان به بهبود شرايط اميدوار بود.

دكتر هاشم‌زاده، كمبود فضاي فيزيكي در بخش اطفال بيمارستان هاجر (س) و پذيرش بيمار در راهروهاي اين بخش را نمونه عيني از كبود و ضعف در زيرساخت‌ها عنوان كرد و افزود: تفاوت در تعرفه‌هاي دريافتي در بخش خصوصي و دولتي،‌ در نظر گرفتن بسته‌هاي خدمتي در برنامه تحول نظلام سلامت و كيفيت قابل قبول خدمات موجب سرازير شدن حجم بالايي از بيماران به مراكز درماني دولتي شده است و اين درحالي است كه بخش دولتي به تنهايي توان پاسخ‌گويي به اين نيازها را ندارد.

وي گفت: در حال حاضر با اولويت‌بندي نيازهاي بيماران درصدد تامين نيروي متخصص و تجهيزات پزشكي از جمله دستگاه‌هاي تصويربرداري در مراكز درماني استان هستيم.

وي افزود: تهيه دستگاه سي تي اسكن پيشرفته و MRI جديد براي بيمارستان آيت‌الله كاشاني و برخي تجهيزات براي بيمارستان هاجر و باتوجه به بعد مسافت شهرستان لردگان و درخواست‌هاي بالا دستگاه MRI براي اين بيمارستان از اولويت‌هاي دانشگاه در امر تجهيز مراكز درماني است.

دكتر هاشم‌زاده،‌ كمبود تخت ICU در بيمارستان هاجر را از ديگر نمونه‌هاي عيني مشكلات اعتباري دانست و افزود: در هر بيمارستان بايستي حداقل ۱۰ درصد تخت‌هاي فعال آن، تخت ICU راه‌اندازي شود اما استان چهارمحال و بختياري با كمبود شديد تخت ICU مواجه است.

به گفته وي، با تلاش‌هاي صورت گرفته تا پايان سال جاري ۸۰ تخت ICU به مجموع تخت‌هاي موجود اضافه مي‌گردد.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۴۸:۳۴

15 Feb 2020